KudoZ home » English to Dutch » Religion

to be at odds with (so./sth.)

Dutch translation: problemen hebben met


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:to be at odds with (so./sth.)
Dutch translation:problemen hebben met
Entered by: Antoinette Verburg

13:14 Mar 5, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Religion / religion
English term or phrase: to be at odds with (so./sth.)
In de zin: 'He [Jesus] was not at odds with "sinners", but with the religious system of that day'.

Ik zoek dus een vertaling van 'to be at odds with' die je zowel met MENSEN kunt combineren als met 'the system'.
De meeste termen die mij te binnen schieten kunnen alleen op MENSEN slaan.

Heeft iemand een ideetje?
Antoinette Verburg
Netherlands
problemen hebben met
Explanation:
Ik weet niet of dit de beste oplossing is, maar misschien zet het anderen aan tot creatievere dingen:

"Hij (Jezus) had niet zozeer problemen met zondaars, maar wel met het religieuze systeem uit die (zijn?) tijd."

Misschien zet het je op weg...

Selected response from:

GertV
Belgium
Grading comment
Wat kan het leven soms eenvoudig zijn... Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Jezus had geen problemen met de zondaars maar wel met religieus systeem van die tijdNicolo
4had geen probleem met ... , maar wel met ...
vixen
4problemen hebben met
GertV


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
problemen hebben met


Explanation:
Ik weet niet of dit de beste oplossing is, maar misschien zet het anderen aan tot creatievere dingen:

"Hij (Jezus) had niet zozeer problemen met zondaars, maar wel met het religieuze systeem uit die (zijn?) tijd."

Misschien zet het je op weg...



GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Wat kan het leven soms eenvoudig zijn... Bedankt!

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Jezus had geen problemen met de zondaars maar wel met religieus systeem van die tijd


Explanation:
een ideetje

Nicolo
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karel Theys: goede vertaling, maar mist een lidwoord op een strategische plaats (tikfoutje, weet ik wel)
9 mins

agree  Evert DELOOF-SYS: of 'had het niet moeilijk met' , 'lag/had niet in conflict' enz
15 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
had geen probleem met ... , maar wel met ...


Explanation:
'had geen probleem met' - neutraal
'had geen conflict met' - formeel
'had geen moeite met' - populair



vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12