KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

viewable area

Dutch translation: zichtbare oppervlakte


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:viewable area
Dutch translation:zichtbare oppervlakte
Entered by: Bart B. Van Bockstaele

09:39 May 19, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: viewable area
This model has a 14,1" TFT colour display with 1400x1050 resolution, maximising viewable area and allowing users to see more on screen.

Heb bv. "zichtbaar beeldvlak" gevonden, maar ik vraag me af of er iets beters is.
Esther N.
zichtbare oppervlakte
Explanation:
Het gaat hier over niets anders dan de oppervlakte die werkelijk voor beeldvorming kan worden gebruikt. Alleen zul je in deze context nooit spreken over bruikbare oppervlakte, alleen over zichtbare oppervlakte.

Het gaat hier duidelijk over een van de nieuwere TFT-schermen, heel waarschijnlijk voor gebruik in een (sub-)laptop. Omdat deze laptopjes zo klein en licht mogelijk worden gemaakt, hebben ze het nadeel dat het beeldscherm nogal (zeer!) klein uitvalt. Door de beschermende randen rond het scherm zo smal mogelijk te houden, maximaliseer je de zichtbare oppervlakte. Door de resolutie zo groot mogelijk te maken, vergroot je de hoeveelheid zichtbare informatie. De combinatie 1400*1050 op 14,1 inch is een topmodel sublaptop (voor het Westen, in Japan staan ze al veel verder). Omdat je deze computers bijna letterlijk gebruikt met je neus op het scherm, is het hier minder belangrijk dat de beeldpunten heel erg klein worden.

Maak het dus niet te ingewikkeld. Zichtbare oppervlakte is drukt precies uit waar het hier over gaat.




--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-19 13:52:14 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik moet nog wennen aan de beperkingen van proz.com. Wat beelddiameter betreft: beelddiagonaal wordt veel meer gebruikt. Het drukt ook beter uit waar het voor staat: de lengte van de denkbeeldige (diagonale) lijn die twee tegenoverliggende hoeken van het beeldscherm met elkaar verbindt.

Die diagonaal wordt overigens alleen maar gebruikt omdat hij langer is dan de verticale en horizontale afmetingen. Bovendien (meet het maar!) gaat het hier in werkelijkheid niet over de diagonaal van het beeld maar over de diagonaal van het zichtbare deel van het beeldscherm. Bij beeldbuizen speelt dat onderscheid (meestal) geen rol omdat je de beeldgrootte enigszins kunt aanpassen. Bij LCD/TFT-schermen wel. Als je goed kijkt naar verschillende LCD/TFT-schermen, dan zul je zien dat ze *allemaal* een zwarte band rond het beeld hebben. Dat is om te vermijden dat een deel van het beeld achter de behuizing verdwijnt en onzichtbaar wordt. Bij LCD/TFT-schermen kun je immers de beeldgrootte niet zelf aanpassen omdat de pixels hier vaste afmetingen hebben.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-19 14:17:29 (GMT)
--------------------------------------------------

beeldoppervlak is een mooi woord maar vanwege de aard van LCD/TFT-schermen dus niet nauwkeurig genoeg. Viewable area betekent hier werkelijk de oppervlakte die zichtbaar is, niet noodzakelijk de oppervlakte die werkelijk voor beeldvorming wordt gebruikt. Als je eens een namiddag doorbrengt in een winkel waar ze laptops en/of losse LCD/TFT-schermen verkopen, dan zul je dat zien. Erg belangrijk is dat onderscheid niet, maar bedenk dit: de fabrikanten vergissen zich niet en weten verduiveld goed welke terminologie ze moeten gebruiken om zo groot mogelijk te klinken. Lang niet alleen bij schermen trouwens.

Jaren geleden kon je op harde schijven van IBM dubbel zoveel tekst opslaan als op de harde schijven van de concurrentie van dezelfde capaciteit. Waarom? Omdat zij het hadden over dubbel gespatieerde regels. Tja.

Toen ik jaren geleden een NEC Versa laptop kocht met een harde schijf van 810 MB, bleek het uiteindelijk maar over 772 MB te gaan, de harde schijf leek dus vijf procent groter dan hij in werkelijkheid was. Waarom? Die MB stond plotseling niet langer voor een megabyte maar wel voor een miljoen bytes. Alle fabrikanten hebben dat overgenomen en de capaciteit van harde schijven wordt nu altijd in miljoenen bytes weergegeven. Tegenwoordig gaat het overigens over miljarden bytes, waardoor het verschil nog groter wordt (bijna 7,5%). Muggenzifterij? Onbelangrijk? Ik denk het niet. De fabrikanten vinden het blijkbaar belangrijk genoeg om dit soort dubbelzinnigheden in te voeren.
Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
Bedankt voor alle uitleg!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2effectieve beelddiameterAnn Bishop
5zichtbaar beeld
Leo van Zanten
5zichtbare oppervlakte
Bart B. Van Bockstaele
4wordt de kijkhoek verder vergroot
Marijke Mayer


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wordt de kijkhoek verder vergroot


Explanation:
HAB prijslijst mermaid design TFT schermen
... wordt de kijkhoek verder vergroot, wat de monitor uitstekend ... Een bijzondere variant
van het ventura 15" scherm: de ... levert een totaal beeldoppervlak op van 70 x ...
www.hab.nl/pryslyst/mermaid.htm

Groetjes,
Marijke

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-19 13:43:40 (GMT)
--------------------------------------------------

Als het inderdaad een LCD-scherm betreft, kan je altijd beeldoppervlak gebruiken!

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bart B. Van Bockstaele: Bij een LCD-scherm moet je loodrecht naar het scherm kijken, anders zie je niets. Bij een TFT-scherm kan ook een toeschouwer die niet pal voor het scherm staat, nog iets zien. Vandaar de grotere kijkhoek.
3 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
effectieve beelddiameter


Explanation:
De high-end 24-inch breedbeeld monitor biedt een beduidend grotere effectieve beelddiameter dan een typische 21-inch monitor. De monitor levert een uitstekende focus over het gehele beeldscherm, van hoekpunt tot hoekpunt. De Aperture Grill-technologie draagt bij aan een verhoogde helderheid en sterkere contrasten op het beeldscherm. De plattere beeldbuis minimaliseert tevens afwijkingen op het beeldscherm en beperkt lichtreflectie van buiten.

Ik denk dat het niets met een hoek te maken heeft, maar het gewoon gaat over de grotere afmetingen waardoor je meer kan zien op het scherm.

Good luck!
--Ann




    Reference: http://www.chipsoft.nl/Hardware/Compaq/monitoren/oude_modell...
Ann Bishop
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 155

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sasdeklerk
10 mins

agree  Bart B. Van Bockstaele: Je hebt gelijk. Alleen zul je mensen uit het vak dit woord maar bitter weinig horen gebruiken. Verkopers wel, die zijn dol op woorden die (bijna) niemand gebruikt. Dan klinken ze geleerd.
54 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
zichtbare oppervlakte


Explanation:
Het gaat hier over niets anders dan de oppervlakte die werkelijk voor beeldvorming kan worden gebruikt. Alleen zul je in deze context nooit spreken over bruikbare oppervlakte, alleen over zichtbare oppervlakte.

Het gaat hier duidelijk over een van de nieuwere TFT-schermen, heel waarschijnlijk voor gebruik in een (sub-)laptop. Omdat deze laptopjes zo klein en licht mogelijk worden gemaakt, hebben ze het nadeel dat het beeldscherm nogal (zeer!) klein uitvalt. Door de beschermende randen rond het scherm zo smal mogelijk te houden, maximaliseer je de zichtbare oppervlakte. Door de resolutie zo groot mogelijk te maken, vergroot je de hoeveelheid zichtbare informatie. De combinatie 1400*1050 op 14,1 inch is een topmodel sublaptop (voor het Westen, in Japan staan ze al veel verder). Omdat je deze computers bijna letterlijk gebruikt met je neus op het scherm, is het hier minder belangrijk dat de beeldpunten heel erg klein worden.

Maak het dus niet te ingewikkeld. Zichtbare oppervlakte is drukt precies uit waar het hier over gaat.




--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-19 13:52:14 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik moet nog wennen aan de beperkingen van proz.com. Wat beelddiameter betreft: beelddiagonaal wordt veel meer gebruikt. Het drukt ook beter uit waar het voor staat: de lengte van de denkbeeldige (diagonale) lijn die twee tegenoverliggende hoeken van het beeldscherm met elkaar verbindt.

Die diagonaal wordt overigens alleen maar gebruikt omdat hij langer is dan de verticale en horizontale afmetingen. Bovendien (meet het maar!) gaat het hier in werkelijkheid niet over de diagonaal van het beeld maar over de diagonaal van het zichtbare deel van het beeldscherm. Bij beeldbuizen speelt dat onderscheid (meestal) geen rol omdat je de beeldgrootte enigszins kunt aanpassen. Bij LCD/TFT-schermen wel. Als je goed kijkt naar verschillende LCD/TFT-schermen, dan zul je zien dat ze *allemaal* een zwarte band rond het beeld hebben. Dat is om te vermijden dat een deel van het beeld achter de behuizing verdwijnt en onzichtbaar wordt. Bij LCD/TFT-schermen kun je immers de beeldgrootte niet zelf aanpassen omdat de pixels hier vaste afmetingen hebben.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-19 14:17:29 (GMT)
--------------------------------------------------

beeldoppervlak is een mooi woord maar vanwege de aard van LCD/TFT-schermen dus niet nauwkeurig genoeg. Viewable area betekent hier werkelijk de oppervlakte die zichtbaar is, niet noodzakelijk de oppervlakte die werkelijk voor beeldvorming wordt gebruikt. Als je eens een namiddag doorbrengt in een winkel waar ze laptops en/of losse LCD/TFT-schermen verkopen, dan zul je dat zien. Erg belangrijk is dat onderscheid niet, maar bedenk dit: de fabrikanten vergissen zich niet en weten verduiveld goed welke terminologie ze moeten gebruiken om zo groot mogelijk te klinken. Lang niet alleen bij schermen trouwens.

Jaren geleden kon je op harde schijven van IBM dubbel zoveel tekst opslaan als op de harde schijven van de concurrentie van dezelfde capaciteit. Waarom? Omdat zij het hadden over dubbel gespatieerde regels. Tja.

Toen ik jaren geleden een NEC Versa laptop kocht met een harde schijf van 810 MB, bleek het uiteindelijk maar over 772 MB te gaan, de harde schijf leek dus vijf procent groter dan hij in werkelijkheid was. Waarom? Die MB stond plotseling niet langer voor een megabyte maar wel voor een miljoen bytes. Alle fabrikanten hebben dat overgenomen en de capaciteit van harde schijven wordt nu altijd in miljoenen bytes weergegeven. Tegenwoordig gaat het overigens over miljarden bytes, waardoor het verschil nog groter wordt (bijna 7,5%). Muggenzifterij? Onbelangrijk? Ik denk het niet. De fabrikanten vinden het blijkbaar belangrijk genoeg om dit soort dubbelzinnigheden in te voeren.


Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 231
Grading comment
Bedankt voor alle uitleg!

2 days10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
zichtbaar beeld


Explanation:
Zie de onderstaande referentie.

http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/gen/local/topics/g...

Leo van Zanten
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 47