KudoZ home » English to Dutch » Sports / Fitness / Recreation

avoid mask squeeze by equalizing the mask

Dutch translation: Voorkom te hoge druk door bijblazen van de duikbril


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:avoid mask squeeze by equalizing the mask
Dutch translation:Voorkom te hoge druk door bijblazen van de duikbril
Entered by: Josephina Kooijman

16:01 Mar 3, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Sports / Fitness / Recreation / duiken
English term or phrase: avoid mask squeeze by equalizing the mask
gebruiksaawijzing duikbril
Josephina Kooijman
Voorkom squeeze door bijblazen van het masker
Explanation:
Squeeze m.i. niet vertalen:

... De ruimte tussen de ogen en het brilletje is een kunstmatige bijholte waarin de druk 1 atmosfeer bedraagt. Deze druk kan niet verhoogd worden, met andere woorden, een zwembrilletje laat zich niet bijblazen zoals een duikbril.
Door het drukverschil kan er vocht uit de slijmvliezen treden.
Dit verschijnsel staat bekend onder de naam "squeeze", letterlijk: uitpersen.
Aangezien ook het losmazige weefsel van de oogleden onderhevig is aan het verschijnsel squeeze, kan er vocht uittreden, hetgeen resulteert in het dichtzwellen van de oogleden, soms zelfs in verbloeding ervan.

http://zid.nrz.nl/Html/Pagina's%20Veel%20Gestelde%20Vragen/Pagina%20Oogirritaties%20door%20Zwemwater.htm#VolgendeHet




--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2004-03-03 16:10:41 GMT)
--------------------------------------------------

... moet de cursist bekend zijn met de werking van de ademhaling, het oor, de functie van de bloedsomloop en de effecten van gas onder druk op het menselijk lichaam (luchtembolie, hyperventilatie, squeeze en duikerskoliek).

http://www.osve.nl/s1duiker.htm


--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-03-03 16:17:39 GMT)
--------------------------------------------------

Een ander probleem wat kan optreden, is dat er bij de afdaling een zogenaamde masker-squeeze ontstaat. Door de onderdruk die in de duikbril ontstaat, wordt er aan de huid en de ogen getrokken waardoor het effect van een grote zuigzoen ontstaat.

http://www.duiken.nl/medisch/vragen.php?uniq=376&trefwoord=
Selected response from:

Erica Magielse
Netherlands
Grading comment
Dank je wel voor je antwoord. Het heeft me erg goed op weg geholpen. Samen met mijn proofreader heb ik uiteindelijk squeeze vertaald in "te hoge druk"
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2Voorkom overmatige onderdruk in het maskerHavona
3Voorkom squeeze door bijblazen van het masker
Erica Magielse
3door het masker te verstellen voorkomt u dat het gaat knellen
Adela Van Gils
2vermijd knellen van het masker bij het op maat brengenrodi
2...
Henk Peelen


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
vermijd knellen van het masker bij het op maat brengen


Explanation:
-

rodi
Belgium
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Voorkom squeeze door bijblazen van het masker


Explanation:
Squeeze m.i. niet vertalen:

... De ruimte tussen de ogen en het brilletje is een kunstmatige bijholte waarin de druk 1 atmosfeer bedraagt. Deze druk kan niet verhoogd worden, met andere woorden, een zwembrilletje laat zich niet bijblazen zoals een duikbril.
Door het drukverschil kan er vocht uit de slijmvliezen treden.
Dit verschijnsel staat bekend onder de naam "squeeze", letterlijk: uitpersen.
Aangezien ook het losmazige weefsel van de oogleden onderhevig is aan het verschijnsel squeeze, kan er vocht uittreden, hetgeen resulteert in het dichtzwellen van de oogleden, soms zelfs in verbloeding ervan.

http://zid.nrz.nl/Html/Pagina's%20Veel%20Gestelde%20Vragen/Pagina%20Oogirritaties%20door%20Zwemwater.htm#VolgendeHet




--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2004-03-03 16:10:41 GMT)
--------------------------------------------------

... moet de cursist bekend zijn met de werking van de ademhaling, het oor, de functie van de bloedsomloop en de effecten van gas onder druk op het menselijk lichaam (luchtembolie, hyperventilatie, squeeze en duikerskoliek).

http://www.osve.nl/s1duiker.htm


--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-03-03 16:17:39 GMT)
--------------------------------------------------

Een ander probleem wat kan optreden, is dat er bij de afdaling een zogenaamde masker-squeeze ontstaat. Door de onderdruk die in de duikbril ontstaat, wordt er aan de huid en de ogen getrokken waardoor het effect van een grote zuigzoen ontstaat.

http://www.duiken.nl/medisch/vragen.php?uniq=376&trefwoord=

Erica Magielse
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank je wel voor je antwoord. Het heeft me erg goed op weg geholpen. Samen met mijn proofreader heb ik uiteindelijk squeeze vertaald in "te hoge druk"

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
Voorkom overmatige onderdruk in het masker


Explanation:
door er lucht in te blazen...

Volgens mij is het beter om squeeze wel te vertalen omdat de meeste leken gewoon niet zullen weten wat dit betekent.

http://www.divenewzealand.com/vision.html
The breath-hold diver who wishes to dive deeply needs an ultra-low volume mask so that he has to blow less air into it to equalise.

The diver who does not blow enough equalising air into the mask on descent can suffer one of the more spectacular eye injuries, the subconjunctival haemorrhage. If the air pressure within the mask is too much lower than the water pressure (and therefore body tissue pressure), tiny blood vessels within the clear conjunctiva, covering the white of the eye, can burst. Blood fills the tissue cavity, leaving a large area of the white of the eye bright red, in a most spectacular and alarming way. Constant mask pressure equalisation during descent is, therefore, very important.



Havona
Netherlands

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erica Magielse: Kan ook, maar op alle Nederlandstalige sites kwam ik wel 'squeeze' tegen, en geen Nederlands equivalent. Maar het gaat inderdaad om onderdruk, en niet om knellende maskers.
5 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
6 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
...


Explanation:
Zet het masker goed centraal op je gezicht. De spanning in de elastische band is dan gelijk verdeeld, en het masker knelt niet.

Als het gewoon een duikbril is die je met een elastische band aan je hoofd bevestigt, is het volgens mij heel simpel: wanneer je deze scheef zet, of wanneer het stiek bijvoorbeeld rechts strakker staat dan links, zal de bril aan de rechter zijde knellen. Ik denk dat ze dat bedoelen.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
door het masker te verstellen voorkomt u dat het gaat knellen


Explanation:
or:u kunt het masker verstellen om knellen te voorkomen.
or: om te voorkomen dat het masker gaat knellen, kunt u het verstellen.
Enz.

Adela Van Gils
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 1