KudoZ home » English to Dutch » Surveying

Juice your brain

Dutch translation: pijnig je hersenen


13:51 Feb 16, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Surveying / Questionnaire
English term or phrase: Juice your brain
Heb het even moeilijk om op een uitdrukking te komen die hiervoor zou kunnen dienen. Het gaat evengoed over het gebruiken van je verstand als over het inbrengen van eigen gedachten.

Je verstand uitpersen?

is hier een uitdrukking voor?
Dank!
JEvicente
Dutch translation:pijnig je hersenen
Explanation:
Een ander idee...
Selected response from:

Katrien De Clercq
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5wet je hersens
Machiel van Veen
4gebruik je verstand,
Adela Van Gils
3"Hallo, mag ik uw hersens even oppeppen?"
Jan Peelen
3pluk de vruchten, train je brein
Els Spin
3laat je hersenen werkenErik Boers
3u aan het denken zetten
Antoinette Verburg
3pijnig je hersenen
Katrien De Clercq
3Laat eens een frisse bries door je hersenen waaien
Henk Peelen


Discussion entries: 1





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
juice your brain
pijnig je hersenen


Explanation:
Een ander idee...

Katrien De Clercq
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Adela Van Gils: pijnigen is niet erg positief, of wel?
2 mins
  -> Deze uitdrukking wordt toch wel veel gebruikt bijvoorbeeld bij quizzen.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
juice your brain
wet je hersens


Explanation:
wet je hersens.

taalgrapje, wetten: scherpen, slijpen, wet: Engels voor "nat".

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-02-16 16:39:18 GMT)
--------------------------------------------------

Hallo Marie, mag ik even je hersens wetten?

Machiel van Veen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke...


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
juice your brain
u aan het denken zetten


Explanation:
Ik had eerst "laat je hersens kraken" ingevuld, maar met de nieuwe informatie die je in het antwoordveld van Adela hebt toegevoegd hierbij een nieuwe poging.

Dit komt zo te zien uit een inleidende vraag tot de enquêtes op www.juicybrainspanel.com van Brainjuicer.
Denk dat geen enkele NL vertaling van 'May I take a moment to juice your brain?' duidelijk genoeg kan verwijzen naar de naam Brainjuicer en dat je er in dit geval dan maar beter iets van kunt maken in de trant van "Mag ik u even aan het denken zetten?"


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-02-16 17:29:27 GMT)
--------------------------------------------------

Of 'je' i.p.v. 'u'.

Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke...


45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
juice your brain
laat je hersenen werken


Explanation:
Een beetje context zou welkom zijn.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2007-02-16 18:08:44 GMT)
--------------------------------------------------

Rekening houdend met de context:
Mag ik uw hersenen even aan het werk zetten?

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke...


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
juice your brain
Laat eens een frisse bries door je hersenen waaien


Explanation:
Laat eens een frisse bries door je verstand waaien
Laat eens een frisse bries door je geest waaien
Fris je hersenen eens op
Fris je verstand eens op
Fris je geest eens op

Gebruik je boerenverstand eens flink

--------------------------------------------------
Note added at 44 mins (2007-02-16 14:36:27 GMT)
--------------------------------------------------

Zet je hersenen maar eens goed aan het werk
Duik eens goed in je geheugen (klopt hier waarschijnlijk niet echt)

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2007-02-16 18:40:14 GMT)
--------------------------------------------------

Braindrain: als je het net zo wilt zeggen als het origineel (Juice is ook uitpersen):
mag ik je hersenen even aftappen (voordat het gaat vriezen)?

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Adela Van Gils: Die combinatie van aftappen en vriezen vind ik super! Bedankt voor de vrolijke noot.
15 mins
  -> Gevolg van de zondeval: onmogelijk dat iedereen het altijd eens is met iedereen. 2) Jawel, maar je eerste opmerking was dat eens eenmalig betekende, vandaar mijn woordspeling met "altijd" en "eens"

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
juice your brain
gebruik je verstand,


Explanation:
er zijn zoveel varianten te bedenken. Misschien de zin in het Engels??


--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2007-02-17 11:40:32 GMT)
--------------------------------------------------

Uitgaande van de aanvullende informatie van jouzelf en van Antoinette past misschien de variant: mag ik uw hersenen even prikkelen.

Succes.

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
Notes to answerer
Asker: De zin is " Hello, May I take a moment to juice your brain?"

Asker: Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke...


1 day35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
"Hello, may I take a moment to juice your brain?"
"Hallo, mag ik uw hersens even oppeppen?"


Explanation:
Oppeppen kan vervangen worden door verschillende werkwoorden: opwekken, stimuleren, aansporen, enz.

Jan Peelen
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
Notes to answerer
Asker: Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke...


2 days7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
juice your brain
pluk de vruchten, train je brein


Explanation:
"Ik zoek vooral iets in combinatie met het orignele Engels taalidee (Juice your brain = Uitpersen en "U"se=gebruiken) Ze maken hier een woordspel... is hier een Nederlandse versie voor? Gedachten uitpersen of dergelijke..."

Nee, je gedachten kun je niet uitpersen. Maar je kunt er wel de vruchten van plukken.
En je kunt je gedachten laten varen, dobberen, op de vrije loop laten, laten gaan...

Er is ook nog zoiets als een 'breintrein'. Zie Google!

Bovengenoemd antwoord komt van: pluk de vruchten, train je brain - kwam ik ook tegen op Google.

Els Spin
Netherlands
Native speaker of: Dutch