KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

...by polishing mixed bed ion exchange equiment.

Dutch translation: (...worden verwijderd) door een (reinigings-)filter met gemengd bed voor ionenwisseling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:...by polishing mixed bed ion exchange equiment.
Dutch translation:(...worden verwijderd) door een (reinigings-)filter met gemengd bed voor ionenwisseling
Entered by: Evert DELOOF-SYS

12:06 May 28, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: ...by polishing mixed bed ion exchange equiment.
Some organic materials are broken down into weakly ionised acid-based groups which are then easily removed by polishing mixed bed ion exchange equipment.
Toepassingen UV-licht
Jacques Wolse
(...worden verwijderd) door een (reinigings-)filter met gemengd bed voor ionenwisseling
Explanation:
Leuke tekst heb je daar. Wordt een mens onmiddellijk wakker van :)

Polishing mixed bed equipment verwijst naar een (reinigings-)filter met gemengd bed (gemengde samenstelling van het filtermateriaal)

vandaar --> 'door een filter met gemengd bed voor ionenwisseling' of zelfs gewoon 'door een ionenwisselaar' indien aanvaardbaar voor klant; in het laatste geval verlies je wel een en ander van de oorspronkelijke tekst, maar het komt wel hierop neer; een ionenwisselaar is immers uitrusting/materiaal voor ionenuitwisseling.

'Ionenwisseling(s)filter met gemengd bed' levert geen treffers op Google.

Ref. (o.m.):

... De ionenwisselaar raakt na verloop van tijd verzadigd, na reiniging blijft ... kunnen
gedood of geïnactiveerd worden door oxidatie of bestraling met UV licht. ...
www.stork-mps.com/MPS-NL/productgroup_aqua/ tertiar.html

... van zware metalen uit afvalwater door middel van elektrolyse met als voorconcentratiestap
vloeistof-vloeistofextraktie of membraanfiltratie of ionenwisseling ...

www.belastingdienst.nl/9229250/d/vamil2000.pdf

... Via moderne scheidingsmethoden, zoals ionenwisseling en gefractioneerde ... Deze brillen
nemen zowel ultraviolet licht als ... verbeteren van de UV-absorptie van glas ...

www.periodictableonline.org/elem_nl.cfm?IDE=Pr

... Een andere mogelijkheid is het ontzouten van water door een tweezuilensysteem of
een filter met een gemengd bed buiten de bak, kan men praktisch gedestilleerd ...

users.skynet.be/bk231573/waterbehandeling.htm
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt voor je snelle reactie en uitgebreide referenties!
Jacques
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4door ze ..
Henk Peelen
4(...worden verwijderd) door een (reinigings-)filter met gemengd bed voor ionenwisseling
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(...worden verwijderd) door een (reinigings-)filter met gemengd bed voor ionenwisseling


Explanation:
Leuke tekst heb je daar. Wordt een mens onmiddellijk wakker van :)

Polishing mixed bed equipment verwijst naar een (reinigings-)filter met gemengd bed (gemengde samenstelling van het filtermateriaal)

vandaar --> 'door een filter met gemengd bed voor ionenwisseling' of zelfs gewoon 'door een ionenwisselaar' indien aanvaardbaar voor klant; in het laatste geval verlies je wel een en ander van de oorspronkelijke tekst, maar het komt wel hierop neer; een ionenwisselaar is immers uitrusting/materiaal voor ionenuitwisseling.

'Ionenwisseling(s)filter met gemengd bed' levert geen treffers op Google.

Ref. (o.m.):

... De ionenwisselaar raakt na verloop van tijd verzadigd, na reiniging blijft ... kunnen
gedood of geïnactiveerd worden door oxidatie of bestraling met UV licht. ...
www.stork-mps.com/MPS-NL/productgroup_aqua/ tertiar.html

... van zware metalen uit afvalwater door middel van elektrolyse met als voorconcentratiestap
vloeistof-vloeistofextraktie of membraanfiltratie of ionenwisseling ...

www.belastingdienst.nl/9229250/d/vamil2000.pdf

... Via moderne scheidingsmethoden, zoals ionenwisseling en gefractioneerde ... Deze brillen
nemen zowel ultraviolet licht als ... verbeteren van de UV-absorptie van glas ...

www.periodictableonline.org/elem_nl.cfm?IDE=Pr

... Een andere mogelijkheid is het ontzouten van water door een tweezuilensysteem of
een filter met een gemengd bed buiten de bak, kan men praktisch gedestilleerd ...

users.skynet.be/bk231573/waterbehandeling.htm

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Bedankt voor je snelle reactie en uitgebreide referenties!
Jacques

58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
door ze ..


Explanation:
door ze in een ionenuitwisselingsinstallatie (mixed bed ion exchange equiment) tijdens een speciaal procédé te mengen met een bepaalde hars


    Reference: http://www.rpi.edu/dept/chem-eng/Biotech-Environ/IONEX/mixbe...
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150