KudoZ home » English to Dutch » Ships, Sailing, Maritime

Lapp knot

Dutch translation: slippende schootsteek


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Lapp knot
Dutch translation:slippende schootsteek
Entered by: Hennie Volkers

12:03 Jul 4, 2007
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / Knopen leggen
English term or phrase: Lapp knot
Ik ben op zoek naar de Nederlandse naam voor Lapp knot. Ik kan er helemaal geen afbeeldingen of links voor vinden. Ik vermoed dat het een knoop is die naar de Lappen is genoemd, maar kom er absoluut niet verder mee. Iemand?
Hennie Volkers
lapknoop
Explanation:
onder voorbehoud, want er zat een verschil tussen de sheet bend en de lap knot geloof ik, maar eerst geef ik maar even de gevonden informatie.

Het schijnt inderdaad met de Lappen te maken hebben, al lijkt "overlappen" me ook een logische oorsprong: http://www.realknots.com/knots/sheetb.htm#lapknot

En via Wiki "Sheet bend" kom je uit bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schootsteek

...en dan moet er nog een "false" voor....tja, nep- dan maar...
een nep-schootsteek....maar googlet niet...
en googlend op een lapknoop, kom je toch ook bij dezelfde knoop uit, al is het maar 1x... http://www.graafflorisv.nl/florisbode/digitaal/fb200604.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2007-07-04 12:37:58 GMT)
--------------------------------------------------

...voor netjes en eer aan de Lappen zou de knoop eigenlijk met een hoofdletter moeten...

--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2007-07-09 06:26:17 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

ha! da's ook mooi naspeurwerk, Hennie :)
Selected response from:

vic voskuil
Netherlands
Grading comment
Bedankt! Via dit antwoord kon ik verder zoeken, en het bleek de slippende schootsteek te zijn.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2Lapknoop
Antoinette Verburg
2 +2lapknoop
vic voskuil


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
Lapknoop


Explanation:
Helaas geen tijd om uit te zoeken of de refs. betrouwbaar zijn, maar misschien heb je er iets aan...


    Reference: http://www.graafflorisv.nl/florisbode/digitaal/fb200604.pdf
    Reference: http://www.realknots.com/knopen/sheetb.htm
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: ook mooi zoekwerk :)
0 min

agree  José Gralike: (mijn commentaar bleek er al tussen te staan)
31 mins

33 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
lap knot
lapknoop


Explanation:
onder voorbehoud, want er zat een verschil tussen de sheet bend en de lap knot geloof ik, maar eerst geef ik maar even de gevonden informatie.

Het schijnt inderdaad met de Lappen te maken hebben, al lijkt "overlappen" me ook een logische oorsprong: http://www.realknots.com/knots/sheetb.htm#lapknot

En via Wiki "Sheet bend" kom je uit bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schootsteek

...en dan moet er nog een "false" voor....tja, nep- dan maar...
een nep-schootsteek....maar googlet niet...
en googlend op een lapknoop, kom je toch ook bij dezelfde knoop uit, al is het maar 1x... http://www.graafflorisv.nl/florisbode/digitaal/fb200604.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2007-07-04 12:37:58 GMT)
--------------------------------------------------

...voor netjes en eer aan de Lappen zou de knoop eigenlijk met een hoofdletter moeten...

--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2007-07-09 06:26:17 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

ha! da's ook mooi naspeurwerk, Hennie :)

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10
Grading comment
Bedankt! Via dit antwoord kon ik verder zoeken, en het bleek de slippende schootsteek te zijn.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Antoinette Verburg: Ook zeer verdienstelijk :) Geef voortaan ff een seintje dat jij al aan het zoeken bent... :-p
17 mins
  -> ach, dat was toch een interessante route: vanaf bondage naar Floris V :)

agree  José Gralike
32 mins
  -> dank je José