KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

thumbnail

Dutch translation: miniatuur


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:thumbnail
Dutch translation:miniatuur
Entered by: James Duck

17:20 Oct 17, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / Computer graphics
English term or phrase: thumbnail
Need the Dutch term for "thumbnail" as it applies to computer graphics applications. In other words, "thumbnail" meaning the small preview version of a computer graphic drawing.

MTIA.
Jim
James Duck
Miniatuur
Explanation:
Volgens de Microsoft-terminologie wordt Thumbnail vertaald door "Miniatuur"
Selected response from:

Carole Raes
Grading comment
Thanks much. I was indeed looking for the word used in Microsoft terminology.

Cheers,
Jim
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +10MiniatuurCarole Raes
4 +4miniatuurafbeelding
Henk Peelen
5 -1DuimnagelNadia Ellis
4 -2punaise
Jos Essers


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Duimnagel


Explanation:
Duimnagel

http://www.easypc.nl/xcm.php3?ci=ATOTZ.D
Een piepkleine grafische weergave van een afbeelding. Duimnagels (of 'thumbnails') worden vaak gebruikt als veel opnames tegelijk bekeken dienen te worden om er vervolgens een keus uit te kunnen maken.


--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-17 19:33:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Adobe Photoshop 5
... Vervolgens kunnen de verschillende frames afzonderlijk fotografisch, effectmatig
of grafisch ... Elke laag verschijnt als een duimnagel-icoon in een venstertje ...
www.dealerinfo.nl/1999/914/photoshp.htm - 13k - Cached - Similar pages

Branchevreemd: Stockmateriaal
... beeldbanken en bedrijven of instellingen die hun kennis audiovisueel en/of grafisch ... vormt
het logisch doorzoeken & rangschikken en het weergeven als duimnagel ...
www.dealerinfo.nl/2002/201/branche.htm - 10k - Cached - Similar pages

Kijk.nl, de site van het populair wetenschappelijk maandblad Kijk ...
... In Windows kunt u het scherm via de \'Print Screen\'-toets als grafisch beeld
opslaan. ... Duimnagel. Een piepkleine grafische weergave van een afbeelding. ...
www.kijk.nl/artikel.jsp?art=2449 - 101k - Cached - Similar pages

Frontpage: les 02, Plaatje verkleinen, koppeling voor ware ...
... Willen jullie melden met welk grafisch programma jullie bewegende gifs bewerken? ... invoegen,
het verkleinde) kleiner is dan de postzegel (thumbnail of duimnagel ...
www.seniorweb.nl/homepage/02F.htm - 52k - Cached



Nadia Ellis
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bryan Crumpler
5 mins

disagree  Monica Sienders: have been translating computer terminologie for years and never came across this term, seems to be too literal a translation for thumbnail
1 hr
  -> I've added some notes to inform you - thought this might be helpful if you translate computer terminology

disagree  Jacki: Dit ben ik nog nooit tegengekomen in mijn 12 jaar als IT-vertaler
1 hr
  -> I've added some notes to inform you - thought this might be helpful if you translate computer terminology

neutral  dpieters: Ik zou 'thumbnail' laten staan, de term is vrij algemeen bekend, denk ik
20 hrs

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
punaise


Explanation:
is de oorspronkelijke betekenis

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jacki: Nooit van gehoord in deze context
1 hr
  -> kan kloppenm omdat in deze context onvertaald blijft!

disagree  vixen: heeft niets te maken met huidige context
13 hrs

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +10
Miniatuur


Explanation:
Volgens de Microsoft-terminologie wordt Thumbnail vertaald door "Miniatuur"

Carole Raes
PRO pts in pair: 140
Grading comment
Thanks much. I was indeed looking for the word used in Microsoft terminology.

Cheers,
Jim

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Monica Sienders
59 mins

agree  Jacki: Dit is de "officiële" term, ja
1 hr

agree  Chantal Henno
1 hr

agree  tonnie
2 hrs

agree  Josephina Kooijman
6 hrs

agree  vixen
13 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem
14 hrs

agree  Linda Ferwerda
15 hrs

agree  Carla Zwanenberg
15 hrs

agree  xxxGeoZoo
4 days

37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
miniatuurafbeelding


Explanation:
volgens woordenboek informatica en telecommunicatie van Sybex. Ik heb dit woord ook altijd gebruikt.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Monica Sienders
44 mins

agree  Jacki: Dit kan ook
1 hr

agree  vixen
13 hrs

agree  Carla Zwanenberg
15 hrs