KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

expansion valve bulb

Dutch translation: opnemer van het expansieventiel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:expansion valve bulb
Dutch translation:opnemer van het expansieventiel
Entered by: Tony Vandenborn

21:57 Mar 27, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: expansion valve bulb
"Expansion valve" is reeds vertaald met "expansieventiel", maar hoe zou deze term vertaald moeten worden?
Onderdeel van een ijsblokjesmachine
Renate van den Bos
opnemer van het expansieventiel
Explanation:
'Bulb' heeft in dit verband abosluut niets te maken met een lamp of een gloeilamp. Hoe de zaak precies werkt vind je o.m. in Webster's, maar ook, zeer in detail, op http://yarchive.net/ac/expansion_valve.html.
Het gaat om een opnemer of voeler, allicht ballonvormig, die de uitgangstemperatuur meet van de verdamper. Die ballonvormige (rubber?)voeler is gevuld met een of andere gas, dat naargelang de temperatuur gaat uitzetten. Het volume wordt gemeten via een diafragma, en bestuurt op die manier het ventiel...

Je kan het dus niet hebben over een lamp, of een bol. Ik zou het vertalen door 'voeler' of 'opnemer'.
Selected response from:

Tony Vandenborn
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2opnemer van het expansieventielTony Vandenborn
5 +1(gloei)lamp van het expansieventiel
Laurent Slowack
4expansieventiel sensor
Antoinette vH
1expansieventielbol
Ariser


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
expansieventielbol


Explanation:
Eurodicautom vertaalt bulb in deze context als bol of bolvormig. Ik vermoed dat het om een bolvormig (onderdeel van een) expansieventiel gaat.

Ariser
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 132

57 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
(gloei)lamp van het expansieventiel


Explanation:
RSD-TC Events
... If the expansion valve bulb does not have an accurate temperature reading, the
expansion valve will be unable to regulate the flow of refrigerant to the ...



    Reference: http://www.rsd-tc.com/events/tips.cfm?
Laurent Slowack
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 71

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: of "signaallamp van het expansieventiel"
6 hrs

agree  Jacqueline van der Spek: agree with Henk
7 hrs

disagree  Tony Vandenborn: sorry, klopt niet...
8 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
opnemer van het expansieventiel


Explanation:
'Bulb' heeft in dit verband abosluut niets te maken met een lamp of een gloeilamp. Hoe de zaak precies werkt vind je o.m. in Webster's, maar ook, zeer in detail, op http://yarchive.net/ac/expansion_valve.html.
Het gaat om een opnemer of voeler, allicht ballonvormig, die de uitgangstemperatuur meet van de verdamper. Die ballonvormige (rubber?)voeler is gevuld met een of andere gas, dat naargelang de temperatuur gaat uitzetten. Het volume wordt gemeten via een diafragma, en bestuurt op die manier het ventiel...

Je kan het dus niet hebben over een lamp, of een bol. Ik zou het vertalen door 'voeler' of 'opnemer'.

Tony Vandenborn
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 313
Grading comment
Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vixen: of wellicht (ballonvormige) sensor
2 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem
11 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
expansieventiel sensor


Explanation:
expansieklep
expansieschuif

Antoinette vH
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 46