ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Farsi (Persian) » Poetry & Literature

assonance

Farsi (Persian) translation: هم آوایی-واج آرایی

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:assonance
Farsi (Persian) translation:هم آوایی-واج آرایی

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
12:36 Feb 4, 2009
English to Farsi (Persian) translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
Additional field(s): Linguistics
English term or phrase: assonance
Definition from The Poetry Archive :
Assonance is the repetition of vowel sounds in words that are close to each other - this also includes diphthongs. Like alliteration, it is the sound rather than the letter used that is important.

Example sentence(s):
  • The Greeks occasionally employed assonance for the sake of its aesthetic effect but took no pains to avoid it when no effect was intended, even when the repetition of sound seems to us displeasing. Answers.com
  • While the bling of rhyme and meter are exciting, sometimes what a poem needs is the soft power of assonance. The Fix
  • In more modern verse, stressed assonance has become the main literary device in modern rap, starting with gangsta rap like 2Pac in the 1990s, departing from rap's foundations in the 80's rapper like Slick Rick when rhyme at the end of each line was the cornerstone of poetic expression. Wikipedia
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

هم آوایی-واج آرایی
Definition:
به تکرار یک واج صامت یا مصوت در یک بیت یا عبارت گفته می‌شود به گونه‌ای طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از سخن شود
Selected response from:

Saeid Hasani
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +2هم آوایی-واج آرایی
Saeid Hasani
5 +1توازن آوایی
Farzad Akmali
5همگونی مصوت ها
Farzad Akmali


  

Translations offered


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
هم آوایی-واج آرایی


Definition from Wikipedia:
به تکرار یک واج صامت یا مصوت در یک بیت یا عبارت گفته می‌شود به گونه‌ای طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از سخن شود

Example sentence(s):
  • هقابل ذکر است که واج تکرار شونده می تواند صامت یا مصوت باشد. برای مثال: مثال 1: خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل بازدارد پیاده را ز سبیل که همان طور که مشاهده می کنید تکرار مصوت کوتاه «اِ» در این مصراع تکامل بخش موسیقی درونی است. - Wikipedia  
  • واج آرایی با تکرار صامت /س/) مثال 2: خيزيد و خز آريد كه هنگام خزان است باد خنك از جانب خوارزم وزان است - Wikipedia  
  • قيامت قامت و قامت قيامت قيامت مي كند اين قد و قامت - Wikipedia  

Explanation:
این مقوله بسیار به جناس نزدیک است ولی در این حیطه تاکیر بر صدا می باشد
اگرچه واژه آرایی در زبان فارسی شاما صامت و مصوت می باشد بنظر حقیر نزدیکترین معادل بعد از هم آوایی می باشد
Saeid Hasani
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian), Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi)
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Hossein Emami: I think you should post one equivalent for each entry. You can post the other in a separate answer.
13 mins
  -> thanks a lot dear!

Yes  Salman Rostami: It is the exact meaning!
2 hrs
  -> Than you!

56 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
توازن آوایی


Definition from دازاین:
توازن آوایی به دو شکل توازن واجی و توازن هجایی تقسیم می‌شود. تکرار واجی شامل واج‌آرایی و برخی از انواع قافیه و سجع متوازی‌اند. زبان‌شناسان به جای واج‌آرایی دو اصطلاح «هم‌حروفی» و «هم‌صدایی» را به کار می‌برند که اولی برای تکرار همخوان‌ها (حروف بی‌صدا) و دومی برای تکرار واکه‌ها (حروف صدادار) به کار می‌رود. تکرار واجی از عوامل معمول و مقبول نظم‌آفرینی در ترانه‌های فارسی است.

Example sentence(s):
  • توازن آوايي به‌ويژه جناس و سجع در منطق‌الطير كاربرد گسترده‌اي دارد، كه نمونهء برجستهء آن جناس پرمعناي "سي‌مرغ" و "سيمرغ" است . - زبان و ادبیات فارسی/ ا  
  • نويسنده آرايه‌هاي بديع نظم را در سه گروه توازن آوايي، واژگاني و نحوي طبقه‌بندي مي‌كند، از وزن با عبارت توازن‌آوايي كمّي ياد مي‌نمايد، توازن واژگاني را به دو دسته تكرارآوايي كامل و ناقص تقسيم مي‌كند و سه آرايه قافيه، سجع و جناس را حاصل تكرارآوايي ناقص مي‌داند، در پايان توازن نحوي را مطرح مي‌سازد و آن را شامل صنايعي مانند لف و نشر، قلب و... مي‌داند. - مرکز پژوهشی میراث مکت  
  • در اين شيوه، هماهنگي و توازن آوايي موجود در ميان کلمات، معني تازه مي آفريند؛ بدين معني که موسيقي ايجاد شده از رهگذر وحدت يا تضاد صامتها و مصوتهاي کلمات با مفهوم مورد نظر شاعر هماهنگي و مطابقت دارد. - پایگاه اطلاعات علمی  
Farzad Akmali
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 64

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Hossein Emami
18 hrs
  -> Thanks Dear Hossein!

21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
همگونی مصوت ها


Definition from ادبستان:
اساسي‌ترين عنصر فني شعر وزن است. الگوي آوايي ـ واژگاني که بکار می رود همگونی مصوت ها ست . آنجا كه بين مصوتها و نه بين صامتهاي دنبال آنها تشابهي از حيث صوت وجود دارد همگونی مصوت ها بکار رفته است. چنان که در :
Fake و Lake

Example sentence(s):
  • شكل متداول ديگري از پيوند دروني همگوني آوايي (Alliteration) است كه در آن صوت آغازين دو يا چند كلمه تكرار مي‌شود، چنان كه در Fancy Free. همگوني آوايي در شعر كهن انگليسي و تا اندازه‌اي در سراسر نظم، شگرد مهمي است. الگوي آوايي ـ واژگاني دیگری که اغلب به کار میرود(Word Sound Pattern) همگوني مصوتها (Assonance) است، آنجا كه بين مصوتها و نه بين صامتهاي دنبال آنها تشابهي از حيث صوت وجود دارد، چنان كه در Lake و Fate (برخلاف قافيه‌پردازي Lake و Fate). - ادبستان  
  • موسيقي هيپ هاپ، عموماً از يک يا چند خواننده رپ که داستان‌هاي شبه خود زندگي نامه تعريف مي‌کنند تشکيل شده‌است، اين داستان‌ها اغلب مربوط به يک همتاي خيالي، و به صورت اشعار بسيار ريتميک پر از تکنيک‌هايي همچون همگوني مصوت‌ها، تجانس آوايي، و قافيه است. - سکسکه  
Farzad Akmali
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 64




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License