KudoZ home » English to Dutch » Printing & Publishing

tack

Dutch translation: hechtkracht


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tack
Dutch translation:hechtkracht
Entered by: Marinus Vesseur

22:26 Jan 14, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing
English term or phrase: tack
Het gaat om een eigenschap van drukinkt voor offsetdrukpersen, niet het vloeigedrag, maar de inherente 'plakkerigheid' van de inkt. In het Duits heet het 'Zügigkeit' en wordt gedefinieerd als de kracht die nodig is om een laag inkt tussen twee walsen te scheiden. Anyone?
Marinus Vesseur
Canada
hechtkracht
Explanation:
of kleefkracht of hechting, zie b.v. http://www.proz.com/kudoz/1514420 en http://www.proz.com/kudoz/1484242

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2008-01-14 22:42:26 GMT)
--------------------------------------------------

en http://www.proz.com/kudoz/509360 .... ;)

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2008-01-15 08:20:55 GMT)
--------------------------------------------------

n.a.v. de "trekkracht": lijkt mij een nogal vreemde interpretatie van de eigenschap: tack geeft aan hoe goed het aan het papier blijft vastzitten, en trek wordt dan... de kracht die de inkt moet uitoefenen om zich er langs te worstelen....?
Selected response from:

vic voskuil
Netherlands
Grading comment
Prima, bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4hechtkracht
vic voskuil
3kleefkracht
Lianne van de Ven


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
hechtkracht


Explanation:
of kleefkracht of hechting, zie b.v. http://www.proz.com/kudoz/1514420 en http://www.proz.com/kudoz/1484242

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2008-01-14 22:42:26 GMT)
--------------------------------------------------

en http://www.proz.com/kudoz/509360 .... ;)

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2008-01-15 08:20:55 GMT)
--------------------------------------------------

n.a.v. de "trekkracht": lijkt mij een nogal vreemde interpretatie van de eigenschap: tack geeft aan hoe goed het aan het papier blijft vastzitten, en trek wordt dan... de kracht die de inkt moet uitoefenen om zich er langs te worstelen....?

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 19
Grading comment
Prima, bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Astrid vanBeek: Klopt helemaal (na veertien jaar drukker geweest te zijn, hoor ik dat nog te weten :-) het engelse woord wordt overigens gewoon als zodanig gebruikt.
56 mins
  -> dankjewel Astrid! ...en helaas heb je helemaal gelijk met die laatste opmerking, terwijl er toch zulke goede alternatieven voorhanden zijn...

agree  Desiree Tonino
8 hrs
  -> dank je wel Desirée!

agree  vixen
9 hrs
  -> dank je Marianne!

agree  Jack den Haan
10 hrs
  -> dankjewel Jack!

2 days18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kleefkracht


Explanation:
Ik geef de voorkeur aan kleefkracht boven hechtkracht, omdat het plakken een neveneffect is van de inkt en niet een doel. Maakt dat sense? Je wilt dat lijm goed hecht en dat onbedoelde dingen niet kleven.

Lianne van de Ven
United States
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16