KudoZ home » English to Dutch » Printing & Publishing

nib (test)

Dutch translation: punt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:nib
Dutch translation:punt
Entered by: Hans Hereijgers

18:09 Mar 1, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing / printing
English term or phrase: nib (test)
List of strings on printers:
Unable to print nib test at this time.
Or: nib range, report bad nibs.

Woordenboek zegt (kroontjes)pen, maar ik ben niet overtuigd... (er wordt trouwens ook over "pens" gesproken, dus er zal wel een onderscheid zijn)
Hans Hereijgers
punt(en)
Explanation:
nib = inderdaad een kroontjespen
'nibs' in betekenis van 'dots' blijkt ook te bestaan. Het verband tussen die twee ligt alvast voor de hand.

Pen kan trouwens op meerdere soorten pennen slaan - hoeft dus niet een kroontjespen te zijn.

Lijkt me hier alvast een mogelijkheid

Voorbeeld:

NIBS - The density of the plotter being used. The number of nibs
(dots) per inch.
= 60, The Printronix 300.
= 75, A color or monochrome crt display. Allows 40 inch plot.
= 80, The c.Itoh printer.


http://sioseis.ucsd.edu/plot.html
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Yep, dat is 'm. Past beter in de context aangezien het niet over een matrix-printer gaat... Thanks.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3punt(en)
Evert DELOOF-SYS
3naaldentestKarel Theys


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
naaldentest


Explanation:
"nib" is inderdaad "pen", dat zegt ook het Beeldwoordenboek van de Standaard Uitgeverij.
Als het dus om een matrix- of naaldenprinter gaat, stel ik "naaldentest" voor.


Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch

29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
punt(en)


Explanation:
nib = inderdaad een kroontjespen
'nibs' in betekenis van 'dots' blijkt ook te bestaan. Het verband tussen die twee ligt alvast voor de hand.

Pen kan trouwens op meerdere soorten pennen slaan - hoeft dus niet een kroontjespen te zijn.

Lijkt me hier alvast een mogelijkheid

Voorbeeld:

NIBS - The density of the plotter being used. The number of nibs
(dots) per inch.
= 60, The Printronix 300.
= 75, A color or monochrome crt display. Allows 40 inch plot.
= 80, The c.Itoh printer.


http://sioseis.ucsd.edu/plot.html

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Yep, dat is 'm. Past beter in de context aangezien het niet over een matrix-printer gaat... Thanks.