ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Farsi (Persian) » Geology

permafrost

Farsi (Persian) translation: پرمافراست

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:permafrost
Farsi (Persian) translation:پرمافراست

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
12:56 Nov 13, 2009
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Science - Geology
Additional field(s): Environment & Ecology, Meteorology
English term or phrase: permafrost
Definition from weatherdudes.com:
A layer of soil at varying depths below the surface in which the temperature has remained below freezing continuously from a few to several thousands of years.

Example sentence(s):
  • ecent warming has degraded large sections of permafrost, with pockets of soil collapsing as the ice within it melts. The results include buckled highways, destabilized houses, and "drunken forests" of trees that lean at wild angles. National Center for Atmospheric Research
  • The different climatic conditions determinate the cryogenic asymmetry of the Antarctic Peninsula with respect the continuous permafrost on north-east side and the discontinuous permafrost on the west sector. tierradelfuego.gov.ar
  • Understanding permafrost is not only important to civil engineering and architecture, it is also a crucial part of studying global change and protecting the environment in cold regions. The National Snow and Ice Data Center
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

پرمافراست
Definition:
پرمافراست به لايه اي از آب زيرزميني اطلاق مي شود كه فضاهاي خالي خاك و سنگ را پر مي كند و هميشه يخ زده است. اين مناطق حدود 20% خشكيهاي زمين را تشكيل مي دهند. در آب و هواي گرم، يخ اين زمينها از سطح به سمت پايين آب مي شود. همه اين اب تازه و ذوب شده نمي تواند جذب لايه پرمافراست شده يا درآن حركت كند. همين امر باعث مي شود كه لايه بالايي خاك و رگوليت،‌اشباع شده و به آرامي به سمت پايين حركت كند.م
Selected response from:

Farzad Akmali
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +3پرمافراست
Farzad Akmali
5 +2لایه منجمد دائمی اعماق زمین
Farzad Akmali


  

Translations offered


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
لایه منجمد دائمی اعماق زمین


Definition from dw-world:
پرمافراست به لایه‌ی منجمد دائمی اعماق زمین در مناطق توندرایی اطلاق می‌شود. به گفته‌ی آنان، اگر گرمایش زمین بیش از حد شود این لایه ذوب خواهد شد. ذوب شدن پرمافراست باعث می‌شود که مقادیر عظیمی از گاز دی‌اکسیدکربن و متان به هوا آزاد شود.م

Example sentence(s):
  • افزایش حرارت همچنین سرعت ذوب شدن لایه منجمد دائمی اعماق زمین (permafrost) را بیشتر می کند که این امر خود باعث افزایش شدید کربن در اتمسفر می شود.م - نانوتکنولوژی  
  • مطالعات اخير اقليمي نشان مي دهد ادامه گرمايش زمين بر اثر انتشار گازهاي گلخانه اي مي تواند سرآغاز آتش سوزي هاي بزرگ و ويرانگر در جنگل هاي گرمسيري باراني و ذوب پرمافراست (لايه منجمد دايمي در اعماق زمين) در تونداري شمالگان شود و در نتيجه با آزاد کردن ميلياردها تن گاز گلخانه اي ،‌موجب افزايش دماي کره زمين شود.م - انجمن تخصصی  
  • افزايش حرارت همچنين سرعت ذوب شدن لايه منجمد دائمي اعماق زمين (permafrost) را بيشتر مي كند كه اين امر خود باعث افزايش شديد كربن در اتمسفر مي شود - iranianuk  

Explanation:
پرمافراست نویسه گردانی از اصطلاح انگلیسی آن می باشد که در فارسی عمدتاً لایه منجمد دائمی اعماق زمین گفته می شود.
Farzad Akmali
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Ali Beikian
26 days
  -> Thanks Sir!

Yes  Hossein Abbasi Mohaghegh
29 days
  -> Thanks Hossein!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
پرمافراست


Definition from پی سی لردز:
پرمافراست به لايه اي از آب زيرزميني اطلاق مي شود كه فضاهاي خالي خاك و سنگ را پر مي كند و هميشه يخ زده است. اين مناطق حدود 20% خشكيهاي زمين را تشكيل مي دهند. در آب و هواي گرم، يخ اين زمينها از سطح به سمت پايين آب مي شود. همه اين اب تازه و ذوب شده نمي تواند جذب لايه پرمافراست شده يا درآن حركت كند. همين امر باعث مي شود كه لايه بالايي خاك و رگوليت،‌اشباع شده و به آرامي به سمت پايين حركت كند.م

Example sentence(s):
  • محققان بخش منحصربفردي از پرمافراست را که شکلی از خاک تندرایی یخ زده است مورد مطالعه قرار داده اند که از نظر زيست توده هايي (biomass) چون ریشه های گیاهان و استخوانهای حیوانات غنی تر است و میزان کربن آن 10 تا 30 بار بالاتر از متوسط خاك هاي عميق است. اين نوع از پرمافراست را Yedoma نامیده اند. - روستاپور  
  • پرمافراست به لایه‌ی منجمد دائمی اعماق زمین در مناطق توندرایی اطلاق می‌شود. به گفته‌ی آنان، اگر گرمایش زمین بیش از حد شود این لایه ذوب خواهد شد. ذوب شدن پرمافراست باعث می‌شود که مقادیر عظیمی از گاز دی‌اکسیدکربن و متان به هوا آزاد شود.م - dw-world  
  • باکتریها قادرند میلیونها سال زنده بمانند هرچند هنوز دانشمندان بر سر طول مدت آن دچار شک هستند. در 2007 باکتری های فعالی از نمونه های لایه پرمافراست (permafrost) [1] در سیبری، شمال غرب کانادا و قطب جنوب جدا شد که تخمین زده می شود بالای نیم میلیون سال عمر داشته باشند. - نجوم ایران  

Explanation:
"پرمافراست*" لايهء زيرين زمين هاي تندرايي است كه دائماً يخ بسته است. گاهي اين يخبندان تا اعماق 1400 متري ديده مي شود. تنها حدود دو ماه در سال با بالا رفتن دما گياهاني در آنجا رشد مي كنند و پرندگان مهاجر به آنجا پرواز مي كنند. گياهان روئيده در اين مناطق با سرد شدن دوبارهء هوا خشك مي شوند و در زمين بصورت يخ بسته مدفون مي مانند.
http://www.earthwatchers.org/PermafrostMethaneEmission.html
Farzad Akmali
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Ali Beikian
26 days
  -> Thanks Sir!

Yes  Hossein Abbasi Mohaghegh
29 days
  -> Thanks Sir!

Yes  Armineh Johannes: armineh johannes
30 days
  -> Thanks Mme!




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License