KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

LOD bias

Dutch translation: ...staat u toe om de instellingen van LOD-parameters voor mipmaps (MIP-maps) aan te passen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:LOD bias
Dutch translation:...staat u toe om de instellingen van LOD-parameters voor mipmaps (MIP-maps) aan te passen
Entered by: Evert DELOOF-SYS

20:53 Jun 10, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / 3
English term or phrase: LOD bias
Mipmapping: Allows you to adjust the LOD (Level of Detail) bias for mipmaps. A lower bias will provide better image quality, while a higher bias will increase application performance.
Esther N.
...staat u toe om de instellingen van LOD-parameters voor mipmaps (MIP-maps) aan te passen
Explanation:
LOD
Level Of Detail
Parameter gangbaar bij 3D-visualisatie. Hoe hoger het LOD, hoe beter de beeldkwaliteit, hoe meer rekenkracht er nodig is.

Ref.:
... de zogenaamde MIP-maps. MIP is een afkorting voor het Latijnse "Multum
in Parvo" wat "Meerdere in Één" betekent. In een MIP-map ...
www.pst.nl/Tech_Elsakaarten2.htm

Ref.:
... Gebruik van MipMaps voorkomt de gebruikelijke beeldpuntenbrij, waardoor verre
objecten vaak onherkenbaar zijn. Details blijven beter behouden. ...

www.vaartland.com/cursus/pc-cursus/list/m.shtml


Goede uitleg (met weliswaar nogal wat spellingsfouten) ook op:

http://www.esat.kuleuven.ac.be/thesis/2000/beschr/insys_33.h...

Abstract:

"Na MPEG-1 en MPEG-2 is nu het tijdperk aangebroken van MPEG-4: de nieuwe beeldcompressie standaard voor multimedia toepassingen, waarin niet alleen video, maar bijv. ook 3D animaties (vb 3D grafische spelletjes) op efficiente wijze over internet kunnen verzonden worden. Door variaties van de netwerkbelasting en beschikbare signaalverwerkingskracht aan de decoder, kunnen de real-time performanties van deze 3D rendering engines aanzienlijk onderdrukt worden. Om dit tegen te werken moeten er technieken ontwikkeld worden die de benodigde signaalverwerkingskracht op gecontroleerde wijze kunnen verminderen, ten koste van een onvermijdelijke, maar liefst zo klein mogelijke daling van de beeldkwaliteit. Zulke technieken staan bekend onder de naam van "Computational Graceful Degradation". Het basisprincipe bestaat erin de vormbeschrijving van de objecten, alsook de resolutiegraad van de texturen aan te passen aan de kijkrichtingen, objectafstanden, Zo bijvoorbeeld worden objecten die in de achtergrond van een 3D scene liggen, met minder detail gevizualizeerd, dan objecten in de voorgrond. De aanpassing van detail/resolutie wordt mogelijk gemaakt door in elke schakel van het transmissie- en vizualizatieproces een multi-resolutie voorstelling te gebruiken van de objecten en hun texturen: wavelets voor de transmissie van texturen en objectvormen, MIPMAPs voor de vizualizatie. De bedoeling van de thesis is deze multi-resolutie voorstelling nauwkeurig te modelleren naar signaalverwerkingscomplexiteits- en beeldkwaliteitsparameters, d.m.v. simulaties, wiskundige beschrijvingen en studie van de literatuur m.b.t. psychovisuele kwaliteitservaringen. Aan de hand van deze kennis kan men dan in een later stadium een efficiente software implementatie schrijven van 3D transmissie/vizualziatie engines, waarmee op gecontroleerde wijze (t.t.z., d.m.v. de instelling van parameters) een optimale complexiteit/beeldkwaliteitsverhouding wordt bekomen."
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt voor alle suggesties!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1...staat u toe om de instellingen van LOD-parameters voor mipmaps (MIP-maps) aan te passen
Evert DELOOF-SYS
4LOD-instelling
Bart B. Van Bockstaele
5 -1Aanname van een bepaald perspectief, zie hieronderMachiel van Veen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Aanname van een bepaald perspectief, zie hieronder


Explanation:
Received: 14/10/96 Accepted: 7/3/97 Published: 31/3/97
Abstract

Accusations of bias are not uncommon in the social sciences. However, the term 'bias' is by no means straightforward in meaning. One problem is that it is ambiguous. Sometimes, it is used to refer to the adoption of a particular perspective from which some things become salient and others merge into the background. More commonly, 'bias' refers to systematic error: deviation from a true score, the latter referring to the valid measurement of some phenomenon or to accurate estimation of a population parameter. The term may also be used in a more specific sense, to denote one particular source of systematic error: that deriving from a conscious or unconscious tendency on the part of a researcher to produce data, and/or to interpret them, in a way that inclines towards erroneous conclusions which are in line with his or her commitments. In either form, the use of 'bias' to refer to systematic error is problematic. It depends on other concepts, such as 'truth' and 'objectivity', whose justification and role have been questioned. In particular, it seems to rely on foundationalist epistemological assumptions that have been discredited. And the various radical epistemological positions that some social scientists have adopted as an alternative either deny the validity of this concept of bias, explicitly or implicitly, or transform it entirely. We will argue, however, that while it is true that abandonment of a foundationalist conception of science has important implications for the meaning of 'bias' and its associated concepts, they are defensible; indeed, they form an essential framework for research as a social practice. In this context, we shall examine error as a matter of collegial accountability, and define 'bias' as one of several potential forms of error. We conclude by pointing to what we see as the growing threat of bias in the present state of social research.


--------------------------------------------------------------------------------

Keywords:
Bias; Error; Social Research Methodology; Validity


--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 22:16:11 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik wil dit eventueel wel voor je vertalen, maar daar heb ik het nu even te druk voor. Succes. Machiel van Veen.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-10 22:17:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik wil dit eventueel wel voor je vertalen, maar daar heb ik het nu even te druk voor. LOD - Level of Detail = Mate van gedetailleerdheid.

Succes. Machiel van Veen.


    Hammersley, M. and Gomm, R. (1997) 'Bias in Social Research'
Machiel van Veen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Evert DELOOF-SYS: onderwerp is niet 'Bias in Social Research', maar wel mipmapping (het opslaan van kopieën van bitmaps waardoor o.m. weefselstructuren (enz) mooi overkomen bij camerabewegingen (3D)
1 hr

disagree  xxxXX789: Dit heeft niets met 3d-kaarten te maken
2 hrs

neutral  Bart B. Van Bockstaele: Je uitleg klopt Machiel, maar niet in deze context.
7 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
...staat u toe om de instellingen van LOD-parameters voor mipmaps (MIP-maps) aan te passen


Explanation:
LOD
Level Of Detail
Parameter gangbaar bij 3D-visualisatie. Hoe hoger het LOD, hoe beter de beeldkwaliteit, hoe meer rekenkracht er nodig is.

Ref.:
... de zogenaamde MIP-maps. MIP is een afkorting voor het Latijnse "Multum
in Parvo" wat "Meerdere in Één" betekent. In een MIP-map ...
www.pst.nl/Tech_Elsakaarten2.htm

Ref.:
... Gebruik van MipMaps voorkomt de gebruikelijke beeldpuntenbrij, waardoor verre
objecten vaak onherkenbaar zijn. Details blijven beter behouden. ...

www.vaartland.com/cursus/pc-cursus/list/m.shtml


Goede uitleg (met weliswaar nogal wat spellingsfouten) ook op:

http://www.esat.kuleuven.ac.be/thesis/2000/beschr/insys_33.h...

Abstract:

"Na MPEG-1 en MPEG-2 is nu het tijdperk aangebroken van MPEG-4: de nieuwe beeldcompressie standaard voor multimedia toepassingen, waarin niet alleen video, maar bijv. ook 3D animaties (vb 3D grafische spelletjes) op efficiente wijze over internet kunnen verzonden worden. Door variaties van de netwerkbelasting en beschikbare signaalverwerkingskracht aan de decoder, kunnen de real-time performanties van deze 3D rendering engines aanzienlijk onderdrukt worden. Om dit tegen te werken moeten er technieken ontwikkeld worden die de benodigde signaalverwerkingskracht op gecontroleerde wijze kunnen verminderen, ten koste van een onvermijdelijke, maar liefst zo klein mogelijke daling van de beeldkwaliteit. Zulke technieken staan bekend onder de naam van "Computational Graceful Degradation". Het basisprincipe bestaat erin de vormbeschrijving van de objecten, alsook de resolutiegraad van de texturen aan te passen aan de kijkrichtingen, objectafstanden, Zo bijvoorbeeld worden objecten die in de achtergrond van een 3D scene liggen, met minder detail gevizualizeerd, dan objecten in de voorgrond. De aanpassing van detail/resolutie wordt mogelijk gemaakt door in elke schakel van het transmissie- en vizualizatieproces een multi-resolutie voorstelling te gebruiken van de objecten en hun texturen: wavelets voor de transmissie van texturen en objectvormen, MIPMAPs voor de vizualizatie. De bedoeling van de thesis is deze multi-resolutie voorstelling nauwkeurig te modelleren naar signaalverwerkingscomplexiteits- en beeldkwaliteitsparameters, d.m.v. simulaties, wiskundige beschrijvingen en studie van de literatuur m.b.t. psychovisuele kwaliteitservaringen. Aan de hand van deze kennis kan men dan in een later stadium een efficiente software implementatie schrijven van 3D transmissie/vizualziatie engines, waarmee op gecontroleerde wijze (t.t.z., d.m.v. de instelling van parameters) een optimale complexiteit/beeldkwaliteitsverhouding wordt bekomen."

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Bedankt voor alle suggesties!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxXX789: Dit is beter :)
30 mins

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
LOD-instelling


Explanation:
Het woord bias wordt hier alleen maar gebruikt omdat het een soort 'vaagheid' oproept.

Deze instelling is namelijk geen absoluut getal en de betekenis ervan is voor elke softwaremaker anders.

Het woord bias is echter volkomen overbodig.

Hoe lager de instelling is, hoe beter de kwaliteit van het beeld maar ook hoe trager het allemaal werkt.

Hoe hoger de instelling is, hoe midner goed (of slechter) de kwaliteit van het beeld maar ook hoe sneller het allemaal werkt.

Als je ooit eens een jpg-afbeelding hebt opgeslagen, dan weet je wellicht dat de meeste programma's je de mogelijkheid bieden om de kwaliteit van de afbeelding hoger of lager te maken. Hoe hoger de kwaliteit, hoe groter het bestand. Hoe lager de kwaliteit, hoe kleiner het bestand.

Hetzelfde geldt bij de weergave. Naarmate het LOD lager is, krijg je betere beelden maar ook intensiever rekenwerk en dus een trager systeem. Naarmate het LOD hoger is, krijg je slechtere beelden maar ook minder zwaar rekenwerk en dus een sneller systeem.



Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 231