KudoZ home » English to Dutch » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

Injecting drug users

Dutch translation: intraveneuze drugsgebruikers


12:42 Feb 6, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Social Science, Sociology, Ethics, etc. / Drugs
English term or phrase: Injecting drug users
This is the original sentence:

He is a founding member of the *** on HIV prevention among injecting drug users in Central & Eastern Europe.
Jessica Van Humbeeck
Dutch translation:intraveneuze drugsgebruikers
Explanation:
Dit wordt meen ik vaker gebruikt dan "injecterende", zeker als het niet om spreektaal gaat.

Opiaten zouden het immuunsysteem onderdrukken en daardoor vooral bij intraveneuze drugsgebruikers de progressie van hiv en de ontwikkeling tot aids, versnellen. Het is overigens goed mogelijk dat de slechtere vooruitzichten van sommige geïnfecteerde intraveneuze drugsgebruikers meer te maken hebben met hun ongezonde levensstijl.
http://www.hivnet.org/index.php?option=com_content&task=view...

Het hepatitis C virus (HCV) komt in Nederland in de algemene populatie bij circa 0,1 % van de bevolking voor. Daarnaast wordt een aanzienlijk hogere prevalentie gezien bij Intraveneuze(IV)-drugsgebruikers en mensen die veelvuldig bloedtransfusies of andere bloedproducten hebben ontvangen, bijvoorbeeld hemofiliepatiënten.
http://www.umcutrecht.nl/subsite/opleidinggnk/Arbo_Veilighei...

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2009-02-06 12:57:59 GMT)
--------------------------------------------------

Google geeft 170 hits voor de intraveneuze en 142 hits voor de injecterende drugsgebruikers, voor wat het waard is...
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Deze vind ik persoonlijk ook beter klinken als het niet om spreektaal gaat. Bedankt iedereen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5injecterende drugsgebruikers
Antoinette Verburg
4 +1intraveneuze drugsgebruikers
Ron Willems


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
injecting drug users
injecterende drugsgebruikers


Explanation:
'Door het spuiten met vuile naalden of door onveilige seks lopen gebruikers van harddrugs gevaar om besmet te raken met hiv, het virus dat aids veroorzaakt. Er zijn momenteel 3 bronnen waarin recente surveillance gegevens van hiv onder **injecterende drugsgebruikers **worden verzameld.'


    Reference: http://www.trimbos.nl/default23153.html?back=1
Antoinette Verburg
Netherlands
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harris Couwenberg
1 min

agree  Peter van der Hoek
4 mins

agree  Jan Willem van Dormolen: Ik las eerst 'het injecteren van druggebruikers', en dat leek me geen prettige ervaring :-)
5 mins

agree  Nicolette Scholte
52 mins

agree  Kitty Brussaard
1 day8 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
injecting drug users
intraveneuze drugsgebruikers


Explanation:
Dit wordt meen ik vaker gebruikt dan "injecterende", zeker als het niet om spreektaal gaat.

Opiaten zouden het immuunsysteem onderdrukken en daardoor vooral bij intraveneuze drugsgebruikers de progressie van hiv en de ontwikkeling tot aids, versnellen. Het is overigens goed mogelijk dat de slechtere vooruitzichten van sommige geïnfecteerde intraveneuze drugsgebruikers meer te maken hebben met hun ongezonde levensstijl.
http://www.hivnet.org/index.php?option=com_content&task=view...

Het hepatitis C virus (HCV) komt in Nederland in de algemene populatie bij circa 0,1 % van de bevolking voor. Daarnaast wordt een aanzienlijk hogere prevalentie gezien bij Intraveneuze(IV)-drugsgebruikers en mensen die veelvuldig bloedtransfusies of andere bloedproducten hebben ontvangen, bijvoorbeeld hemofiliepatiënten.
http://www.umcutrecht.nl/subsite/opleidinggnk/Arbo_Veilighei...

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2009-02-06 12:57:59 GMT)
--------------------------------------------------

Google geeft 170 hits voor de intraveneuze en 142 hits voor de injecterende drugsgebruikers, voor wat het waard is...

Ron Willems
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28
Grading comment
Deze vind ik persoonlijk ook beter klinken als het niet om spreektaal gaat. Bedankt iedereen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard
1 day8 hrs