KudoZ home » English to Dutch » Textiles / Clothing / Fashion

unit-directional

Dutch translation: unidirectionele


11:40 Jun 27, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Textiles / Clothing / Fashion / shoes
English term or phrase: unit-directional
als onderdeel van een omschrijving van een sportschoen.

Features 100% durable leather
construction, fully adjustable four buckles closure system and tough unit-directional sole Full tension speed locking lace system, generous heel support and padding for added comfort, dense inner leg padded protection and topped off with a multi colored Thermal Weld shin and ankle plate
Saskia Steur
Dutch translation:unidirectionele
Explanation:
Dit is zeker een typo ((580 google-hits voor "uni-directional sole").

...Indien de vezels in dat vlak allemaal parallel in dezelfde richting liggen (unidirectioneel materiaal), ontstaat na uitharding een plaat met goede druk- en trekeigenschappen...

...Er wordt onderscheid gemaakt in unidirectionele, non-unidirectionele en gemengde luchtstromingspatronen...
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Hartelijk dank, iedereen. Anglicisme of niet - de betekenis is in dit gevalbelangrijker.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4in een richting lopendTon Remkes
4...
Jacqueline van der Spek
4unidirectionele
Marian Pyritz


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
unidirectionele


Explanation:
Dit is zeker een typo ((580 google-hits voor "uni-directional sole").

...Indien de vezels in dat vlak allemaal parallel in dezelfde richting liggen (unidirectioneel materiaal), ontstaat na uitharding een plaat met goede druk- en trekeigenschappen...

...Er wordt onderscheid gemaakt in unidirectionele, non-unidirectionele en gemengde luchtstromingspatronen...


Marian Pyritz
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank, iedereen. Anglicisme of niet - de betekenis is in dit gevalbelangrijker.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ton Remkes: unidirectioneel ' bestaat' in NL hoogstens als anglicisme (en germanisme etc. ?). Dit woord is nergens (in bijv. GVD, Winkler Prins enz.) te vinden. Probleem: 'directioneel' betekent: 'van/namens de/een directie' [bijv. een directioneel besluit/schrijven]
11 hrs

agree  Jacqueline van der Spek: als Neerlandici het hebben over directionele predikaten (richtingaangevend) waarom kan uni-directioneel dan niet? Sorry, Ton, je hebt echt ongelijk
18 hrs

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
...


Explanation:
van Dale:

di·rec·tief 1 (het ~, -tieven)
1 richtlijn

di·rec·tief 2 (bn.)
1 sturend => richtinggevend

dan kan directioneel ook.

HTH,
Jacqueline


Jacqueline van der Spek
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uni-directional
in een richting lopend


Explanation:
De nogal eens gebruikte letterlijke 'vertaling' (unidirectioneel) is een anglicisme, maar geeft de betekenis illustratief duidelijk weer.

--------------------------------------------------
Note added at 6 days (2004-07-03 15:34:09 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Beste Jacqueline,

Zodra ik een dezer dagen wat ruimer in mijn tijd zit kom ik op je bovenstaande stellingname (gestaafd door of namens welke neerlandici?)graag terug.

Het minste wat je ondertussen doen kunt om het peil van deze (collegiale?) discussies enigszins op peil te houden is het preciseren van je bron en de betekenis van je aanhaling \'directionele predikaten\'.

Gestaafd door niets minder dan \'Van Dale Groot woordenboek hedendaags Nederlands\' [<-- daar zijn we toch mee bezig!] zijn logische betekenissen van jouw aanhaling: \"gezegdes/(loflijke) toevoegingen van een directie\".
Nou zal ik de laatste zijn om woordenboeken in alles gelijk te geven. Het gaat ons echer te ver om vermeende betekenissen als \'richtingaangevend\' uit een collegiale duim te accepteren, zonder dat daar enige logische argumentatie tegenover staat.

Voorlopig slot: uit welke duim is de spelling van \'neerlandici\' met een hoofdletter gezogen?

Wie kaatst moet de bal verwachten - - -.

Ton Remkes
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4