KudoZ home » English to Dutch » Tourism & Travel

filter-in-turn

Dutch translation: filter & volgorde-systeem


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:filter-in-turn
Dutch translation:filter & volgorde-systeem
Entered by: Henk Peelen

13:46 Mar 26, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tourism & Travel / Tourism
English term or phrase: filter-in-turn
Rijden op het Britse eiland Guernsey: The roads are narrow, some signs may be unfamiliar and there are special rules such as yellow lines and a filter-in-turn system.
Renate van den Bos
filter-in-turn systeem
Explanation:
raadselachtig systeem dat ze alleen in Angelsaksische landen kunnen uitvinden: iedereen heeft gelijke rechten, en daarom is men uiterst beleefd: rechts gaat voor links, en wanneer er op iedere aanvoerweg een auto staat, krijgt degene die het eerst de kruising oprijdt krijgt voorrang. Daarom moet een ieder het midden zien te vinden tussen té brutaal en té aarzelend.


Gelbe Linie heisst STOP
Eine gelbe Linie am Ende einer Seitenstrasse bedeuted 'Stop'. Man muss anhalten, bevor man in die Hauptstrasse einbiegi. Ein gelber Pfeil, der auf die SIrasse gemalt ist, wird Sic vor einer gelben Linie warnen.



Das "Filter in Turn" System (Reisverschluss System)
An enigen Kreuzungen werden Sie das sogenante "Filter in Turn" ausgeschildert sehen. Ein Strassenschild wird Sie kurz vorher darauf aufmerksam machen und die eigentlichen gelben Linien sind auf der Strasse aufgemalt. Sie müssen hier vorsichtig sein. Jeder hat das gleiche Recht auf diesen Kreuzungen. Es herrscht Rechts-vor- Links-Verkehr. Derjenige, der als erster auf dem Filter ist, hat das Vorfahrtsrecht. Der Filter muss immer freigehalten werden, da er von allen Seiten benutzt wird.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 14:04:02 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

maar een geschikte vertaling? Je kunt je richte op het feit dat je móét stoppen voor de kruising. Ik denk dat die Duitse site dat heeft gedaan met \"Reisverschluss\", of het \"in turn\" = op zijn beurt\" vertalen

Beurstsysteem?
Wachtsysteem?


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 14:06:52 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ik bedoel met dat \"dat ze alleen in Angelsaksische landen kunnen uitvinden\" dat het in andere landen waarschijnlijk niet zou werken. Ik kan me niet indenken dat er in Nederland of in een stad als Parijs vier auto\'s rustig op elkaar gaan staan wachten tot er een het initiatief neem om letterlijk de visieuze cirkel te doorbreken.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Dat is het! Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1ritsenSerge L
4 +1filter-in-turn systeem
Henk Peelen
1 +1ritsen
Jacqueline van der Spek


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ritsen


Explanation:
bij een wegversmalling, momenteel lopen er grote campagnes in België

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 13:52:01 (GMT)
--------------------------------------------------

zie ook http://www.ritsen.nl

Serge L

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
0 min
  -> Bedankt Saskia!

3 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
ritsen


Explanation:
gokje

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 13:52:31 (GMT)
--------------------------------------------------

At certain crossroads you will find a sign indicating Filter in Turn. This means that there is no right of way, every one takes their turn to move forward. Caution is required at first.


    Reference: http://www.letstalkdriving.co.uk/QUEUE%20JUMPING%20TACTICS%2...
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
0 min
  -> dank je wel, Saskia

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
filter-in-turn systeem


Explanation:
raadselachtig systeem dat ze alleen in Angelsaksische landen kunnen uitvinden: iedereen heeft gelijke rechten, en daarom is men uiterst beleefd: rechts gaat voor links, en wanneer er op iedere aanvoerweg een auto staat, krijgt degene die het eerst de kruising oprijdt krijgt voorrang. Daarom moet een ieder het midden zien te vinden tussen té brutaal en té aarzelend.


Gelbe Linie heisst STOP
Eine gelbe Linie am Ende einer Seitenstrasse bedeuted 'Stop'. Man muss anhalten, bevor man in die Hauptstrasse einbiegi. Ein gelber Pfeil, der auf die SIrasse gemalt ist, wird Sic vor einer gelben Linie warnen.



Das "Filter in Turn" System (Reisverschluss System)
An enigen Kreuzungen werden Sie das sogenante "Filter in Turn" ausgeschildert sehen. Ein Strassenschild wird Sie kurz vorher darauf aufmerksam machen und die eigentlichen gelben Linien sind auf der Strasse aufgemalt. Sie müssen hier vorsichtig sein. Jeder hat das gleiche Recht auf diesen Kreuzungen. Es herrscht Rechts-vor- Links-Verkehr. Derjenige, der als erster auf dem Filter ist, hat das Vorfahrtsrecht. Der Filter muss immer freigehalten werden, da er von allen Seiten benutzt wird.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 14:04:02 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

maar een geschikte vertaling? Je kunt je richte op het feit dat je móét stoppen voor de kruising. Ik denk dat die Duitse site dat heeft gedaan met \"Reisverschluss\", of het \"in turn\" = op zijn beurt\" vertalen

Beurstsysteem?
Wachtsysteem?


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 14:06:52 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ik bedoel met dat \"dat ze alleen in Angelsaksische landen kunnen uitvinden\" dat het in andere landen waarschijnlijk niet zou werken. Ik kan me niet indenken dat er in Nederland of in een stad als Parijs vier auto\'s rustig op elkaar gaan staan wachten tot er een het initiatief neem om letterlijk de visieuze cirkel te doorbreken.


    Reference: http://value.guernsey.net/germandriving.html
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dat is het! Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Wij kennen dit systeem ook in Canada, maar het gaat zo: wie het eerst bij de kruising aankomt mag ook het eerst optrekken. Je moet dus even op je beurt letten. Werkt prima (hier).
4 hrs
  -> ja, ik ken het systeem bij jullie globaal wel, kom er ook wel eens. Men is bij jullie ook erg gedisciplineerd in het naleven van stopgeboden. Het gaat er allemaal veel ontspannerner aan toe, en de boetes op overtreding zijn naar NL-begrippen erg hoog.