KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

close caption

Dutch translation: ondertiteling voor gehoorgestoorden


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Closed Captions (oftentimes also labelled "Close Captions")
Dutch translation:ondertiteling voor gehoorgestoorden
Entered by: Meturgan

00:34 Jul 6, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / WinDVD
English term or phrase: close caption
subtitle/CC style: select either normal (opaque) or transparent style for subpictures and close captions.
Dit is een menu-onderdeel van het programma WinDVD4.
Hoe vertaal ik close captions?
Bedankt
Chantal Henno
ondertiteling voor gehoorgestoorden en/of beeldbeschrijving voor blinden en slechtzienden
Explanation:
Evert DELOOF-SYS wrote with total confidence (on Jan 13 2002):

ondertiteling voor gehoorgestoorden

Ref.:

"... die deze informatie gemakkelijker toegankelijk maken (zoals ondertiteling voor gehoorgestoorden
en beeldbeschrijving voor blinden en slechtzienden), eventueel ..."

europa.eu.int/eur-lex/nl/com/dat/2001/nl_501PC0584.html


Closed captioning:
In broadcast and cable television, the insertion, into the blank lines between frames, of information that may be decoded and displayed on the screen as written words corresponding to those being spoken and transmitted via the conventional audio subcarrier.
Note: Closed captioning, developed for the hearing-impaired, requires a special decoder, which may be external to, or built into, the television receiver. Closed captioning is mandated by the Americans with Disabilities Act of 1990.

http://www.its.bldrdoc.gov/fs-1037/

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-14 11:38:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Indien niet enkel voor gehoorgestoorden:
"ondertiteling voor gehoorgestoorden en beeldbeschrijving voor blinden en slechtzienden".
En wat die MS-woordenboeken, woordenlijsten aangaat: daar heb ik al talloze blunders van formaat in gezien; werden ook maar door iemand vertaald en dienen voor mij in elk geval niet als maatstaf van wat nu 'behoorlijke vertalingen' zijn.


Other pros opinions of this response:

agree Sandra van Bijsterveld: of: voor doven en slechthorenden
> yes -
agree Lencioni & De Vries: Let op: "closed captioning" is echter wel alleen in Amerika beschikbaar, niet in Europa (het is niet simpelweg een TT-pagina met ondertiteling). 'gesloten bijschriften" is in ieder geval nonsens.
agree Koos Vanderwilt



--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-06 21:38:11 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Closed captions
Transcriptions (usually for deaf/hard-of-hearing viewers) that you can turn on or off.
Open captions
Captions that are always visible.
Subtitles
Written translations. Can be closed or open.
Dubbing
Spoken translations. Can be closed or open.
Audio description
Narration (usually for blind/visually-impaired viewers). Can be closed or open
Selected response from:

Meturgan
Hungary
Grading comment
Bedankt aan allemaal voor de hulp. Hoop dat ik jullie ook eens van dienst kan zijn
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ondertiteling voor gehoorgestoorden en/of beeldbeschrijving voor blinden en slechtziendenMeturgan
4 +1ondertiteling
Marjon
4ONDERtitels???
Chris Hopley
5 -1bijschriften
Marijke Mayer
4ondertitel
swisstell


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ondertitel


Explanation:
?

swisstell
Italy
Native speaker of: German
PRO pts in pair: 6

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ondertiteling


Explanation:
'closed caption' is generally thought of as the text that is displayed in synchronization with the visual portion of an audio-visual display. I'd call that 'de ondertiteling'.

Marjon
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacki
6 hrs
  -> Bedankt!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
bijschriften


Explanation:
Hallo Chanti,

Ondertiteling is iets anders dan bijschriften. Ondertiteling is een samenvatting in een andere taal van wat er gezegd is in de brontaal. Dit heet ook subtitling in het Engels. Bijschriften worden gebruikt om andere teksten weer te geven, zoals bijvoorbeeld voor slechthorenden, maar ook andere 'gedrukte' teksten. Zie de volgende referenties:

Pagina's in het Nederlands doorzocht voor bijschriften in dvd. Resultaten 1 - 10 van circa 19. Zoekbewerking duurde 0.15 seconden.


Apple - iBook - Digitale centrale
... Je kunt titels en bijschriften toevoegen om een verhaal te vertellen of ... grootste
hits afspelen, afspeellijsten maken en (op modellen met de gecombineerde dvd- ...
www.apple.com/nl/ibook/digitalhub.html - 18k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Apple - eMac - Leermiddelen
... Daar kunnen ze vervolgens titels en bijschriften aan toevoegen om een verhaal te ... aanmaken
en, als de school kiest voor het eMac-model met een gecombineerde dvd- ...
www.apple.com/nl/education/emac/learning.html - 17k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
[ Meer resultaten van www.apple.com ]

Filmbladen
... Verder veel flauwe humor, Hollywood-roddels en minimale DVD- en videobesprekingen. ... vol
flauwe humor en alle foto's zijn voorzien van melige bijschriften. ...
www.8weekly.nl/features/filmbladen.html - 16k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Verder heb ik nog wat zinnen uit mijn omvangrijke Trados memory opgediept via de Concordance-functie en hieronder gepasted:

Groetjes,
Marijke

TAGSurface TypeTAG: The default commonly used that supports display captions is "overlay", “Hardware Video Acceleratorâ€

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jacki: Volgens mij worden toch echt ondertitels en geen bijschriften bedoeld
2 hrs
  -> Dan niet!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ondertiteling voor gehoorgestoorden en/of beeldbeschrijving voor blinden en slechtzienden


Explanation:
Evert DELOOF-SYS wrote with total confidence (on Jan 13 2002):

ondertiteling voor gehoorgestoorden

Ref.:

"... die deze informatie gemakkelijker toegankelijk maken (zoals ondertiteling voor gehoorgestoorden
en beeldbeschrijving voor blinden en slechtzienden), eventueel ..."

europa.eu.int/eur-lex/nl/com/dat/2001/nl_501PC0584.html


Closed captioning:
In broadcast and cable television, the insertion, into the blank lines between frames, of information that may be decoded and displayed on the screen as written words corresponding to those being spoken and transmitted via the conventional audio subcarrier.
Note: Closed captioning, developed for the hearing-impaired, requires a special decoder, which may be external to, or built into, the television receiver. Closed captioning is mandated by the Americans with Disabilities Act of 1990.

http://www.its.bldrdoc.gov/fs-1037/

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-14 11:38:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Indien niet enkel voor gehoorgestoorden:
"ondertiteling voor gehoorgestoorden en beeldbeschrijving voor blinden en slechtzienden".
En wat die MS-woordenboeken, woordenlijsten aangaat: daar heb ik al talloze blunders van formaat in gezien; werden ook maar door iemand vertaald en dienen voor mij in elk geval niet als maatstaf van wat nu 'behoorlijke vertalingen' zijn.


Other pros opinions of this response:

agree Sandra van Bijsterveld: of: voor doven en slechthorenden
> yes -
agree Lencioni & De Vries: Let op: "closed captioning" is echter wel alleen in Amerika beschikbaar, niet in Europa (het is niet simpelweg een TT-pagina met ondertiteling). 'gesloten bijschriften" is in ieder geval nonsens.
agree Koos Vanderwilt



--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-06 21:38:11 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Closed captions
Transcriptions (usually for deaf/hard-of-hearing viewers) that you can turn on or off.
Open captions
Captions that are always visible.
Subtitles
Written translations. Can be closed or open.
Dubbing
Spoken translations. Can be closed or open.
Audio description
Narration (usually for blind/visually-impaired viewers). Can be closed or open


Meturgan
Hungary
PRO pts in pair: 223
Grading comment
Bedankt aan allemaal voor de hulp. Hoop dat ik jullie ook eens van dienst kan zijn

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Josephina Kooijman
43 mins

2 days17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ONDERtitels???


Explanation:
Closed captions hoeven niet per se *onder* in het beeld te zitten. Ze kunnen nl. overal in het beeld gezet worden.

Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785