KudoZ home » English to Dutch » Science

somitogenesis

Dutch translation: somitogenese


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:somitogenesis
Dutch translation:somitogenese
Entered by: Karel Theys

11:19 Apr 2, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Science / developmental biology
English term or phrase: somitogenesis
the mechanism in which somites are formed
sjaak
somitogenese
Explanation:
Dergelijke woorden hebben meestal een gemeenschappelijke Latijnse/Griekse oorsprong en kunnen gewoon in het Nederlands worden overgenomen.

http://cwisdb.cc.kuleuven.ac.be/onderwijs/ew12.htm
Selected response from:

Karel Theys
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3somitogeneseKarel Theys
5de vorming van oersegmenten
AAAmedical
4SomitogeneseSerge L
3vorming/ontstaan van somieten
Antoinette Verburg


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vorming/ontstaan van somieten


Explanation:
'Vorming van somieten' of 'Ontstaan van somieten' (zie ref.)


    Reference: http://www.google.nl/search?q=cache:37mESzoEmgUC:www.med.vu....
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1276

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
somitogenese


Explanation:
Dergelijke woorden hebben meestal een gemeenschappelijke Latijnse/Griekse oorsprong en kunnen gewoon in het Nederlands worden overgenomen.

http://cwisdb.cc.kuleuven.ac.be/onderwijs/ew12.htm


    Reference: http://www.google.com/search?q=cache:QqxeoLq5P1IC:www.agr.ku...
    Reference: http://cwisdb.cc.kuleuven.ac.be/onderwijs/ub10.htm
Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 207
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Antoinette Verburg: ja, dat is beter
0 min

agree  Leo van Zanten: volledig mee eens
3 days11 hrs

agree  ThomasS
5 days

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Somitogenese


Explanation:
... kan blijkbaar ook in het Nl.:

"Inhoud
Basisbegrippen / Voorbeelden van historische experimenten / Embryonale stam cellen en transgenese / Klieving van embryo's / Patroonvorming: lichaamsassen en kiembladen / De vroege ontwikkeling, met nadruk op Xenopus en de muis: mesoderm inductie en patroonvorming / Vroege ontwikkeling van de muis / Gastrulatie / Somitogenese en somiet patroonvorming ..."

"In de eerste 2 dagen vanontwikkeling van het embryo is het doelgen volledig toegankelijk voor de morpholinos.Tijdens deze periode gebeuren de kritische vertebraatprocessen van somitogenese en organogenese."

succes!

Serge L.


    Reference: http://cwisdb.cc.kuleuven.ac.be/onderwijs/ub10.htm
    Reference: http://www.google.be/search?q=cache:QqxeoLq5P1IC:www.agr.kul...
Serge L
PRO pts in pair: 392

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
de vorming van oersegmenten


Explanation:
de vorming van somieten: een der blokvormige mesoderm-massa's in elk segment van het embryo, aan weerskanten van de notochord en de neurale buyis; uit elk somiet ontstaat een dermatoom, een myotoom en een sclerotoom.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-04-02 12:43:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Somitogenese mag inderdaad in het Nederlands maar er bestaat wel degelijk een goede vertaling voor de term.


    ik ben dierenarts
    Pinkhof geneeskundig woordenboek
AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139