KudoZ home » English to Dutch » Textiles / Clothing / Fashion

fine rib / double rib

Dutch translation: een in ribpatroon gebreid vest / ribstructuur


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fine rib / double rib
Dutch translation:een in ribpatroon gebreid vest / ribstructuur
Entered by: Marijke Mayer

12:26 May 20, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Textiles / Clothing / Fashion / Textiles
English term or phrase: fine rib / double rib
Ik werk momenteel aan een vertaling van artikelen voor een grootwarenhuisketen. Ik heb de naam van het artikel zonder extra context. In het Hoofdstuk 'Kledij' krijg in een aantal keer 'fine rib' en 'double rib', bv. 'fine rib vests' en 'double rib vests'.
Kent iemand de officiële Nederlandse term hiervan?
GertV
Belgium
een in ribpatroon gebreid vest / ribstructuur
Explanation:
Hoi Gert,

Zo staat het tegenwoordig in de KLingel catalogus. In de jaren tachtig breide ik veel, nu ik vertaal, doe ik dat uiteraard niet meer. Maar goed, een boordsteek is 1 recht 1 averecht, en dan vormt dit een horizontale ribbel. Je kan ook 2 steken recht en 2 steken averecht breien, dan is de ribbel wat breder. De boordsteek wordt vaak alleen voor het boord gebruikt, maar vooral als het om fijn garen gaat, door een breimachine gebreid, dan zie ik ook vaak hele vesten en truien in de boordsteek.Ik heb gelijk ook maar mijn Klingel catalogus op nageslagen, maar daar stond de boordsteek niet bij, een beetje truttige term geworden denk ik, alhoewel voor kenners duidelijk in boordsteek gebreid was.

Pullover
http://www.klingel.nl/k3/control/fs_shop/fs_dmd011.html
[deze vertaler heeft wel een paar foutjes gemaakt :-))
Deze pullover heeft zowel een geraffineerde als aantrekkelijke uitstraling door zjin extravagante knoop aan de voorkant. Een ander details is de ribstrucctuur. Lengte ca. 70cm. Materiaal: 60% viscose; 40% polyacryl. Finije was op 30°.

... en brei voor het lijfje 20 pennen (of: iets korter dan vingerlang) in boordsteek
(1 steek recht, 1 steek averecht). Brei vervolgens 10 pennen tricot (1 pen ...
www.peterselie.nl/html/vingerz7.htm - 7k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Heren
... in het wit. Samenstelling: 50% katoen, 50% acryl Steken: valse pattent, boordsteek
en tricotsteek Benodigd breinaalden nr. 3 Extra benodigd: witte deelbare ...
www.breibrink.nl/heren.htm - 13k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
Bedankt Marijke!

Gert
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1vesten met fijne rib; vesten met grove rib
Henk Peelen
4 +1een in ribpatroon gebreid vest / ribstructuur
Marijke Mayer
4rib, bies, randje
Bart B. Van Bockstaele


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rib, bies, randje


Explanation:
Het hangt echt af van de context. Bij fluweel spreek je over geribd, bij een kraag meestal gewoon over een randje en in andere gevallen vaak over een biesje.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 12:45:38 (GMT)
--------------------------------------------------

bij fluweel gaat het vaak over smalle/brede ribben of ribbels. Omdat je het over vesten hebt, is dat zeker ook een mogelijkheid.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 12:47:49 (GMT)
--------------------------------------------------

bij fluweel gaat het vaak over smalle/brede ribben of ribbels. Omdat je het over vesten hebt, is dat zeker ook een mogelijkheid.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 12:49:11 (GMT)
--------------------------------------------------

Oeps. Ik moet toch eens leren niet langer op reload te klikken.

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Nico van de Water: Het begrip "vest(s)" kan ook slaan op babyondergoed, waardoor de betekenis duidelijk kan afwijken van gebreide kledingstukken!! Helaas heb ik geen andere info dan de hier al gegeven kunnen vinden. Hoop dat de inbreng toch nuttig is. Groeten/sterkte, Klaas
3 hrs
  -> Lang niet alleen baby-ondergoed overigens. Ik herinner me nog reclame voor geribde onderbroeken van Avion (wellicht al +20 jaar geleden ^_^).

neutral  Marijke Mayer: Het woord 'vest' in Brits Engels is inderdaad 'hemdje'. Een vest is een cardigan in Engeland.
18 hrs
  -> Dat is een 'mogelijkheid'. Maar vest kan inderdaad ook heel gewoon vest betekenen (in Noord-Amerika dan toch).

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
een in ribpatroon gebreid vest / ribstructuur


Explanation:
Hoi Gert,

Zo staat het tegenwoordig in de KLingel catalogus. In de jaren tachtig breide ik veel, nu ik vertaal, doe ik dat uiteraard niet meer. Maar goed, een boordsteek is 1 recht 1 averecht, en dan vormt dit een horizontale ribbel. Je kan ook 2 steken recht en 2 steken averecht breien, dan is de ribbel wat breder. De boordsteek wordt vaak alleen voor het boord gebruikt, maar vooral als het om fijn garen gaat, door een breimachine gebreid, dan zie ik ook vaak hele vesten en truien in de boordsteek.Ik heb gelijk ook maar mijn Klingel catalogus op nageslagen, maar daar stond de boordsteek niet bij, een beetje truttige term geworden denk ik, alhoewel voor kenners duidelijk in boordsteek gebreid was.

Pullover
http://www.klingel.nl/k3/control/fs_shop/fs_dmd011.html
[deze vertaler heeft wel een paar foutjes gemaakt :-))
Deze pullover heeft zowel een geraffineerde als aantrekkelijke uitstraling door zjin extravagante knoop aan de voorkant. Een ander details is de ribstrucctuur. Lengte ca. 70cm. Materiaal: 60% viscose; 40% polyacryl. Finije was op 30°.

... en brei voor het lijfje 20 pennen (of: iets korter dan vingerlang) in boordsteek
(1 steek recht, 1 steek averecht). Brei vervolgens 10 pennen tricot (1 pen ...
www.peterselie.nl/html/vingerz7.htm - 7k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Heren
... in het wit. Samenstelling: 50% katoen, 50% acryl Steken: valse pattent, boordsteek
en tricotsteek Benodigd breinaalden nr. 3 Extra benodigd: witte deelbare ...
www.breibrink.nl/heren.htm - 13k - In cache - Gelijkwaardige pagina's



Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 7
Grading comment
Bedankt Marijke!

Gert

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sasdeklerk
17 hrs
  -> Thank you, Ma'm.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
vesten met fijne rib; vesten met grove rib


Explanation:
vesten met fijn ribpatroon; vesten met grofribpatroon

synoniem voor rib: ribbel

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-20 19:56:46 (GMT)
--------------------------------------------------

\"grof ribpatroon\" bedoel ik

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-21 11:06:04 (GMT)
--------------------------------------------------

ik heb ook even op het internet gegoogeloerd voor de populariteit van ribpatroon: ribpatroon komt niet voor, wel ribstof en ribboord (www.damenfashion.nl/right3.html). Dus lijkt ribpatroon me toch een goede keuze.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-21 12:09:49 (GMT)
--------------------------------------------------

ik kan me nog herinneren uit vervlogen tijden, toen ik zelf lijdend voorwerp van zo\'n breisessie was, en als toekomstige bezitter van het beoogde kledingstuk in het midden van theekrans/breiatelier werd gecommandeerd (hoera, gelukkig zijn mijn ogen nooit aan die woest in het wild zwaaiende breinaalden van zo\'n half afgebreide trui blijven steken), dat degenen die de kunst verstonden van het schapenproduct een trui te fabriceren het over een fijne of grove kabel hadden. Lijkt me ook een goede term.

Bovendien: KABELPATROON komt ook in de \"Dikke Van Dale\" voor!!!!

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 13

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo van Zanten
2 hrs

neutral  Marijke Mayer: Met alle respect, wordt niet als zodanig aangemerkt in de kledingindustrie. Ook geen google hits gevonden met "grof ribpatroon"
13 hrs
  -> ik had inderdaad ook enige twijfel of deze termen officieel veel gebruikt worden. Bij mijn weten worden ze mondeling wel veel gebruikt, maar dat is evenmin zaligmakend en kan sterk streekgebonden zijn.

neutral  Bart B. Van Bockstaele: Marijke heeft gelijk. Zelfs ribpatroon of rib patroon komen niet voor. Google is natuurlijk niet alleenzaligmakend, maar toch.
17 hrs