KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

box-lock pistol (een 19e-eeuws wapen)

Dutch translation: vuursteenpistool


08:05 May 21, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / wapens
English term or phrase: box-lock pistol (een 19e-eeuws wapen)
Heb uitvoerig gezocht en in Engelstalige boeken verschillende plaatjes van box-lock pistols gevonden, maar nergens een vertaling van dit begrip. Misschien dat de vertaling van 'box
lock' 'kastslot' is, dit is het enige woord dat ik heb gevonden waarvan ik me kan voorstellen dat het dat kan zijn. Maar nogmaals: overtuigend 'bewijs' heb ik daarvoor niet gevonden.

-- tuppence-coloured in de zin: 'Mrs. Holland reminded him in
tuppence-coloured language that he was a thief, a thug and a
murderer...'
(Het boek speelt in 1872 in Londen.) Ik vermoed dat dit zoveel
wil zeggen als 'colourful language' en dat de auteur misschien
bij wijze van grapje de kleur van tuppence gebruikt. Maar hoe leest een native speaker dit zinnetje, vraag ik mij af, en heeft iemand dit wellicht toch eerder gehoord?
Marijke Mayer
Netherlands
Dutch translation:vuursteenpistool
Explanation:
I've seen some pics of a box-lock, and it seems to me to be what I would know as a flintlock pistol.
Selected response from:

Dave Greatrix
United Kingdom
Grading comment
Thanks, David, I have to take your word for it. I found about 12 Google hits mentioning vuursteenpistool and none for kastslot.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vuursteenpistool
Dave Greatrix
4relevant?
Chris Hopley
3 -1pistool in holster/foedraal
Henk Peelen


Discussion entries: 2





  

Answers


45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
pistool in holster/foedraal


Explanation:
box is ook foedraal/beschermhoes. Waarschijnlijk kon deze goed worden afgesloten zodat iemand ander je wapen er niet uit kon graaien en het er bij een storm niet uitviel.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 10:50:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb die \"site van Sven\" bekeken, en vermoed dat het box-lock pistol daar inderdaad wordt beschreven. Ik zou het onvertaald laten en een korte toelichting geven: box-lock pistol (speciaal vuurwapen zonder hamer)

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Please see http://www.gunnerynetwork.com/glossary/b-glossary.html
49 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
relevant?


Explanation:
Hoe relevant is het dat het specifiek om een "box-lock" pistol gaat? De gemiddelde lezer weet toch niet wat het is. Het klinkt gewoon ouderwets. Dus als je vertaling ook een beetje ouderwets klinkt en een beetje in de buurt zit van het begrip pistool, zit je goed.

Just found on a German site that Kastenschloßpistole is the German for box lock pistol, so there's a chance that kastslotpistool is right...


    Reference: http://www.artdeko.org/
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vuursteenpistool


Explanation:
I've seen some pics of a box-lock, and it seems to me to be what I would know as a flintlock pistol.

Dave Greatrix
United Kingdom
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 7
Grading comment
Thanks, David, I have to take your word for it. I found about 12 Google hits mentioning vuursteenpistool and none for kastslot.