KudoZ home » English to Dutch » Religion

authority

Dutch translation: waarop baseer jij je eis ...


12:31 Mar 4, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Religion / religion
English term or phrase: authority
Ja mensen, ik geef het toe: dit is een makkelijke. Maar toch kom ik er even niet uit.

Het komt voor in de zin: 'On what authority do you base your claim that... ' etc.

Op welk gezag? Op welke autoriteit? Op welke bron?

Roept u maar!
Antoinette Verburg
Netherlands
Dutch translation:waarop baseer jij je eis ...
Explanation:
Als de context dit tenminste toelaat.
Selected response from:

Karel Theys
Grading comment
Allemaal bedankt voor het meedenken! Het is waarschijnlijk een kwestie van smaak, maar het eenvoudige antwoord van Karel past voorlopig het best in mijn context.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Op welke grond baseer jij je eis ...
GertV
4 +2op welk gezag
joeky janusch
4 +1op wiens gezag...Meturgan
4 +1Op welke gronden
Ellie Lormans
4 +1waarop baseer jij je eis ...Karel Theys


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Op welke grond baseer jij je eis ...


Explanation:
zou ik spontaan vertalen.

hopelijk helpt het een beetje

GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Shayna Barby
4 mins
  -> Bedankt!

agree  Anneken
1 hr
  -> Bedankt!

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
waarop baseer jij je eis ...


Explanation:
Als de context dit tenminste toelaat.

Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Allemaal bedankt voor het meedenken! Het is waarschijnlijk een kwestie van smaak, maar het eenvoudige antwoord van Karel past voorlopig het best in mijn context.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  solos: gebruikelijk nederlands
20 hrs

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
op welk gezag


Explanation:
je geeft het zelf al aan. Omdat het iets is uit een religieus stuk geef ik toch de voorkeur voor gezag, boven grond.

joeky janusch
Israel
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Ghysels
5 mins

agree  Lutje
10 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Op welke gronden


Explanation:
"Op welke gronden" vind ik beter klinken als "op welke grond". Ik vind het terug in de Dikke Van Dale.

Ellie Lormans
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
10 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
op wiens gezag...


Explanation:
Ik roep ook maar wat:
Op wiens gezag is besloten de kaartjes filtreerpapier op het RIVM te bewaren?

De vraag op wiens gezag de voorgestelde standaarden door de korpsbeheerder moeten worden geimplementeerd.



    Reference: http://www.rivm.nl/pers/hielprik.html
    www.stpi.nl/data/nieuws/bul_2000_dec_adviesbip2000.htm - 8k
Meturgan
Hungary

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
7 hrs
  -> Thank you Tina!