KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

inhibitor

Dutch translation: corrosion-inhibitor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:corrosion inhibitor
Dutch translation:corrosion-inhibitor

14:58 Aug 21, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: inhibitor
Corrosion inhihitor
Antony van Zalk
corrosie-inhibitor
Explanation:
erg letterlijk maar in een technische contekst wel gangbaar, je zou eventueel remmer kunnen kiezen voor inhibitor, maar geen hits daarvoor in Google
Selected response from:

Martijn Naarding
Spain
Grading comment
De nederlandse taal wordt helaas steeds armer door buitenlandse termen direct over te nemen. Het antwoord ga ik gebruiken voor mijn brochure. Heel erg bedankt.

Groeten, Antony van Zalk
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2corrosie-inhibitor
Martijn Naarding
5Inhibitor
Jos Essers
4anti-oxidant
Chantal Henno


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
corrosie-inhibitor


Explanation:
erg letterlijk maar in een technische contekst wel gangbaar, je zou eventueel remmer kunnen kiezen voor inhibitor, maar geen hits daarvoor in Google


    Reference: http://google.com
Martijn Naarding
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 61
Grading comment
De nederlandse taal wordt helaas steeds armer door buitenlandse termen direct over te nemen. Het antwoord ga ik gebruiken voor mijn brochure. Heel erg bedankt.

Groeten, Antony van Zalk

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  eldira: technisch is het ontvangbaar
2 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem: Inhibitor = OK (in wetenschappelijke tekst, in brochure liever Remmer).
5 days

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Inhibitor


Explanation:
Het is een gangbare uitdrukking alhoewel zwaar '' jargon'' vooral binnen de chemiewereld/transport
De Inhibitor is vaak een toevoeging aan een product welke een bepaalde reactie remt of zelfs voorkomt.

Het tegenovergestelde is een ''katalysator'';

V

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
anti-oxidant


Explanation:
of anti-oxydant
Corrosie inhibitor wordt inderdaad ook veel gebruikt in het vak.
Kan ook corrosierenner zijn, of corrosievertrager maar wordt niet veel gebruikt.

Link:
Oxidatie inhibitor
Oxidatie-inhibitoren verhinderen de opname van zuurstof, en daardoor de corrosie van de bouwelementen. Deze stoffen worden toegevoegd aan een petroleumproduct om de weerstand tegen oxidatie te verbeteren. Hierdoor stijgt de levensduur van de olie. Een oxidatie inhibitor wordt ook wel een anti-oxidant genoemd.



    Reference: http://www.unil.com/info009.htm
Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 406