KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

descrambler

Dutch translation: descrambler


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:descrambler
Dutch translation:descrambler
Entered by: Anneken

09:12 Apr 2, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: descrambler
You can connect such a decoder (descrambler) to this unit.

(uit DVD-handleiding)
Anneken
descrambler
Explanation:
as such :)
Geen probleem indien je dit zo laat staan.

Vb.:

... XCom en Aston bieden vanaf deze maand ontvangers aan die beschikken over een ingebouwde
descrambler die overweg kan met MediaGuard smart cards en zo het Canal+ ...

utopia.knoware.nl/users/kvdbrink/soft/CanalPlus.pdf
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Ik hou het toch maar bij descrambler! Mijn haren gaan zo'n beetje recht staan van de Nederlandse alternatieven. :-)
Toch allemaal héél erg bedankt! Groetjes, Anneken

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1ontcijferschakeling / onthutselen
Marijke Mayer
4ontwarringsschakelingSerge L
4ontwarringsschakelingKarel Theys
4descrambler
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
descrambler


Explanation:
as such :)
Geen probleem indien je dit zo laat staan.

Vb.:

... XCom en Aston bieden vanaf deze maand ontvangers aan die beschikken over een ingebouwde
descrambler die overweg kan met MediaGuard smart cards en zo het Canal+ ...

utopia.knoware.nl/users/kvdbrink/soft/CanalPlus.pdf


Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Ik hou het toch maar bij descrambler! Mijn haren gaan zo'n beetje recht staan van de Nederlandse alternatieven. :-)
Toch allemaal héél erg bedankt! Groetjes, Anneken

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ontwarringsschakeling


Explanation:
Ik heb niets tegen descrambler, maar als je een Nederlands woord zoekt...


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/
Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 207

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ontwarringsschakeling


Explanation:
Een woord om kippenvel van te krijgen, ik geef het toe, maar als je een Nederlands alternatief wil...

"Subject - Electrical Engineering - Electronics(=EL)


Definition a device or signal used to rebuild each line of TV reception from satellite provided by subscription-supported services,which has been jumbled by the scrambler

Reference SEC:New Scientist 1/1/89,40 & Langley,Telephony's Dict.,1986,Chicago
(1)
TERM descrambler

Reference CCITT Rec.G 702;Spilker,Digital Com Sat,p.489;Langley,Telephony's Dict.,1986,Chicago

Note {DOM} Communications:Transmission by hardware:General(parameters,characteristics)
{GRM} n.
{NTE} clearly,after n error-free scrambled data bits have arrived,the shift register states at both the scrambler and the descrambler are identical,and the descrambler output is the same as the data input
(2)
TERM de-scrambler

Reference New Scientist 1/1/89,40

Note {DOM} Communications:Transmission by hardware:General(parameters,characteristics)
{GRM} n.
{NTE} scrambling prevents unauthorised reception
(3)
TERM card reader

Reference New Scientist 1/1/89,40

Note {DOM} Communications:Transmission by hardware:General(parameters,characteristics)
{GRM} n.p.



(1)
TERM ontwarringsschakeling

Reference TUE vakgroepen Telecommunicatie/Taalkunde

Note {DOM} Communicatie:Transmissie via hardware:Algemeen(parameters,karakteristieken)"

Succes,

Serge L.


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/
Serge L
PRO pts in pair: 392

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ontcijferschakeling / onthutselen


Explanation:
Hoi Anneken,

Alhoewel, descrambler ook gewoon gebruikt wordt, lijkt mij ontcijferen of zelfs onthustselen ook goede Nederlandse woorden volgens mijn Sybex, dat talloze malen van onschatbare waarde is gebleken.

1. ontcijferschakeling: voor de berichten die met een scrambler zijn versleuteld.
2. schakeling in een modem die door een scrambler 'gehutselde' bits 'onthutselt'
(het hutselen is nodig om de synchronisatie te behouden in geval van lange reeksen gelijke tekens); wordt toegepast in V.26ter en V.27bis scrambler.

Woordenboek Informatica en Telecommunicatie / Hein van Steenis
ISBN 90-419-0675-4
Sybex, Soest

Groetjes,
Marijke

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Ghysels
41 mins
  -> Thank you, Ma'm.