KudoZ home » English to Dutch » Slang

live up

Dutch translation: evenaren


16:09 Jul 1, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Slang
English term or phrase: live up
Doesn't every son try to live up to his father?

You may be right.

And Newt's got more to live up to than most.
De Facto
Dutch translation:evenaren
Explanation:
Probeert niet iedere zoon zijn vader te evenaren?
Misschien wel./Je zou best eens gelijk kunnen hebben.
En dat is voor Newt nog lastiger dan voor veel anderen./En Newt heeft nog veel meer te evenaren dan veel anderen.
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Dank je!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5aan de verwachtingen voldoen
Jacqueline van der Spek
3 +4evenaren
vixen
3naleven
Kate Hudson


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
naleven


Explanation:
I think this might be the solution.

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 24

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
live up to
evenaren


Explanation:
Probeert niet iedere zoon zijn vader te evenaren?
Misschien wel./Je zou best eens gelijk kunnen hebben.
En dat is voor Newt nog lastiger dan voor veel anderen./En Newt heeft nog veel meer te evenaren dan veel anderen.

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 40
Grading comment
Dank je!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: lijkt me een logische vertaling
17 mins
  -> Bedankt Henk

agree  neilgouw: misschien dat de tweede keer wel wat dramatischer mag zijn, zoals "N zal zich nog meer moeten bewijzen dan elke andere zoon", "Maar van N zal nog meer verlangd/verwacht worden dan bij andere families het geval is"
3 hrs
  -> Ik vind je eerste suggestie wel goed, maar voor mijn gevoel ligt het accent in de tekst vooral op N zelf. Het gaat meer om wat hij zelf wel en niet wat anderen, waaronder zijn vader van hem verwachten.

agree  Iris70: Hai! Ja, het begint nu langzaam aan wat drukker te worden. Maar momenteel is het een gekkehuis hier vanwege de Griekse voetbaloverwinning:)
6 hrs
  -> Bedankt Iris. Is het al lekker warm (en druk) bij jullie?

agree  AllisonK
1 day22 hrs

57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
aan de verwachtingen voldoen


Explanation:
Probeert niet iedere zoon aan de verwachtingen van zijn vader te voldoen?

HTH,
Jacqueline


Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Ik wou eerst zeggen "je kunt wel zien dat jij een 'meisje' bent, 'jongens' zouden zulke antwoorden niet geven", maar helaas, je hebt weer gelijk, zie http://www.hyperdictionary.com/dictionary/live up to
48 mins
  -> je kunt echt wel zien dat ik een meisje ben ;-)... Dank je wel, Henk

agree  shineda: ja, dit is 'em
3 hrs
  -> dank je wel, Shinéda

agree  vixen: In eerste instantie dacht ik aan jongere kinderen die net zo groot, knap, sterk enz. als hun vader willen zijn. Maar in het geval van pubers en jong-volwassenen is jouw vertaling ws. toch logischer.
14 hrs
  -> dank je wel!

agree  Gerard de Noord
21 hrs
  -> dank je wel, Gerard

agree  AllisonK: zou ook kunnen
1 day22 hrs
  -> dank je wel, Allison