KudoZ home » English to Dutch » Photography/Imaging (& Graphic Arts)

Image color noise

Dutch translation: korrel


14:13 May 2, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Photography/Imaging (& Graphic Arts) / digital camera
English term or phrase: Image color noise
In een handleiding voor een digitale camera onder het kopje Instellen van de scherpte:
Image color noise (grain) may occur in the recording image.

Alvast bedankt.
ntschanz
Netherlands
Dutch translation:korrel
Explanation:
grove korrel/fijne korrel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Korrel_(fotografie)

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2008-05-02 14:38:56 GMT)
--------------------------------------------------

Hoewel beeldruis en kleurruis wel gebruikt worden is korrel de officiele term in fotografie.
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3kleurruis (in de afbeelding)garthpuddle
4korrel
Lianne van de Ven
4beeldruis
Ron Willems


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
image color noise
kleurruis (in de afbeelding)


Explanation:
denk ik

garthpuddle
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacki
4 mins

agree  Roeland
10 mins

agree  Jan Willem van Dormolen
3 hrs

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
image color noise
beeldruis


Explanation:
geen fraai Engels ("recordING image" ??) -- het is dan ook niet de "officiële" term...

het gaat gewoon om de ruis in het beeld ("grain" zou je kunnen vertalen met "korrel")

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jacki: beeldruis hoeft niet altijd kleurruis te zijn ;-) > daar heb je gelijk in
4 mins
  -> nee, dat klopt. maar of de schrijver van de brontekst, met zijn recording image, hier opzettelijk onderscheid maakt tussen kleur- en luminantieruis, dat waag ik te betwijfelen... er staat niet voor niets gewoon "korrel" achter, als uitleg/synoniem!

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
image color noise
korrel


Explanation:
grove korrel/fijne korrel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Korrel_(fotografie)

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2008-05-02 14:38:56 GMT)
--------------------------------------------------

Hoewel beeldruis en kleurruis wel gebruikt worden is korrel de officiele term in fotografie.

Lianne van de Ven
United States
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ron Willems: jawel, maar dan toch vooral in analoge fotografie... bij alles wat digitaal is (geluid, beeld), zou ik toch eerder aan ruis denken
9 mins
  -> ja, ik denk dat kleurruis ingeburgerd begint te raken voor specifieke kleurvervorming met digitale sensors...