KudoZ home » English to Dutch » Poetry & Literature

wow!

Dutch translation: wauw!


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:wow!
Dutch translation:wauw!
Entered by: Henk Peelen

10:55 Mar 31, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: wow!
Is er een goed Nederlands alternatief voor 'wow' (uitroep van enthousiasme)? Het enige wat ik zo snel kan bedenken (heb zelf geen kinderen die dit soort uitspraken gebruiken) is 'gaaf', 'vet' etc., maar volgens mij zijn die woorden nogal aan mode onderhevig.
Erica Magielse
Netherlands
wauw!
Explanation:
is volgens mij duurzamer dan gaaf en vet.

Internetreferentie 1:
WAUW!


En .... ook in het Deens, Internetreferentie 2:
WAUW! Det her er noget man ikke ser hver dag...

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-31 14:05:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Erica:
de dikke vandalen kennen het tussenwerpsel \"wauw\" wel:
wauw
wauw (geen afbreking)
/wlu/
1 Ÿ wow2


wow
wow (geen afbreking)
/wlu/, /wo/
Am.-Eng.
1 Ÿ uitroep van ontzag, plezier, pijn, verbazing
synoniem: wauw3
wow, wat ’n motor
is zij alleen gegaan, vraag ik (…). Nee, haar dienstbode is mee. Wow! de achttiende eeuw
(Lehmann)


Je mag dus rustig wauwelen van de dikke vandalen
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Wauw! Gezien de reacties houd ik het hier op. Bedankt iedereen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +7wauw!
Henk Peelen
4zie uitlegIris70
3Super, vet, onwijs gaaf, cool, kicke, chillNadjezda Heymans
3je meent het niet!
Tina Vonhof


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +7
wauw!


Explanation:
is volgens mij duurzamer dan gaaf en vet.

Internetreferentie 1:
WAUW!


En .... ook in het Deens, Internetreferentie 2:
WAUW! Det her er noget man ikke ser hver dag...

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-31 14:05:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Erica:
de dikke vandalen kennen het tussenwerpsel \"wauw\" wel:
wauw
wauw (geen afbreking)
/wlu/
1 Ÿ wow2


wow
wow (geen afbreking)
/wlu/, /wo/
Am.-Eng.
1 Ÿ uitroep van ontzag, plezier, pijn, verbazing
synoniem: wauw3
wow, wat ’n motor
is zij alleen gegaan, vraag ik (…). Nee, haar dienstbode is mee. Wow! de achttiende eeuw
(Lehmann)


Je mag dus rustig wauwelen van de dikke vandalen


    Reference: http://www.phpfreakz.nl/library.php?sid=11630
    Reference: http://www.101jokes.dk/pages/wauw.html
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32
Grading comment
Wauw! Gezien de reacties houd ik het hier op. Bedankt iedereen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vixen
1 min

agree  Iris70: as simple as that :)
36 mins

agree  Huijer
39 mins

agree  Chris Hopley: Dat 'wow' *Amerikaans* Engels zou zijn, is pas echt gewauwel... Wat een pretensies hebben ze daar bij Van Dale.
3 hrs

agree  xxxwinterjasmij
6 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
7 hrs

agree  Frans Descamps
1 day3 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zie uitleg


Explanation:
Als je niet voor wauw wilt gaan zou je misschien geweldig of fantastisch of schitterend etc etc. kunnen gebruiken ligt er een beetje aan op welke situatie en/of persoon het slaat.
Hoop dat je dit een beetje op weg helpt.

Iris70
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
je meent het niet!


Explanation:
Ik probeer me voor te stellen wat ik zelf in het Nederlands zou zeggen in plaats van 'wow'. Het betekent niet altijd fantastisch, het is meer een uitdrukking van verbazing over iets wat je normaal niet zou verwachten.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Super, vet, onwijs gaaf, cool, kicke, chill


Explanation:
Super, vet, onwijs gaaf, cool, kicke,chill... "Vet gaaf man!" wordt bijvoorbeeld veel gebruikt.
Kijk eens op: http://leerlingen.hetassink.nl/nederlands/stijlfouten/modieu...



    Reference: http://leerlingen.hetassink.nl/nederlands/stijlfouten/modieu...
Nadjezda Heymans
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch