KudoZ home » English to Dutch » Slang

on a conjugal

Dutch translation: bezoek zonder toezicht (BZT)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:on a conjugal
Dutch translation:bezoek zonder toezicht (BZT)
Entered by: Jacqueline van der Spek

08:26 Mar 5, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Slang
English term or phrase: on a conjugal
Dit zegt een gevangenisbewaker over een vrouw:

There was this woman, she was there on a conjugal. I guess her old man couldn't deliver.
De Facto
"bezoek zonder toezicht"
Explanation:
volgens de site van de Dienst Justitiële Inrichtingen.

HTH,
Jacqueline
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
Dank je, Jacqueline!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5"bezoek zonder toezicht"
Jacqueline van der Spek
4 +4[uitleg]
AllisonK
3 +3op "echtelijk bezoek"
Chris Hopley
1 -2echtelijke relatie
Henk Peelen


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
[uitleg]


Explanation:
dit is kort voor 'conjugal visit' oftewel uitoefenen van de 'echtelijke rechten' met een echtgenoot(ote) die in de gevangenis zit.
In de VS hebben ze speciale kamers hiervoor waar gevangene en zijn vrouw (meestal is het de mannen die vastzitten en de vrouwen die ze komen 'opzoeken' maar het kan natuurlijk andersom zijn ook) ernaartoe gaan om hun van 'echtelijke plicht/recht' te genieten.
Ik weet niet of zoiets bestaat in NL dus een vertaling ligt niet zo voor de hand.......

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2004-03-05 08:39:45 GMT)
--------------------------------------------------

Er MOET een term in het NL zijn, kijk naar deze sites!

... years, of which you\'ll serve only four in prison, where you\'ll be in your own cell,
with color TV and a stereo, and have the right to a conjugal visit twice a ...
www.cdp.org.au/fed/mr/1999/990702b.asp - 7k
... years, of which you\'ll serve only four in prisons, where you\'ll be in your own cell,
with color TV and a stereo, and have the right to a conjugal visit twice a ...
www.estreet.com/orgs/dsi/HarmRed/ HollandsHalfBakedDrugExpe.html - 25k

Misschien is de vertaling iets in de trant van \'gemeenschapsrecht\' of zoiets???
Succes! HTH.

AllisonK
Netherlands
Native speaker of: English

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley: prima uitleg
20 mins
  -> thanks - if only I could come up with a term! Fortunately you, Jacqueline and Tuliparola have done it for me.

agree  Jacqueline van der Spek
25 mins
  -> bedankt!

agree  Stephanie Wloch: zonder die uitleg had ik BZT niet gevonden
42 mins
  -> bedankt voor de erkenning....:))

agree  xxxNicole_BC: volstrekt mee eens
11 hrs

19 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -2
echtelijke relatie


Explanation:
ingeval "relationship" zou zijn weggevallen

Internetreferentie:
CONJUGAL RELATIONSHIP: Dictionary Entry and Meaning
Glossary

Definition: the relationship between spouses.



Gewaagde veronderstelling:
Neem deze vrouw: haar zaak over een echtelijke relatie werd behandeld, ik vermoed dat haar oude man het woord niet kon voeren.


Erg gewaagd:
Neem deze vrouw: haar zaak over een echtelijke relatie werd behandeld, ik vermoed dat haar oude man "het" niet kon.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Stephanie Wloch: zij kwam voor een echtelijke relatie? De man het woord voeren in de bajes over zijn zaak?
35 mins
  -> Ik veronderstel dat die echtelijke relatie op onvreedzame wijze is beëindigd, waarvoor zij "onvrijwillig gratis onderdak van de regering" heeft gekregen. Zij wordt nu voorgeleid aan de rechter om haar woordje te doen.

disagree  AllisonK: ook met Tuliparola - dit heeft specifieke betrekking op de gevangeniswezen
49 mins
  -> Het gebeurt wel vaker dat gevangenen (al of niet in voorarrest) worden voorgeleid.

29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
op "echtelijk bezoek"


Explanation:
Het is geen bestaande term, denk ik, maar misschien dat dit de lading dekt? Zo'n regeling lijkt trouwens niet te bestaan in het Nederlandse gevangeniswezen; zie bijv. http://www.dji.nl/main.asp?pid=157

Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Stephanie Wloch: dekt de lading en buitenstaande weten wat bedoeld wordt.
31 mins

agree  AllisonK: I looked that one up too and couldn't find it but it is a good one
38 mins
  -> Yeah, no real corroboration, but worth a shot I thought. Jacqueline's option seems better, though.

agree  xxxNicole_BC
11 hrs

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
"bezoek zonder toezicht"


Explanation:
volgens de site van de Dienst Justitiële Inrichtingen.

HTH,
Jacqueline


    Reference: http://www.dji.nl/main.asp?pid=98
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dank je, Jacqueline!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Stephanie Wloch: In bajestaal ook BZT genoemd alleen voor langgestraften
13 mins
  -> dank je wel!

agree  AllisonK: ik wist dat er een term moest zijn.......;) Nederlandse gevangenen worden tenslotte heel goed behandeld.....:))
33 mins
  -> dank je wel, Allison

agree  Chris Hopley: een mooie vondst, Jacqueline!
52 mins
  -> dank je wel, Chris

agree  Gerard de Noord
2 hrs
  -> dank je wel, Gerard

agree  Mirjam Bonne-Nollen
9 hrs
  -> dank je wel, Mirjam