KudoZ home » English to Dutch » Slang

attitude

Dutch translation: kapsones


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:attitude
Dutch translation:kapsones
Entered by: Willemina Hagenauw

13:42 Mar 8, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Slang
English term or phrase: attitude
What you get with this band is songs and tons of attitude.

Met attitude wordt hier bedoeld de houding van de band - heeft het Nederlands hier een goede uitdrukking voor of gebruiken wij het Engelse woord?
Willemina Hagenauw
kapsones
Explanation:
Tons of attitude kun je wellicht vertalen met 'een hoop kapsones'.



--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-08 13:53:08 (GMT)
--------------------------------------------------

\"De enige verhouding die er toe doet, is de verhouding tot het publiek\", aldus Scene-voorman Thé Lau. Het is een uitspraak die de Nederlandse band typeert. Kapsones zijn hen vreemd, ook al haalde hun vorige CD \'Blauw\' in België de goudstatus en is er voor hun prima nieuwe CD \'Open\' waarschijnlijk een zelfde gouden toekomst weggelegd. Elke avond opnieuw het publiek veroveren, daar draait het om bij The Scene.

http://www.behindthescene.nl/media/media007.html

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 09:17:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Naar aanleiding van het commentaar van Meturgan heb ik op Google gezocht op \"band\" en \"tons of attitude\" en bleek dat deze term hier inderdaad vaak een positieve betekenis heeft, meer in de betekenis van \"een geweldige uitstraling\".

De context zal moeten uitmaken of het hier positief of negatief is.

\"Girl\" - This song starts off slow and quiet , then blasts into a rocking tune with tons of attitude and positive message to the women of the world. Again, pat\'s vocals are flawless.
http://shop.plainsman.net/aws.cgi/mode_music/kind_ArtistSear...

Daarnaast wordt de term ook regelmatig gebruikt voor dieren, met name paarden en honden, zie hieronder:
But one thing I should never do is pick up and cuddle puppies. That was how I ended up with Shiner... that was how I ended up with Suzie... and that was how I ended up with Ellie. There were eight puppies in the litter, but she was the cutest as far as I was concerned. She rated very high in the conformation evaluation at the party, she has tons of attitude and personality and is a real go-getter, so this girl could go places!
http://home.earthlink.net/~kglaes/ellie.html

Akrobata is our latest edition to compliment our breeding program. She crosses beautifully with ATA Echo Bey x Bey Shah and has had three exquisite foals by him. All of her foals are very flashy with tons of attitude, high tail carriage, long hooky necks, beautiful heads and all are nice movers.
http://www.arabhorse.com/redrock/farm.html
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Ja, ik geloof dat dit een erg goede vertaling is in deze context. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +7kapsones
vixen
5 +2overdonderende uitstraling
11thmuse
3 +3persoonlijkheid
Tina Vonhof
4positieve instelling / positieve innerlijke houding / positieve mentaliteit / zelfvertrouwen /moraalMeturgan
3variatie, effecten, acts, nummers, bedrijven
Henk Peelen


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +7
kapsones


Explanation:
Tons of attitude kun je wellicht vertalen met 'een hoop kapsones'.



--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-08 13:53:08 (GMT)
--------------------------------------------------

\"De enige verhouding die er toe doet, is de verhouding tot het publiek\", aldus Scene-voorman Thé Lau. Het is een uitspraak die de Nederlandse band typeert. Kapsones zijn hen vreemd, ook al haalde hun vorige CD \'Blauw\' in België de goudstatus en is er voor hun prima nieuwe CD \'Open\' waarschijnlijk een zelfde gouden toekomst weggelegd. Elke avond opnieuw het publiek veroveren, daar draait het om bij The Scene.

http://www.behindthescene.nl/media/media007.html

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 09:17:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Naar aanleiding van het commentaar van Meturgan heb ik op Google gezocht op \"band\" en \"tons of attitude\" en bleek dat deze term hier inderdaad vaak een positieve betekenis heeft, meer in de betekenis van \"een geweldige uitstraling\".

De context zal moeten uitmaken of het hier positief of negatief is.

\"Girl\" - This song starts off slow and quiet , then blasts into a rocking tune with tons of attitude and positive message to the women of the world. Again, pat\'s vocals are flawless.
http://shop.plainsman.net/aws.cgi/mode_music/kind_ArtistSear...

Daarnaast wordt de term ook regelmatig gebruikt voor dieren, met name paarden en honden, zie hieronder:
But one thing I should never do is pick up and cuddle puppies. That was how I ended up with Shiner... that was how I ended up with Suzie... and that was how I ended up with Ellie. There were eight puppies in the litter, but she was the cutest as far as I was concerned. She rated very high in the conformation evaluation at the party, she has tons of attitude and personality and is a real go-getter, so this girl could go places!
http://home.earthlink.net/~kglaes/ellie.html

Akrobata is our latest edition to compliment our breeding program. She crosses beautifully with ATA Echo Bey x Bey Shah and has had three exquisite foals by him. All of her foals are very flashy with tons of attitude, high tail carriage, long hooky necks, beautiful heads and all are nice movers.
http://www.arabhorse.com/redrock/farm.html


vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 40
Grading comment
Ja, ik geloof dat dit een erg goede vertaling is in deze context. Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: yep! Goed vertaald. Een hoop pretentie,...
7 mins
  -> Bedankt Evert

agree  Mirjam Bonne-Nollen
22 mins

agree  Iris70
36 mins

agree  joeky janusch
1 hr

agree  Huijer
1 hr
  -> Bedankt allemaal

agree  Saskia Steur
4 hrs

agree  xxxNicole_BC
4 hrs

neutral  Meturgan: Kapsones is koude drukte, ophef, ongepaste trots, ongepaste pretenties. Hier gaat het om iets anders. Zie hieronder.
5 hrs
  -> Waarschijnlijk heb je gelijk dat het hier iets positiefs moet zijn.

45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
variatie, effecten, acts, nummers, bedrijven


Explanation:
Lijkt niet te kloppen, omdat attitude enkelvoud is. Ik vind kapsones echter vrij negatief.


Deze groep biedt veel variatie bij de liedjes.
Deze groep biedt naast zijn liedjes veel effecten.
Deze groep heeft veel effecten bij de liedjes / songs

Met deze band heb je songs / liedjes en veel variatie


Internetreferentie:
ATTITUDE:
[1] a theatrical pose created for effect; "the actor struck just the right attitude"




    Reference: http://www.hyperdictionary.com/search.aspx?define=attitude
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
persoonlijkheid


Explanation:
Misschien is dit een mogelijkheid.
Attitude moet positief bedoeld zijn hier.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
34 mins
  -> Thanks Jacqueline.

agree  Saskia Steur
1 hr
  -> Thank you Saskia.

agree  Tony Vandenborn
14 hrs
  -> Thank you Tony.

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
positieve instelling / positieve innerlijke houding / positieve mentaliteit / zelfvertrouwen /moraal


Explanation:
De grote kracht van de studenten als begeleiders bleek hun sterke betrokkenheid, positieve instelling en voorbeeldfunctie voor de jongeren.

http://66.102.11.104/search?q=cache:5wAU-8CNJ5oJ:www.idplein...



Bent u tevreden over het verloop van uw carrière tot nog toe? (Wat uw gesprekspartner eigenlijk bedoelt, is "Hoe zit het met uw zelfvertrouwen en uw ambities ten aanzien van uw loopbaan? Heeft u een positieve instelling?".)
http://www.pagepersonnel.nl/Nosconseils.html?niveau=2



    Reference: http://www.pagepersonnel.nl/Nosconseils.html?niveau=2
Meturgan
Hungary

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
overdonderende uitstraling


Explanation:
Inderdaad, in de meeste gevallen is "tons of attitude" positief bedoeld. Het kan echter ook tongue in cheeck bedoeld zijn. Dat kun je zien in de context.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Alex Temmingh: precies, die 'toevoeging' was ook mijn idee: of het postief of negatief (nog een suggestie: een hoop poeha) is bedoeld, kan alleen de vragensteller uitmaken
7 hrs

agree  vixen: Wellicht ook 'geweldige uitstraling' als het inderdaad iets positiefs moet zijn.
8 hrs