KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

Dairy culture

Dutch translation: zuursel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dairy culture
Dutch translation:zuursel
Entered by: vixen

11:47 Apr 3, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Dairy culture
An ingredient in cheese
xxxSanmar
zuursel
Explanation:
The cheese process requires a known dairy culture plus rennet. Cultures are obtained from Charles Hansen and Rodia (French Company). The process for making goat cheese follows:

Het indikken heet stremmen. Tijdens dit proces worden twee belangrijke bestanddelen toegevoegd, te weten zuursel en stremsel. Zuursel bestaat uit melkzuurbacteriën die van belang zijn voor de rijping, smaak en houdbaarheid van de kaas. Stremsel, een product afkomstig uit de lebmaag van nuchtere kalveren, maakt de melk dikker.
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Hartstikke bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1zuursel
vixen
5 +1melkcultuurBenny Raemaekers
4 +1melkfermentenSerge L
3 +1zuivelcultuur
Henk Peelen
4melkverwerking
AAAmedical


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
melkcultuur


Explanation:
culture = cultuur (ook kweek (van bacteriën))

Benny Raemaekers
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: met -ure spellen. Inhoudelijk goed: zuivere kweek van bepaalde microorganismen die een specifieke omzetting verzorgen van de melk, zodanig dat de melk houdbaar woredt. (hiervoor uitgevonden! Dat wij dat lekker vinden wisten de eerste kaasmakers niet!
10 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
zuivelcultuur


Explanation:
kaascultuur
schimmelcultuur

of iets dergelijks. Ik geloof niet dat het zozeer een ingrediënt is alswel een algemene aanduiding voor het geheel

Zie internetreferentie

Dairy Culture Terminology




    Reference: http://dairyconnection.com/terminology.htm
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: zie bij Benny
10 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
melkfermenten


Explanation:
HTH,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-03 11:54:41 (GMT)
--------------------------------------------------

OLIVIANA PESTOKAAS
SAMENSTELLING gepasteuriseerde koemelk, stremsel, melkfermenten, penicillium candidum, zout, pesto, olijfolie

see: http://www.antwerpsekaas.be/Technische info producten/Olivia...

Serge L
PRO pts in pair: 392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek: of melkzuurbacteriën
5 mins
  -> Bedankt Jacqueline!

neutral  Leo te Braake | dutCHem: Referentie geschreven door een verkoper, niet door een levensmiddelentechnoloog
10 hrs

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
melkverwerking


Explanation:
of algemener: de verwerking van zuivelproducten

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-03 11:59:57 (GMT)
--------------------------------------------------

CURSUS MELKVERWERKING OP DE HOEVE


Christof De Meester en Mieke Faelens baten in Deinze een bloeiend melkveebedrijf ‘de Cauwenhoek’ uit.
Begin ‘98 startten ze met de verkoop aan huis van hoeveproducten. Mieke deed ervaring op in de grootkeuken, Christof ging lessen zuivelverwerking volgen bij het VAC en samen begonnen ze eraan.
Een goede start in cursusverband, maar vooral veel ervaring en inzet hebben ervoor gezorgd dat op de Cauwenhoek vandaag een productengamma te koop is dat gezien mag worden: roomijs, yoghurt, karnemelk, boter, boerenkaas ,…

www.vacvzw.be/nsite.nsf/bf70bdaa08eb038580256ae9004f4009/ 6a0838592f93b00780256ae9004f5596!OpenDocument


AAAmedical
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 139

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
zuursel


Explanation:
The cheese process requires a known dairy culture plus rennet. Cultures are obtained from Charles Hansen and Rodia (French Company). The process for making goat cheese follows:

Het indikken heet stremmen. Tijdens dit proces worden twee belangrijke bestanddelen toegevoegd, te weten zuursel en stremsel. Zuursel bestaat uit melkzuurbacteriën die van belang zijn voor de rijping, smaak en houdbaarheid van de kaas. Stremsel, een product afkomstig uit de lebmaag van nuchtere kalveren, maakt de melk dikker.



    Reference: http://www.google.nl/search?q=cache:4laCWf_xNLcC:www.usda.am...
    Reference: http://www.uniekaas.nl/kaascursus/index.asp
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509
Grading comment
Hartstikke bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wouter van Kampen
39 mins
  -> bedankt Wout