KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

all wheel drive

Dutch translation: aandrijving op alle wielen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:all wheel drive
Dutch translation:aandrijving op alle wielen
Entered by: Henk Peelen

14:18 May 27, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: all wheel drive
They had developed the idea of making an all wheel driven wagon and together, in 1966, they produced the world’s first ...

Wat ik wil weten is of dit überhaupt vertaald wordt en zo ja hoe?

Bij voorbaat dank!
Joop Fraikin
aandrijving op alle wielen
Explanation:
autowoordenboek:
all wheel drive = aandrijving op alle wielen

Ze hadden het idee gekregen om een auto te produceren met aandrijving op alle wielen, en samen produceerden ze in 1996 de eerste ... ter wereld.




--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 19:06:10 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.man-trucks.nl/trucksbusses/l2000/aandrijflijnen.p...
Versie met aandrijving op alle wielen als 10-tonner
Chassis met aandrijving op alle wielen als 10-tonner met Duodrive-aandrijving en PTO\'s voor en achter

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/news.details?p_ni_id=71...
Onafhankelijke wielophanging en permanente aandrijving op alle wielen staan borg voor wegligging en veercomfort op een niveau waaraan weinig terreinwagens kunnen tippen.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Dit was het duidelijkste antwoord op mijn vraag.
De anderen gaven weliswaar bruikbare informatie, maar de vraag werd daarmee echter niet (helemaal) beantwoord.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4op alle wielen aangedrevenSerge L
4 +3aandrijving op alle wielen
Henk Peelen
4 +2vierwielaandrijving
vixen
5all-wheel-drive
Peter Steenbergen
34-wiel aandrijvingElisabeth Toda-v.Galen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
op alle wielen aangedreven


Explanation:
"Op alle wielen aangedreven,niet-weggebonden bedr ij fsvoertuigen,vervaardigd met of voorzien van bescherming tegen
kogels,alsmede profielpantsering voor dergel ij ke voertuigen."


Uiteraard is het praktischer als je weet hoeveel wielen ere zijn: vierwielaandrijving, zeswielaandrijving enz., of gewoonweg 4x4, 6x6 etc.

Succes,

Serge L.



    Reference: http://www.dnb.nl/sanctiewetgeving/pdf/zimbabwe/310-02.pdf
Serge L
PRO pts in pair: 392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
30 mins
  -> Bedankt Benny!

agree  Henk Peelen
42 mins

neutral  Peter Steenbergen: Als omschrijving is dit correct. De term zelf wordt echter niet vertaald.
1 hr

agree  Ammerins Moss
2 hrs
  -> Bedankt allemaal!

agree  Saskia Steur
1 day5 hrs
  -> Bedankt Saskia!

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
vierwielaandrijving


Explanation:
HTH

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 14:25:18 (GMT)
--------------------------------------------------

... grotere motor en permanente in plaats van inschakelbare vierwielaandrijving. ... Onafhankelijke
wielophanging en permanente aandrijving op alle wielen staan borg ...
www.autotrack.nl/owa_dima/owa/ news.details?p_ni_id=7180 - 9k

... Vierwielaandrijving. Bij vierwielaandrijving worden alle wielen aangedreven en
kan theoretisch de tractie tweemaal zo groot zijn als bij een gewone auto. ...
www.caravanclub.nl/trekauto/algemeen.htm - 16k

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-28 14:07:36 (GMT)
--------------------------------------------------

Blijkbaar is er toch een verschil tussen een \'all wheel drive\' en een vierwielaandrijving. Bij een vierwielaandrijving kan er geschakeld worden tussen twee- en vierwielaandrijving. Bij een \'all wheel drive\' is de vierwielaandrijving permanent ingeschakeld. Daarom noemt men dit ook wel \'permanente vierwielaandrijving\' of, in het Engels \'permanent/full-time four wheel drive\'.

Maar eerst even vooraf: alle Subaru\'s zijn voorzien van Symmetrical All Wheel Drive, ofwel permanente vierwielaandrijving.
http://www.subaru.nl/showroom/indexflash.html

Natuurlijk gaat het om de veiligheid, een betere wegligging enzovoort. Maar reken maar, dat de nieuwe Volvo S60 versie met aandrijving aan alle vier wielen (All Wheel Drive) er als de brandweer vandoor gaat. Maar liefst 200 pk staan ter beschikking. Volvo past voor de permanente vierwielaandrijving een zogenaamde elektrohydraulische Haldex platenkopeling toe, die nauw samenwerkt met andere systemen in de auto.
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/news.details?p_ni_id=10...

Four-wheel drive - Usually, when carmakers say that a car has four-wheel drive, they are referring to a part-time system. For reasons we\'ll explore later in this article, these systems are meant only for use in low-traction conditions, such as off-road or on snow or ice.

All-wheel drive - These systems are sometimes called full-time four-wheel drive. All-wheel-drive systems are designed to function on all types of surfaces, both on- and off-road, and most of them cannot be switched off.
http://www.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Shayna Barby
12 mins
  -> thanks, Shayna

agree  Henk Peelen: als je tenminste weet dat het er vier zijn, anders niet
21 mins
  -> Inderdaad, afhankelijk van het type kan het ook zeswiel- enz. zijn. Bedankt Henk

agree  Jacqueline van der Spek
25 mins
  -> Bedankt Jacqueline

disagree  Peter Steenbergen: Sorry, maar dit is iets wezenlijk anders, naar mijn mening. All wheel drive is doorontwikkeling van vierwielaandrijving.
1 hr
  -> Je hebt voor een deel gelijk, zie mijn aanvullingen.

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
4-wiel aandrijving


Explanation:
Prijskaart
... Opties: 4 wiel aandrijving, Metallic lak, Automaat. *SELECT EDITION*. ... MECHANISCH.
Aandrijving, -, Jaguar Traction 4 (permanente 4 wiel aandrijving). ...
www.caspersbv.nl/Klassiekers/Company 74-LH-HG.html

... 3-cylinder diesel, 4 wiel aandrijving, versnellingen 6 + 2, LxB 209 x 98, vlakke vloer. ... 3-cylinder, 4 wiel aandrijving, versnellingen 6 + 2, LxB 209 x 98 cm. ...
www.lozeman.nl/common/occasions1.php?taal=0&rubr=3

Elisabeth Toda-v.Galen
France
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: als je tenminste weet dat het er vier zijn, anders niet
40 mins
  -> dan maak je er 6-wiel, 8-wiel etc. van. Makkelijk aan te passen.

disagree  Peter Steenbergen: Sorry, maar dit is iets wezenlijk anders, naar mijn mening. All wheel drive is doorontwikkeling van vierwielaandrijving.
1 hr

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
aandrijving op alle wielen


Explanation:
autowoordenboek:
all wheel drive = aandrijving op alle wielen

Ze hadden het idee gekregen om een auto te produceren met aandrijving op alle wielen, en samen produceerden ze in 1996 de eerste ... ter wereld.




--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 19:06:10 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.man-trucks.nl/trucksbusses/l2000/aandrijflijnen.p...
Versie met aandrijving op alle wielen als 10-tonner
Chassis met aandrijving op alle wielen als 10-tonner met Duodrive-aandrijving en PTO\'s voor en achter

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/news.details?p_ni_id=71...
Onafhankelijke wielophanging en permanente aandrijving op alle wielen staan borg voor wegligging en veercomfort op een niveau waaraan weinig terreinwagens kunnen tippen.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Dit was het duidelijkste antwoord op mijn vraag.
De anderen gaven weliswaar bruikbare informatie, maar de vraag werd daarmee echter niet (helemaal) beantwoord.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers
4 mins

agree  vixen: Inderdaad een goede optie als je het aantal wielen niet weet.
55 mins

neutral  Peter Steenbergen: Als omschrijving is dit correct. De term zelf wordt echter niet vertaald.
1 hr
  -> je legt het hoofd te gemakkelijk in de schoot, volgens mij. Als het Autowoordenboek het vertaalt en er zijn internetreferenties, opteer ik absoluut voor vertalen

agree  Saskia Steur
1 day5 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
all-wheel-drive


Explanation:
Deze term is voldoende ingeburgerd en wordt, zeker door technici, maar ik geloof ook in algemene verkoopbrochures, onvertaald gebruikt.

Peter Steenbergen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: Als dat zo is, dan zou dat heel jammer zijn - er is al veel te veel humbugengels in onze taal binnengeslopen. Ik weet het goede antwoord ook niet, maar laten we ons uiterste best doen om er een te vinden...
1 hr

neutral  vixen: Hoewel de Engelse term inderdaad opmars lijkt te maken, wordt ook vaak een Nederlandse term (permanente vierwielaandrijving) toegevoegd ter verduidelijking. Zie mijn aanvullingen boven.
22 hrs
  -> Permanente vierwielaandrijving is inderdaad technisch de juiste term. We zullen zien of deze NL-term het wint van de Engelse....(toen ik ong. 10 jaar geleden voor het eerst de term 'airbag' moest vertalen, noemde ik het 'luchtzak'! De rest is geschiedenis