ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Farsi (Persian) » Forestry / Wood / Timber

shelterbelt

Farsi (Persian) translation: بادشکن

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:shelterbelt
Farsi (Persian) translation:بادشکن

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
15:57 Dec 30, 2009
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Tech/Engineering - Forestry / Wood / Timber
Additional field(s): Agriculture, Environment & Ecology
English term or phrase: shelterbelt
Definition from Wikipedia:
A windbreak or shelterbelt is a plantation usually made up of one or more rows of trees or shrubs planted in such a manner as to provide shelter from the wind and to protect soil from erosion.

Example sentence(s):
  • The establishment of a field shelterbelt requires a considerable amount of field preparation; valuable farmland has to be withdrawn from production of crops and the immediate strip of land alongside the shelterbelt loses its productivity. Government of Alberta
  • The innermost rows of a shelterbelt should consist of tall, deciduous trees. Use the smaller trees and shrubs on the leeward side. Shrubs planted in the outermost rows will catch drifting snow. The resulting vertical structure of the shelterbelt directs wind over the area to be protected. Ohio State University
  • Connecting shelterbelts with existing or planned perennial vegetation, such as woodlots and woody draws (tree/shrub establishment) or riparian areas (riparian forest buffer), provides additional benefits for wildlife and aesthetics. Natural Resources Conservation Service
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

بادشکن
Definition:
بادشكن ها ديوارهاي مخصوصي از رديف درختان هستند كه براي كاهش سرعت و شدت باد و خسارات ناشي از آن ساخته مي شوند. بادشكن را نسبت به شرايط و امكانات، از موجودات زنده (گياه) يا از مواد غير زنده درست مي كنند. بادشكن زنده از يك يا چند رديف درخت تشكيل شده است كه بطور عمود به جهت باد كاشته مي شوند.
Selected response from:

Farzad Akmali
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2بادشکن
Farzad Akmali
5 +1کمربند سبز
Farzad Akmali
5کمربند حفاظتی
Habib Shariati


  

Translations offered


2 days14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
بادشکن


Definition from کشاورزان پیشرو:
بادشكن ها ديوارهاي مخصوصي از رديف درختان هستند كه براي كاهش سرعت و شدت باد و خسارات ناشي از آن ساخته مي شوند. بادشكن را نسبت به شرايط و امكانات، از موجودات زنده (گياه) يا از مواد غير زنده درست مي كنند. بادشكن زنده از يك يا چند رديف درخت تشكيل شده است كه بطور عمود به جهت باد كاشته مي شوند.

Example sentence(s):
  • چون احداث بادشكنهاي درختي دارای هزینه نسبتا"زیاد بوده و همچنین به زمان زیادی برای رشد کامل آنها نیاز است، بنابراین بايد سعي گردد تا طراحي بادشکن بنحوی صورت گيرد كه داراي راندمان زيادی بوده و هزينه كمتري را بخود اختصاص دهد. بهمین دلیل انتخاب نوع درخت و یا گیاه خاص برای ایجاد یک شبکه بادشکن مطلوب باید براساس موازین زیر استوار باشد. - اعضای هیت علمی  
  • بادشكن ها و كمبربندهاي محافظ ويژگيهايي دارند كه توسط اندازه و طول يا ارتفاعشان بيان مي شوند. بادشكن ها كوتاهتر از كمبربند هاي محافظ هستند. هر دو سدها يا حصارهايي كه يا گياهي اند يا نوع مكانيكي و براي حفاظت سطح زمين در مقابل سرعتهاي بالاي باد بكار گرفته مي شوند . بادشكن ها شامل يك يا دو رديف از گياهان هستند كه عموماً در باغهاي ميوه و زمينهاي كشاورزي و 000 واقع شده اند. - خاکپاریز  
  • بادشکن زنده از یک یا چند ردیف درخت تشکیل شده است که به طور عمود به جهت باد کاشته می شوند. - علم خاک  
Farzad Akmali
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Hossein Abbasi Mohaghegh
11 hrs
  -> Thanks hossein!

Yes  Hadi Sobhanifar
11 days
  -> Thanks Sir!

2 days14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
کمربند سبز


Definition from own experience or research:
کمربندهای سبز ديوارهاي مخصوصي از رديف درختان هستند كه براي كاهش سرعت و شدت باد و خسارات ناشي از آن ساخته مي شوند. بادشكن یا کمربند سبز را نسبت به شرايط و امكانات، از موجودات زنده (گياه) يا از مواد غير زنده درست مي كنند.
این دیوارهای درختی بادشکن، کمربند محافظ نیز نامیده می شوند.

Example sentence(s):
  • از جمله برندگان جایزه صلح نوبل , «وانگری ماتای (Wangari Maathai)», بنیانگذار جنبش «کمربند سبز»1 است که در سال 1940م، در کنیا به دنیا آمد. در ژوئن 1997م، پروفسور ماتای، به عنوان یکی از صد نفری که باعث تغییر اساسی در محیط زیست شدند, انتخاب شد؛ چرا که او با برنامه کمربند سبز خود، نه تنها از نابودی جنگل‌ها جلوگیری کرده بود، بلکه عملاً میلیون‌ها درخت نیز در زمین کاشته بود. م - حوزه  
  • ين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز تصريح کرد: با توجه به اثرات گرد و غبار بر گياهان اهميت ايجاد کمربند سبز درختان در اطراف شهرها بيش از پيش به نظر مي رسد. - مردم سالاری  
  • خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گردشگري_ 106مين درخت صلح و دوستي كمربند سبز صلح جهاني، امروز شنبه 26 ارديبهشت ماه، در باغچه صلح خانه هنرمندان تهران به همراهي جهانگردان صلح طلب آمريكايي كاشته مي‌شود. - میراث فرهنگی  
Farzad Akmali
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Hossein Abbasi Mohaghegh
11 hrs
  -> Thanks Hossein!

5 days   confidence: Answerer confidence 5/5
کمربند حفاظتی


Definition from كمربند حفاظتي منابع ط:
گیاهانی که برای حفاظت تعبیه شدند ..

Example sentence(s):
Explanation:
به کرات این عبارات به صورتی که اوردم در ترجمه های پیشین ارایه شده
Habib Shariati
Iran
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian), Native in KurdishKurdish




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License