KudoZ home » English to Dutch » Zoology

congregational patterns

Dutch translation: ...hoe de schildpadden (in grote groepen) samenkomen en paren


13:15 Feb 16, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Science - Zoology / turtles
English term or phrase: congregational patterns
"They will stay in the area for five months to monitor and document congregational patterns and mating of the Olive Ridley at sea." (O.R. is een soort zeeschildpad).

Ik neem aan dat het hier gaat om de manieren waarop de dieren bij elkaar komen (= massaal), maar kan geen mooie manier vinden om dit te verwoorden. Voor elke zinnige suggestie zullen de schildpadden en ik zeer dankbaar zijn.
Antoinette Verburg
Netherlands
Dutch translation:...hoe de schildpadden (in grote groepen) samenkomen en paren
Explanation:
Jammer dat jullie in Nederland "samentroepen" niet kennen :-) Zou hier goed te pas komen.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2006-02-17 07:49:35 GMT)
--------------------------------------------------

"In grote groepen" hoeft er niet per se bij, maar Antoinette gaf zelf aan dat het "massaal" was.
Ik zou hoe dan ook gaan voor de "hoe"-constructie. Als je toch voor "patroon" kiest, dan misschien "groepspatroon en paargedrag", want b.v. verzamelpatroon vind ik nergens terug.
Selected response from:

Erik Boers
Belgium
Grading comment
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 'hoe'-constructie. Bedankt, Erik, en alle anderen voor het meedenken.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2verzamelen, bij elkaar komen
Henk Peelen
3 +1patronen van samenscholingxxxAnneke Panel
3...hoe de schildpadden (in grote groepen) samenkomen en parenErik Boers
3groepsculturele verbanden
11thmuse


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
patronen van samenscholing


Explanation:
een suggestie...
samenscholen = groepsgewijze bij elkaar komen

xxxAnneke Panel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Ik vind dit beter want het hoeven geen grote groepen te zijn.
3 hrs

neutral  Erik Boers: Heeft samenscholen geen negatieve connotatie?
4 hrs

neutral  vic voskuil: los van eriks goede punt heb ik de idee dat het eigenlijk alleen mensen of eventueel vissen zijn die samenscholen, maar samenscholende schildpadden, nee
5 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
verzamelen, bij elkaar komen


Explanation:
kan ook. "zich verzamelen" wordt bij dieren volgens mij ook vaak gebruikt.

Ze blijven daar vijf maanden om de verzamel- en paargewoonten van de Olive Ridley in (of bij?) zee te observeren en te beschrijven.

Ze blijven vijf maanden in dat gebied om de verzamel- en paarpatronen van de Olive Ridley in (of bij?) zee te observeren en te beschrijven.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roos Kolkena
13 mins

agree  vic voskuil: ben geloof ik toch voor de verzamelpatronen...
1 hr

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
groepsculturele verbanden


Explanation:
Hoe de cultuur binnen een samenlevingsverband is.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: hij is wel leuk, ik heb al allemaal beelden van klaverjassende zeeschildpadden e.d.
14 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
...hoe de schildpadden (in grote groepen) samenkomen en paren


Explanation:
Jammer dat jullie in Nederland "samentroepen" niet kennen :-) Zou hier goed te pas komen.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2006-02-17 07:49:35 GMT)
--------------------------------------------------

"In grote groepen" hoeft er niet per se bij, maar Antoinette gaf zelf aan dat het "massaal" was.
Ik zou hoe dan ook gaan voor de "hoe"-constructie. Als je toch voor "patroon" kiest, dan misschien "groepspatroon en paargedrag", want b.v. verzamelpatroon vind ik nergens terug.

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 'hoe'-constructie. Bedankt, Erik, en alle anderen voor het meedenken.