KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

downsampled/downsampling

Dutch translation: In (de) ondertonen versterkt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:downsampled/downsampling
Dutch translation:In (de) ondertonen versterkt
Entered by: Jos Essers

13:25 Aug 27, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / Amplifier, playback of sounds
English term or phrase: downsampled/downsampling
- All processing is done without downsampling
- Also, if you set DYNAMIC RANGE CONTROL (see p.92) on, playback will be downsampled.
Renate van den Bos
In (de) ondertonen versterkt
Explanation:
We kunnen een geluidsgolf opmeten, bemonsteren ofwel sampling waarna een digitaal-analoog-converter aan de hand van die metingen weer analoog geluid construeert. Deze methode vereist veel meer geheugen dan de eerste manier.

ook
Sampling
In goed Nederlands bemonstering.
Geluid bestaat uit trillingen en kan dus volgens Fourier ontleed worden in een aantal zuiver sinusvormige signalen. Ons oor is ook een Fourieranalysator, ontleedt geluid in sinussignalen en een toon in zijn grondtoon en zijn boventonen. Omdat het oor dit niet helemaal lineair doet horen we van twee tonen ook de som- en Verschilfrequenties (ontdekt door de Italiaanse componist Tartini). We kunnen daarom ook de grondtoon van een toon horen als die fysiek ontbreekt, zoals bij de lage tonen van een fagot of uit een goedkope luidspreker.
Zelf hoor ik boven de 7kHz. niet veel meer. Kinderen en vrouwen horen soms meer dan de dubbele frequentie nog.
Selected response from:

Jos Essers
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1downsamplingAnn Bishop
4In (de) ondertonen versterkt
Jos Essers
3terugschalen of 'downsampling' behoudenitshow


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
downsampling


Explanation:
onvertaald laten misschien?

--Ann


    Reference: http://www.contekst.nl/Nieuws_NL/2000/Nieuws%20Mei%202000%20...
Ann Bishop
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 155

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carla Zwanenberg
1 hr

38 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
terugschalen of 'downsampling' behouden


Explanation:
het gaat over het schalen van klanken, frequenties. Misschien zou je het onvertaald kunnen laten.

itshow
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 10

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
In (de) ondertonen versterkt


Explanation:
We kunnen een geluidsgolf opmeten, bemonsteren ofwel sampling waarna een digitaal-analoog-converter aan de hand van die metingen weer analoog geluid construeert. Deze methode vereist veel meer geheugen dan de eerste manier.

ook
Sampling
In goed Nederlands bemonstering.
Geluid bestaat uit trillingen en kan dus volgens Fourier ontleed worden in een aantal zuiver sinusvormige signalen. Ons oor is ook een Fourieranalysator, ontleedt geluid in sinussignalen en een toon in zijn grondtoon en zijn boventonen. Omdat het oor dit niet helemaal lineair doet horen we van twee tonen ook de som- en Verschilfrequenties (ontdekt door de Italiaanse componist Tartini). We kunnen daarom ook de grondtoon van een toon horen als die fysiek ontbreekt, zoals bij de lage tonen van een fagot of uit een goedkope luidspreker.
Zelf hoor ik boven de 7kHz. niet veel meer. Kinderen en vrouwen horen soms meer dan de dubbele frequentie nog.



    Reference: http://www.hobby.nl/~charon/htmlpag2.html#WPTOHTML2
Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185
Grading comment
Bedankt! Renate