KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

lantern gland

Dutch translation: lantaarnring


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lantern gland
Dutch translation:lantaarnring
Entered by: Jacques Wolse

20:46 Nov 10, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: lantern gland
Part of rotary pump / compressor. (US English)
Jacques Wolse
Gesmeerde pakkingbus
Explanation:
Het betreft een pakkigbus met tussen de pakkingringen een speciaal vormgegeven ring, die vanaf de buitenkant van de stopbus smeermiddel toelaat tot de as. Deze ring heet de "lantaarnring", waarom weet ik niet. lijkt misschien op een antiek lampenonderdeel?
Ik kon het net thuisbrengen, heb het op moeten zoeken, dus misschien is dit niet helemaal de term die de nederlandse pompenboeren gebruiken

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 8 mins (2003-11-10 21:55:11 GMT)
--------------------------------------------------

Met Google vind je niet alleen heel veel treffers op \"lantern gland\" en \"lantern ring\", (zo vond ik de eerdere ref), maar op Lantaarnring krijg je ook 4 treffers, die allemaal min of meer hetzelfde zeggen, zonder voor de stopbus zelf een speciale naam te gebruiken. Advies: bel Eriks (= een van de treffers) voor de correcte term in het NL!
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Eindgebruiker kwam uiteindelijk ook met lantaarnring op de proppen... Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3Gesmeerde pakkingbus
Leo te Braake | dutCHem
2pakkingbus voor lamp
Henk Peelen


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
pakkingbus voor lamp


Explanation:
lijkt mij. Blijkbaar heeft de compressor een lamp(je) dat is voorzien van een beschermglas en een pakking voor afdichting.

gland voor lamp
lamp-gland


Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Sorry, hier gaat me geen licht mee op...
36 mins

neutral  Kate Hudson: does not seem very likely, Henk
10 hrs

52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
Gesmeerde pakkingbus


Explanation:
Het betreft een pakkigbus met tussen de pakkingringen een speciaal vormgegeven ring, die vanaf de buitenkant van de stopbus smeermiddel toelaat tot de as. Deze ring heet de "lantaarnring", waarom weet ik niet. lijkt misschien op een antiek lampenonderdeel?
Ik kon het net thuisbrengen, heb het op moeten zoeken, dus misschien is dit niet helemaal de term die de nederlandse pompenboeren gebruiken

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 8 mins (2003-11-10 21:55:11 GMT)
--------------------------------------------------

Met Google vind je niet alleen heel veel treffers op \"lantern gland\" en \"lantern ring\", (zo vond ik de eerdere ref), maar op Lantaarnring krijg je ook 4 treffers, die allemaal min of meer hetzelfde zeggen, zonder voor de stopbus zelf een speciale naam te gebruiken. Advies: bel Eriks (= een van de treffers) voor de correcte term in het NL!


    Reference: http://www.mcnallyinstitute.com/CDweb/l-html/l006.htm
Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316
Grading comment
Eindgebruiker kwam uiteindelijk ook met lantaarnring op de proppen... Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anjo Sterringa: andere Nl pompen:http://www.gerard.nl/hoofd/mimi.htm, hoewel helft van de website in het Engels is. Ook geen nadere oplossing
1 hr
  -> Gérard! Uit Meppel o.i.d.! Was N.B. leverancier van ons!

agree  Kate Hudson
9 hrs

agree  Channa Montijn
11 hrs