KudoZ home » English to Dutch » Printing & Publishing

casemaker

Dutch translation: dozenmachine


12:19 Sep 20, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing
English term or phrase: casemaker
geen verdere context; het gaat waarschijnlijk om een machine in de productielijn in een drukkerij/binderij
Renate van den Bos
Dutch translation:dozenmachine
Explanation:
In Van Dale alleen voor luciferdoosjes, maar ik zie niet in waarom het niet voor andere dozen zou kunnen worden gebruikt.
Selected response from:

Erik Boers
Belgium
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5casemaker
Ballistic
4 +1bandenmaakmachine
Antoinette Verburg
3dozenmaker
Jan Willem van Dormolen
3dozenmachineErik Boers


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
casemaker


Explanation:
Onvertaald laten. Het is letterlijk een dozenmaker en de benaming van de machine die de rechttoe-rechtaan standaard kartonnen dozen maakt. Een andere machine in de golfkartonfabriek is de stansmachine, daarmee wordt een ander type doos gemaakt.

Ballistic
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: Heb hier - in deze context - ernstige twijfels bij; zie mijn antwoord.
2 days18 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dozenmaker


Explanation:
Waarom Engels als het Nederlands kan? Een slag om de arm omdat ik geen toegang heb tot eventueel vakjargon.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: Heb hier - in deze context - ernstige twijfels bij; zie mijn antwoord.
2 days17 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dozenmachine


Explanation:
In Van Dale alleen voor luciferdoosjes, maar ik zie niet in waarom het niet voor andere dozen zou kunnen worden gebruikt.

Erik Boers
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: Heb hier - in deze context - ernstige twijfels bij; zie mijn antwoord.
2 days17 hrs

2 days18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bandenmaakmachine


Explanation:
M.i. gaat het hier om 'case' in de betekenis van 'band, omslag'.

Zie bijv.:

"Case making is the first step in the case binding process. The cloth for the cases comes in large rolls which are slit and, trimmed to the correct size to make a case (cover). The sheets of cloth and stacks of binders board are loaded into the case maker, a contraption that looks like the result of a collision between a milking machine and a wind mill. The case maker coats a sheet of cloth on one side and joins it to two pieces of board (one for the front, one for the back) and a reinforced cloth spine strip."
http://www.tshore.com/Default.aspx?tabid=132

en

"Kolbus DA Chronos Casemaker: fully automatic hard-cover making
machine with a speed of 3000 covers per hour "
http://eppdubai.com/binding.htm

"Kolbus Bandenmaakmachine"
http://www.wilco.nl/uploads/productiemiddelen/productiemidde...
(hier vind je trouwens ook nog een voorbeeld van een 'schutbladenplakmachine' - zij het foutief gespeld - uit je andere vraag)








--------------------------------------------------
Note added at 2 days18 hrs (2007-09-23 06:31:27 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

" Daarnaast waren ook nog een schutbladenplakmachine, een **bandenmaakmachine**, een leeslintmachine en een stans-/preegpers te bezichtigen."
http://www.drukkerijmachines.nl/artikel2.aspx

Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 46

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Boers: Je hebt gelijk. Casemaker - A machine that produces hardcovers for case-bound books. Bewijst nog maar eens dat je als vertaler altijd kritisch moet blijven, ook tegenover je collega's. Als ik kon, gaf ik je mijn punten. Nu moet je 't met de eer stellen :)
2 hrs
  -> Dank, Erik.. En eh, wees zuinig op die punten, hè? ;-)