KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

"fuzzy-match" text-scanning algorithm

Dutch translation: maakt gebruik van een algoritme die de tekst scant op 'fuzzy' ('vage') overeenkomsten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:"fuzzy-match" text-scanning algorithm
Dutch translation:maakt gebruik van een algoritme die de tekst scant op 'fuzzy' ('vage') overeenkomsten
Entered by: Evert DELOOF-SYS

15:22 Jun 11, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: "fuzzy-match" text-scanning algorithm
a programme that uses "fuzzy-match" text-scanning algorithm
joepie
maakt gebruik van een algoritme die de tekst scant op 'fuzzy' ('vage') overeenkomsten
Explanation:
of: naar fuzzy matches zoekt.

Engels voorlopig nog meer ingeburgerd dat de NL variant ('+/- vage gelijkenissen,...')

... Fuzzy zoeken. By 'fuzzy' zoeken kijkt de machine niet alleen naar de
exacte zoekwoorden, maar ook naar woorden die er op lijken. Zoek ...
http://www.zylab.nl/zylab2001/nl/Downloads/whitepapers/unstr...

www.effectief-internetten.nl/agoogle/ µ

Fuzzy: het zoeken van spellingsvarianten van een bepaald woord in een index. Dit gaat verder dan wildcard zoeken omdat het alle letters van een woord kan vervangen. Dit is vooral heel nuttig voor het zoeken op tekst die is herkend met Optical Character Recognition technieken of voor het zoeken op buitenlandse namen.


... Een 1- bit scan wordt gebruikt bij het scannen van een tekst met
als doel OCR. Moderne flatbed scanners zijn minimaal 24- bits. ...
www.leidenuniv.nl/bookmark/thema/thema_6d.htm

Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
het lukt dus toch! dank je wel
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1algoritme dat naar fuzzy matches zoekt in een tekst
Bart B. Van Bockstaele
4maakt gebruik van een algoritme die de tekst scant op 'fuzzy' ('vage') overeenkomsten
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
maakt gebruik van een algoritme die de tekst scant op 'fuzzy' ('vage') overeenkomsten


Explanation:
of: naar fuzzy matches zoekt.

Engels voorlopig nog meer ingeburgerd dat de NL variant ('+/- vage gelijkenissen,...')

... Fuzzy zoeken. By 'fuzzy' zoeken kijkt de machine niet alleen naar de
exacte zoekwoorden, maar ook naar woorden die er op lijken. Zoek ...
http://www.zylab.nl/zylab2001/nl/Downloads/whitepapers/unstr...

www.effectief-internetten.nl/agoogle/ µ

Fuzzy: het zoeken van spellingsvarianten van een bepaald woord in een index. Dit gaat verder dan wildcard zoeken omdat het alle letters van een woord kan vervangen. Dit is vooral heel nuttig voor het zoeken op tekst die is herkend met Optical Character Recognition technieken of voor het zoeken op buitenlandse namen.


... Een 1- bit scan wordt gebruikt bij het scannen van een tekst met
als doel OCR. Moderne flatbed scanners zijn minimaal 24- bits. ...
www.leidenuniv.nl/bookmark/thema/thema_6d.htm



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
het lukt dus toch! dank je wel

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
algoritme dat naar fuzzy matches zoekt in een tekst


Explanation:
Een programma met een algoritme dat in teksten naar fuzzy matches zoekt.

Een algoritme en een programma is eigenlijk hetzelfde. Conceptueel is er wel een verschil. Het algoritme beschrijft de methode, het programma voert die methode uit.

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 231

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michael Joseph Wdowiak Beijer
2691 days