KudoZ home » English to Dutch » Tech/Engineering

rifle telescope

Dutch translation: geweertelescoop


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rifle telescope
Dutch translation:geweertelescoop
Entered by: Shayna Barby

15:54 Jan 21, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering / gas detection
English term or phrase: rifle telescope
High Power Rifle Telescope

(bij een gasdetector)
Shayna Barby
Krachtige geweertelescoop
Explanation:
Samen met elektronische apparatuur gebruikt voor optische gasdetectie in open ruimte. In sommige systemen worden speciale telescopen met grote diameter gebruikt, in andere gevallen kleine (geweer)telescopen.
Eventueel: gasdetectietelescoop
Selected response from:

Jacques Wolse
Grading comment
Hartelijk dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Krachtige geweertelescoopJacques Wolse
4geweerkijker
vixen
1 -1uitschuifbare telescoop met (spiraalvormige) groeven
Henk Peelen


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
uitschuifbare telescoop met (spiraalvormige) groeven


Explanation:
voorzichtige poging: een rifle is een (spiraalvormige) groef in met name een geweerloop.
Vermoedelijk is het een uitschuifbare telescoop waarbij het uitschuifbare gedeelte in groeven is geplaatst.

Internetreferentie:
\Ri"fle\, v. t.
1. To grove; to channel; especially, to groove internally
with spiral channels; as, to rifle a gun barrel or a
cannon.


    Reference: http://www.hyperdictionary.com/search.aspx?define=rifle
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ballistic: "rifling" zijn de "trekken" in de loop van een wapen om aan het projectiel een linkse of rechtse omwentelingsrichting te geven ter stabilisatie van dat projectiel.
3 days23 hrs

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
geweerkijker


Explanation:
Een rifle telescope wordt ook wel rifle scope genoemd.
Volgend van Dale is dat een (geweer)kijker.


Because a laser beam is very narrow, the apparatus is aimed with the aid of a rifle telescope (the black cylinder on top). Precise positioning is accomplished with two micrometers mounted on the metal bar below and to the left of the telescope.
...
The laser itself is mounted to the white colored block just under the right end of the rifle scope.

Nog 1 stuks Bushnell elite 3200 geweerkijker, 5-15x40, range finding/parallax correktie vanaf 10 meter tot oneindig, springgun rated (kan ook op de allerzwaarste luchtbuksen zonder dampa),

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-21 16:30:28 (GMT)
--------------------------------------------------

VolgenS van Dale uiteraard.


    Reference: http://www.privateline.com/new/newham2.htm
    Reference: http://sport.2dehands.nl/markt/sport_overig/schieten/4413761...
vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509

49 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Krachtige geweertelescoop


Explanation:
Samen met elektronische apparatuur gebruikt voor optische gasdetectie in open ruimte. In sommige systemen worden speciale telescopen met grote diameter gebruikt, in andere gevallen kleine (geweer)telescopen.
Eventueel: gasdetectietelescoop


    Reference: http://www.zell.com.br/pdf/excel_72626.pdf
    Reference: http://www.igrc2004.org/pdf/IGRC_Sum_LIDAR_Leak_Detection.pd...
Jacques Wolse
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 196
Grading comment
Hartelijk dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
1 hr

agree  Peter Leistra
16 hrs

agree  Ballistic: Is m.i. de enige correcte vertaling.
3 days23 hrs