KudoZ home » English to Dutch » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

hard-minded

Dutch translation: rigide, onbuigzaam, rechtlijnig


08:33 May 21, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc. / Personality questionnaires
English term or phrase: hard-minded
Dit komt uit een persoonlijkheidsvragenlijst en is een van de kenmerken van een bepaalde persoon. Op google kom ik zinnen tegen zoals: "Talk of some mysterious thing called ‘consciousness’ would cause hard-minded philosophers to cover their mouth and nose with a hankie and turn away, as though they feared contamination from metaphysical impulses and phenomenological extravaganzas of idle speculation. While it was all right, and even noble, to be conscious, you certainly weren’t supposed to have a theory of what it meant to be conscious."
Willemina Hagenauw
Dutch translation:rigide, onbuigzaam, rechtlijnig
Explanation:
Heb op dit moment helaas geen referenties, maar dit moet het volgens mij zijn...
Iemand die zo overtuigd is van het eigen gelijk, dat hij/zij nauwelijks oog heeft voor andere meningen, laat staan zich erdoor laat beïnvloeden.
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +6rigide, onbuigzaam, rechtlijnig
Antoinette Verburg
4eigenwijs
Antoinette vH
3 +1Hardvochtig / ongevoeligxxxmariette
3nuchter, realistisch, vastberaden
Ellen Klabbers
3recht in de leerxxxblomguib
3Hardnekkig, halsstarrig.
Agnes Douwes
3conventioneel, traditioneel
nikki demol


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
conventioneel, traditioneel


Explanation:
In deze context misschien "conventioneel" of "traditioneel" ? Ik hoop dat dit helpt...

nikki demol
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nuchter, realistisch, vastberaden


Explanation:
het lijkt op een samentrekking van "hard-headed" en "tough-minded". Meerdere vertalingen mogelijk;


    positive thinking - The positive thinker is a hard-headed, tough-minded, and
Ellen Klabbers
Spain
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +6
rigide, onbuigzaam, rechtlijnig


Explanation:
Heb op dit moment helaas geen referenties, maar dit moet het volgens mij zijn...
Iemand die zo overtuigd is van het eigen gelijk, dat hij/zij nauwelijks oog heeft voor andere meningen, laat staan zich erdoor laat beïnvloeden.

Antoinette Verburg
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: Onbuigzaam is de mooiste. Een woord met zowel positieve als negatieve connotaties.
38 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem: Kende ik niet. Geheel op intuitie uit de context afgeleid ben ik het meest gecharmeerd van onbuigzaam. Vgl. hard-mouthed =koppig, obstinaat. (een trekpaard dat niet makkelijk op de teugels reageerde noemde mijn vader "hard in de bek"!)
53 mins

agree  Tina Vonhof: Onbuigzaam.
5 hrs

agree  Agnes Douwes: Rigide of onbuigzaam.
8 hrs

agree  -- Parsa
21 hrs

agree  Anthony Michils: Onbuigzaam.
22 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Hardvochtig / ongevoelig


Explanation:
Quote: "She is at once hard-minded and tenderhearted".
Misschien ook "ongevoelig", aangezien consciousness naast bewustzijn ook "gevoel/besef kan betekenen.

xxxmariette
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Dit kan in sommige gevallen, maar is niet waarschijnlijk in een persoonlijkheidsvragenlijst, die meestal over jezelf gaat.
1 hr

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Hardnekkig, halsstarrig.


Explanation:
Nog wat opties voor het idee van 'onbuigzaam, rigide'.

Een iets letterlijker parallel met 'hard-minded' is hard-nekkig, of hals-starrig: het hoofd wenst niet te buigen.

Agnes Douwes
Works in field
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: Kan mij vergissen, maar m.i. wordt ‘hardnekkig’ (als bijv.nmw) eerder gebruikt bij dingen dan bij personen (‘een hardnekkig misverstand’, ‘hardnekkig vuil’).// In jouw vb.en beschrijft 'hardnekkig' de manier van klagen, zeuren, en romantisch-zijn.
33 mins
  -> Ik ben geen hardnekkige betweter, dus ik geef wel toe dat halsstarrig meer bij personen past en hardnekkig meer bij dingen. Maar het kan toch wel: hardnekkige klager, hardnekkige zeur, hardnekkige romanticus...?

1 day1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
recht in de leer


Explanation:
as an alternative

xxxblomguib
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

2 days1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eigenwijs


Explanation:
"Eigenwijs". gelet op het gebruik in een vragenlijst, waar waarsch. vragen gesteld worden over de invuller zelf. Dat is dus een ander gebruik dan in je voorbeeld van de philosophers. Als ik een vragenlijst zelf zou invullen, scoor ik (helaas) hoog op de eigenwijsheidsmeter!

Antoinette vH
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch