KudoZ home » English to Dutch » Poetry & Literature

pine-lined hard shoulder

Dutch translation: ...


09:42 Feb 15, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature / chick lit
English term or phrase: pine-lined hard shoulder
'Where is it?' Slowing to a crawl, we peer at the pine-lined hard shoulder - no signs nestled amid the perky, pointy branches.
xxxAnneke Panel
Netherlands
Dutch translation:...
Explanation:
We staan bijna stil terwijl we naarstig de muur van dennenbomen langs de weg afspeuren - helaas, geen bord te zien tussen de bijna spottende spitse takken.

@Roeland: ik hou wel van wat literaire vrijheid...
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Ik ook Harry (zonder literaire vrijheid kom je er niet :-) Bedankt iedereen! Mooie oplossing dit...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3...Harry Borsje
3met dennen bezoomde bermErik Boers
3de met dennen begroeide wegberm
Björn Houben
2den omzoomde vluchtstrook
Roeland


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
de met dennen begroeide wegberm


Explanation:
***

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2006-02-15 09:52:48 GMT)
--------------------------------------------------

of eventueel 'helling'

Björn Houben
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

57 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
den omzoomde vluchtstrook


Explanation:
of dennen omzoomd. Hard shoulder is de meest rechtse rijstrook/ vluchtstrook, niet de berm.

Roeland
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: ...maar de dennebomen (en de borden waar ze naar speuren) staan weer wel in de berm; bovendien wil omzoomd zoveel zeggen als aan meerdere zijden omgeven, wat niet strookt met het doel van vluchtstrook - da's nog 's een 'hard shoulder to cry on' ;-P
36 mins
  -> Kunnen we dat niet onder literaire vrijheden laten vallen? :-)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
met dennen bezoomde berm


Explanation:
Klinkt wel mooi, vind ik.

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
...


Explanation:
We staan bijna stil terwijl we naarstig de muur van dennenbomen langs de weg afspeuren - helaas, geen bord te zien tussen de bijna spottende spitse takken.

@Roeland: ik hou wel van wat literaire vrijheid...

Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Ik ook Harry (zonder literaire vrijheid kom je er niet :-) Bedankt iedereen! Mooie oplossing dit...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Antoinette Verburg: fraai! (ben alleen geen fan van 'terwijl', maar daar gaat het in deze vraag niet om..) //// Die alliteraties zijn juist mooi inderdaad. Maak er stiekem "sparren" van, dan allitereert het nóg beter! ;-)
1 hr

agree  Tina Vonhof: 'Heel langzaam rijdend speuren we....' zou ook kunnen. 'Bijna spottend' lijkt mij wat al te vrij - dat staat er beslist niet.
3 hrs
  -> perky kan ook verwaand/hoogmoedig zijn, en vanwege de alliteratie...

agree  Jan Willem van Dormolen: Fraai inderdaad.
6 hrs