KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

windsock

Dutch translation: windkap


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:windsock
Dutch translation:windkap
Entered by: Jacki

10:39 Aug 19, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: windsock
Het is denk ik zo'n "berenmuts" die over een microfoon wordt geplaatst om ruis en wind te verminderen. Een plopkap lijkt me wat kleiner te zijn.

Jacki
Jacki
Netherlands
windkap
Explanation:
Hallo Jacki,

Ik ken zo'n ding als een windkap. Blijkbaar wordt het ook wel 'dooie kat' genoemd ;-)

***
http://home-3.tiscali.nl/~mwdama20/h&r/h&r_abc/h&r_d.htm#DOO...
DOOIE KAT

Bijnaam voor de zeer grote pluizige cocon die als windkap om een microfoon kan worden bevestigd.

Een dergelijke kap is uitstekend in staat sterke wind-geluiden te onderdrukken.
***

Als je met google zoekt op microfoon en windkap kom je nog veel meer relevante sites tegen.

Groeten,
Carla
Selected response from:

Carla Zwanenberg
Netherlands
Grading comment
Bedankt Carla. Blijkbaar wordt windsock in het NL ook gebruikt, maar ik vind windkap het meest in de buurt komen. Jacki
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1windkap
Carla Zwanenberg
4windbol
Chantal Henno
4windjammer
Joep Muijs


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
windjammer


Explanation:
Lijkt wel een zeilboot! Maar toch...


    Reference: http://www.videofilmer.nl/documenten/verhalen/windjammer.htm
Joep Muijs
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 276

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
windbol


Explanation:
Bij het verrichten van buiten metingen of metingen aan ventilatoren treedt er stoorgeluid op. Bij het buiten verrichten van geluidmetingen dient de microfoon altijd voorzien te zijn van een windbol. Standaard wordt hiervoor een bol van opencellige polyurethaanschuim gebruikt die over de microfoon wordt geschoven. Een overzicht van de invloed van een windbol met een diameter van 9 centimeter is gegeven in figuur 5.1. Als vuistregel voor storing door windgeruis kan de volgende tabel worden gehanteerd.
http://www.av-consulting.nl/hoofdstuk5.htm

De meetopstelling bestaat uit een buitenmicrofoon, voorzien van een regenkap, verwarming en windbol.
http://www.omegam.nl/omegam.nsf/65317a4e0a5a7b5cc12565a80035...



Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 406

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
windkap


Explanation:
Hallo Jacki,

Ik ken zo'n ding als een windkap. Blijkbaar wordt het ook wel 'dooie kat' genoemd ;-)

***
http://home-3.tiscali.nl/~mwdama20/h&r/h&r_abc/h&r_d.htm#DOO...
DOOIE KAT

Bijnaam voor de zeer grote pluizige cocon die als windkap om een microfoon kan worden bevestigd.

Een dergelijke kap is uitstekend in staat sterke wind-geluiden te onderdrukken.
***

Als je met google zoekt op microfoon en windkap kom je nog veel meer relevante sites tegen.

Groeten,
Carla


    Reference: http://www.eurocase.nl/prijslijst_minivox.htm
    Reference: http://home-3.tiscali.nl/~mwdama20/h&r/h&r_abc/h&r_d.htm#DOO...
Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 317
Grading comment
Bedankt Carla. Blijkbaar wordt windsock in het NL ook gebruikt, maar ik vind windkap het meest in de buurt komen. Jacki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Arvid Hanssens
1 hr