ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Farsi (Persian) » Economics

stagflation

Farsi (Persian) translation: ركود تورمي

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:stagflation
Farsi (Persian) translation:ركود تورمي

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
13:15 Apr 14, 2009
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Bus/Financial - Economics
Additional field(s): Business/Commerce (general), Finance (general)
English term or phrase: stagflation
Definition from enotes.com:
The term stagflation is sometimes used to describe a situation in which there is slow to zero growth in real output, high inflation exists, and unemployment is higher than normal. This situation usually begins with rising prices at times when production is declining. Because of declining production, unemployment also increases. All three of these factors combined cause stagflation—stagnation in production and employment together with increasing inflation.

Example sentence(s):
  • If monetary authorities respond appropriately to growing inflationary pressure - recognising that much of it is imported, and not a result of excess domestic demand - we may be able to manage our way through it. But if they raise interest rates relentlessly to meet inflation targets, we should prepare for the worst: another episode of stagflation. guardian.co.uk
  • Once stagflation occurs it is difficult to deal with. The measures a government would usually take to revive an economy in recession (cutting interest rates or increasing government spending) will also increase inflation. moneyterms.co.uk
  • Folks of a certain age might remember the stagflation which dominated the US economy in the 1970s. It was a gloomy time when energy prices (and gasoline lines) dominated the news; when whole industries slumped at the same time, and when job losses and price hikes seemed to travel in tandem. boston.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

ركود تورمي
Definition:
به شرايطي كه در آن ركود اقتصادي و بيكاري همزمان با تورم افزايش يابد، شرايط ركود تورمي گويند.
Selected response from:

Hossein Emami
Iran
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +6ركود تورمي
Hossein Emami
5 +1تورم رکودی
Hossein Abbasi Mohaghegh
5رکود اقتصادی و تورم شدید
Ali Beikian


  

Translations offered


14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +6
ركود تورمي


Definition from own experience or research:
به شرايطي كه در آن ركود اقتصادي و بيكاري همزمان با تورم افزايش يابد، شرايط ركود تورمي گويند.

Example sentence(s):
  • به گفته کارشناسان، ايران سال‌هاست به رکود تورمی دچار است و اين به معنای افزايش بيکاری، همراه با باﻻ رفتن نرخ تورم و گرانی است. - شبكه دويچه وله  
  • وجود هم‌زمان اين دو «بيماري»، شرايط دشوار و پيچيده‌اي پديد مي‌آورد كه «ركود تورمي» ناميده مي‌شود. - كرمانشاه پست  
  • رکود تورمي پديده اي است که با سيطره بر فعاليت هاي اقتصادي در دوره هاي زماني معين، منجر به عوارض و پيامدهاي نامطلوب مي گردد. - IranDoc  
Hossein Emami
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 20

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Ali Beikian: Succinct!
5 mins
  -> Thank you so much!

Yes  Salman Rostami: good!
1 hr
  -> Thank you very much!

Yes  Farzad Akmali
1 hr
  -> Thank you very much!

Yes  Saeid Hasani
2 hrs
  -> Thank you very much!

Yes  Edward Plaisance Jr: sounds good to me
2 hrs
  -> Thanks!

Yes  Afsaneh Pourjam: Nice!
3 days10 mins
  -> Thank you!

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
رکود اقتصادی و تورم شدید


Definition from own experience or research:
رکود اقتصادی و تورم شدید

Example sentence(s):
  • دلیل رکود اقتصادی و تورم شدید، تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی به دلیل کمبود خریدار و فروش، تولیدات خود را اکثرا 6-7 ماهه به فروش می رسانند. - صنایع پلاستیک  
Ali Beikian
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 16

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
تورم رکودی


Definition from روزنامه سرمايه:
اگر منحني عرضه كل به سمت چپ انتقال يابد، همزمان قيمت ها افزايش و توليد كاهش مي يابد. به عبارت ديگرتورم و ركوداقتصادي همزمان به وجود مي آيد، به چنين وضعيتي، وضعيت تورم ركودي اطلاق مي شود

Example sentence(s):
  • تورم و بيكاري دو مشكل عمده اقتصادي هستند. ترديدي نيست كه هزينه‌هاي مستقيم تورم ركودي بسيار سنگين است. ريشه‌يابي و پي‌بردن به علل و عواملي كه بوجود آورنده تورم ركودي است، بسيار حايز اهميت است. هزينه مبادله تأثير زيادي بر متغيرهاي كلان اقتصادي در كشورهاي در حال توسعه دارد. در ساختار اقتصاد ايران هزينه‌هاي مبادله زيادي وجوددارد لذا در اين تحقيق به بررسي تأثير هزينه مبادله بر روي تورم ركودي در ايران پرداخته شده است. - دانشگاه اصفهان  
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تشریح کرد نقش دولت در افزایش تورم رکودی ایران! امضاء‌کننده نامه انتقادی 57 استاد اقتصاد به رئیس‌جمهور با اشاره به نرخ بالای تورم و بیکاری در ایران تاکید کرد: متاسفانه ما در ایران شاهد «تورم رکودی» هستیم. اقتصاد در کشور ما به دلیل تولید پایین متورم شده است. درحالی که اگر تورم در سمت تقاضا بود؛ بعد ازمدتی نرخ بیکاری کاهش می‌یافت و تولید افزایش پیدا می‌کرد. - Aftabnews  
  • علل ايجاد تورم ركودي در ايران چه عواملي باعث شده است تا در ايران در دوره (80 - 1357) هم نرخ تورم و هم نرخ بيكاري افزايش يابد. به منظور پاسخگويي به اين سوال ابتدا عواملي را بررسي مي كنيم. 1 - علل افزايش نرخ بيكاري الف - افزايش جمعيت. جمعيت ايران كه در سال 1356 34 ميليون و736 هزار نفر بوده است در سال 1380 به 64 ميليون و 900 هزار نفر رسيده است. به عبارت ديگر در اين دوره 25 ساله جمعيت كشور بيش از 86/5 درصد افزايش داشته است. چنانچه افزايش سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال در جامعه متناسب با افزايش جمعيت نباشد افزايش نرخ بيكاري را درپي خواهد داشت. نرخ رشد بالاي جمعيت در دهه شصت (بيش از 3/5 درصد در سال) موجب گرديد كه از اواخر دهه 1370 پديده بيكاري شدت بيشتري به خود بگيرد. زيرا افرادي كه در اوايل دهه 1360 متولد شده بودند از اواخر دهه 1370 وارد بازار كار شده اند. ب - ورود زنان به بازار كار. باتوجه به اينكه نيمي از جمعيت هــر كشوري را زنان تشكيل مي دهند لذا ورود آنها به بازار كار موجب افزايش عرضه كار خواهدشد. در ايران به لحاظ گسترش دانشگاهها و افـــــزايش زنان تحصيل كرده و نيز افزايش شهرنشيني و فشار هزينه زندگي موجب گرديد كه زنان نيز وارد بازار كار شوند. در سال 1369 نرخ مشاركت زنان در فعاليتهاي اقتصادي 11/5 درصد بوده است درحالي كه اين نسبت در سال 1379 به 13/6 درصد رسيده است. مشاهده مي گردد در فاصله 10 سال ميزان مشاركت زنان در فعاليتهاي اقتصادي بيش از 18 درصد افزايش داشته است. ج - افزايش مهاجرت. يكي ديگراز عواملي كه عرضه كار درايران را افزايش داده است مهاجرين خارجي بويژه از كشور افغانستان به ايران بوده است. در سال 1375 تعداد مهاجرين خارجي به ايران بيش از يك ميليون و يكصدهزارنفر بوده است كه از اين تعداد بيش از 804 هزار نفر آنها افغاني بوده اند. از آنجايي كه اغلب اين افراد در بخشهاي مختلف اقتصادي بويژه كشاورزي دامپروري و ساختمان به فعاليت مشغول بوده اند لذا موجب كاهش تقاضا براي نيروي كار ايراني شده است. 2 - علل افزايش نرخ تورم الف - افزايش حجم پول. باتوجه به كسري بودجه دولت بويژه در سالهاي آخر دهه 1360 و نيمه نخست دهه 1370 و استقراض از بانك مركزي پايه پولي و درنتيجه حجم پول افزايش شديدي داشته است. بنابراين با افزايش پايه پولي و افزايش حجم پول تقاضاي كل در اقتصاد افزايش يافته و افزايش سطح قيمتها را درپي داشته است. ب - خشكسالي. با شروع خشكسالي در سالهاي دهه هفتاد توليد محصولات كشاورزي كاهش يافته موجب افزايش سطح قيمتها در داخل شده است. ج - افزايش جمعيت. افزايش جمعيت نه تنها موجب افزايش عرضه كار در ايران گرديده است بلكه افزايش تقاضاي كل را نيز دامن زده است. با احتساب مهاجرين جمعيت ايران در سال 1380 نزديك به 65 ميليون نفر مي رسد كه نسبت به سال 1356 كه جمعيت ايران 34/7 ميليون نفر بوده است بيش از 90 درصد افزايش يافته است. د - كاهش عرضه كل. با شروع جنگ ايران و عراق در سال 1359 نه تنها بيش از چهار استان كشور در تيررس دشمن قرار داشته و موجب كاهش سطح زيركشت محصولات كشاورزي و توقف فعاليت كارخانه ها و موسسات توليدي و خدماتي در اين استانها گرديده است بلكه با كاهش صدور نفت و كاهش درآمدهاي ارزي كاهش واردات مواداوليه و واردات موادغذايي و درنتيجه افزايش قيمت آنها را درپي داشته است. بخصوص آنكه به لحاظ كاهش درآمدهاي ارزي در برخي از سالهاي دهه 1360 رشد سرمايه گذاري ناخالص داخلي نيز منفي بوده است - سازمان مدیریت صنعتی  

Explanation:

البته همانطور که آفای امامی میبدی نیز اشاره کرده اند برای این اصطلاح معادل رکود تورمی نیز استفاده شده است که با توجه به اصطلاح اصلی stagflation و کاربرد stag در مقام صفت ، معادل صحیحی به نظر نمی رسد. علاوه بر این استفاده از اصطلاح "تورم رکودی" در بین اساتید و دانشجویان این رشته رایج تر می باشد.
Hossein Abbasi Mohaghegh
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Salman Rostami
1 hr
  -> Thanks!




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License