KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

back-end server processing software

Dutch translation: verwerkingssoftware voor back-end/achterliggende servers


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:back-end server processing software
Dutch translation:verwerkingssoftware voor back-end/achterliggende servers
Entered by: Bryan Crumpler

20:27 Jan 14, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: back-end server processing software
Must possess prior experience in building back-end server processing software, such as application server.
valley
verwerkingssoftware voor back-end/achterliggende servers
Explanation:
"back-end" heeft iets te maken met het programmeren en technisch uitwerken van een programma en de achterliggende functies die uitgevoerd en gedraait worden om de gegevens en andere data te verwerken. In tegenstelling daartoe komt er de term "front-end" voor, wat vaak iets te maken met het interface (dingen zoals het plannen, vormgeven, en grafisch ontwerpen van een GUI enz enz enz).

In de context van een "back-end server" zou ik zeggen dat het maar een server is die al de data en gegevens en zo verwerkt met behulp van het programmatuur, terwijl een "front-end server" zeg maar het interface is, wat alleen al de gegevens enz accepteert en stuurt naar een back-end server zodat die uiteindelijk verwerkt kunnen worden. Het verwerken van alle gegevens en zo is dus naadloos geintegreerd met behulp van back-end programmeren en back-end servers e.d....

"back-end" en "server" kun je onvertaald laten want die zijn de technische termen die vaak gebruikt worden. Evenwel wordt de term "achterliggende server" ook nog gebruikt.

De termen "processing" en "software" horen echter bij elkaar. In principe is het maar 1 woord in het Engels, alhoewel het als twee delen geschreven wordt, dus ik zou "verwerkingssoftware" oftewel "verwerkingsprogrammatuur" voorstellen. Alle twee worden gebruikt, hoewel de Engelse term "-software" m.i. vaker voorkomt.

Zij willen dus dat je al ervaring in het bouwen (oftewel ontwikkelen) van verwerkingssoftware voor back-end (oftewel achterliggende) servers opgedaan hebt.



Voorbeelden:

internationale contacten
... uit Duitsland . TopScan is ondermeer ontwikkelaar van de verwerkingssoftware
voor de Optech laserscansystemen (ALTM). Gezamelijk ...
www.terraimaging.nl/internationaal.html - 11k - jan. 13, 2003 - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Stageplaats en Afstudeeropdracht Hyperthermie
... Het ontwikkelen van verwerkingssoftware voor LED-matrix metingen met een CCD-camera
ten behoeve van de kwaliteitsbewaking bij de diepe hyperthermie. ...
www.azr.nl/radiotherapie/3/3/5/hyperthermie.htm - 6k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

LD Consulting nv - Bedrijfsprofiel
... clients’ en de ‘application servers’ is daarbij echter van groter belang dan
onafhankelijkheid ten opzichte van de architectuur van de back-end servers. ...
www.ldc.be/Nederlands/Bedrijfsprofiel2.htm - 10k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Exchange
... kan de Enterprise Edition ingezet worden in clusters en kan een functionele scheiding
gemaakt worden tussen front-end en back-end servers voor collaboratie ...
www.interdata.nl/products/exchange.html - 20k - jan. 13, 2003 - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Selected response from:

Bryan Crumpler
United States
Grading comment
Heel compleet antwoord. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2verwerkingssoftware voor back-end/achterliggende servers
Bryan Crumpler
4 +1backend-server die software verwerkt
Henk Peelen
3programmatuur die een op de achtergrond draaiende server verwerktRuth Rosenthal


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
backend-server die software verwerkt


Explanation:
op de achtergrond draaiende server die programmatuur verwerkt.



Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Leistra
14 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
programmatuur die een op de achtergrond draaiende server verwerkt


Explanation:
Ik denk dus dat het precies het omgekeerde is van wat het vorige antwoord stelt.

Ruth Rosenthal
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 43

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: volgens mij kan software geen server verwerken
6 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
verwerkingssoftware voor back-end/achterliggende servers


Explanation:
"back-end" heeft iets te maken met het programmeren en technisch uitwerken van een programma en de achterliggende functies die uitgevoerd en gedraait worden om de gegevens en andere data te verwerken. In tegenstelling daartoe komt er de term "front-end" voor, wat vaak iets te maken met het interface (dingen zoals het plannen, vormgeven, en grafisch ontwerpen van een GUI enz enz enz).

In de context van een "back-end server" zou ik zeggen dat het maar een server is die al de data en gegevens en zo verwerkt met behulp van het programmatuur, terwijl een "front-end server" zeg maar het interface is, wat alleen al de gegevens enz accepteert en stuurt naar een back-end server zodat die uiteindelijk verwerkt kunnen worden. Het verwerken van alle gegevens en zo is dus naadloos geintegreerd met behulp van back-end programmeren en back-end servers e.d....

"back-end" en "server" kun je onvertaald laten want die zijn de technische termen die vaak gebruikt worden. Evenwel wordt de term "achterliggende server" ook nog gebruikt.

De termen "processing" en "software" horen echter bij elkaar. In principe is het maar 1 woord in het Engels, alhoewel het als twee delen geschreven wordt, dus ik zou "verwerkingssoftware" oftewel "verwerkingsprogrammatuur" voorstellen. Alle twee worden gebruikt, hoewel de Engelse term "-software" m.i. vaker voorkomt.

Zij willen dus dat je al ervaring in het bouwen (oftewel ontwikkelen) van verwerkingssoftware voor back-end (oftewel achterliggende) servers opgedaan hebt.



Voorbeelden:

internationale contacten
... uit Duitsland . TopScan is ondermeer ontwikkelaar van de verwerkingssoftware
voor de Optech laserscansystemen (ALTM). Gezamelijk ...
www.terraimaging.nl/internationaal.html - 11k - jan. 13, 2003 - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Stageplaats en Afstudeeropdracht Hyperthermie
... Het ontwikkelen van verwerkingssoftware voor LED-matrix metingen met een CCD-camera
ten behoeve van de kwaliteitsbewaking bij de diepe hyperthermie. ...
www.azr.nl/radiotherapie/3/3/5/hyperthermie.htm - 6k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

LD Consulting nv - Bedrijfsprofiel
... clients’ en de ‘application servers’ is daarbij echter van groter belang dan
onafhankelijkheid ten opzichte van de architectuur van de back-end servers. ...
www.ldc.be/Nederlands/Bedrijfsprofiel2.htm - 10k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Exchange
... kan de Enterprise Edition ingezet worden in clusters en kan een functionele scheiding
gemaakt worden tussen front-end en back-end servers voor collaboratie ...
www.interdata.nl/products/exchange.html - 20k - jan. 13, 2003 - In cache - Gelijkwaardige pagina's



    Reference: http://www.htmlvakwerk.nl/boinc/back_end.html
Bryan Crumpler
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 108
Grading comment
Heel compleet antwoord. Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
2 hrs

agree  Quark
6 hrs