KudoZ home » English to Finnish » Engineering (general)

horizontal tangent ring fine adjustment screw

Finnish translation: vaakakehän hienosäätöruuvit/jalkaruuvit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:horizontal tangent ring fine adjustment screw
Finnish translation:vaakakehän hienosäätöruuvit/jalkaruuvit
Entered by: Marie Winerfeldt

06:03 Jan 9, 2008
English to Finnish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Self-levelling laser device
English term or phrase: horizontal tangent ring fine adjustment screw
Line the vertical line up with the horizontal tangent ring fine adjustment screw.
Marie Winerfeldt
Estonia
vaakakehän hienosäätöruuvit/jalkaruuvit
Explanation:
Ensin pari otaksumaa:

1. Olettaisin, että kysymyksessä on vaaiutuskone, teodoliitti, takymetri tai vastaava

2. "Horizontal tangent ring" ei anna Googlella yhtään osumaa (paitsi nämä Prozin sivustot), joten olettaisin, että se on huonohko käännös englanniksi jostain muusta kielestä.

"Horizontal tangent ring" voisi varsinaisesti olla englanniksi 'horizontal circle', suomeksi 'vaakakehä'. "Horizontal tangent ring" on kyllä sinänsä loogisesti oikea ilmaus, onhan vaakarengas/kehä maapallon pinnan tangentin suuntainen.

Laitteen vaakakehä siis pannaan ensin karkeasti vaakasuoraan kolmijalan jalkoja säätämällä ja hienosäätö tehdään sitten hienosäätöruuveilla, joista geodeetikot käyttävät nimitystä 'jalkaruuvit'.

Koko lause siis "Säädä pystylinja vaakakehän hienosäätöruuveilla" (Pystylinja säädetään tietenkin pystysuoraan, eikä sitä minun mielestäni tarvitse erikseen mainita)
Selected response from:

Timo Lehtilä
Finland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3vaakakehän hienosäätöruuvit/jalkaruuvitTimo Lehtilä
3vaakasuuntaisen liikkeen säätörenkaan hienosäätöruuvi
Pauliina Kauppila


  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vaakasuuntaisen liikkeen säätörenkaan hienosäätöruuvi


Explanation:
Voisiko lauseen käännös olla "Kohdista pystysuora viiva vaakasuuntaisen liikkeen säätörenkaan hienosäätöruuvin avulla "?

Pauliina Kauppila
Native speaker of: Native in FinnishFinnish

2 days13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vaakakehän hienosäätöruuvit/jalkaruuvit


Explanation:
Ensin pari otaksumaa:

1. Olettaisin, että kysymyksessä on vaaiutuskone, teodoliitti, takymetri tai vastaava

2. "Horizontal tangent ring" ei anna Googlella yhtään osumaa (paitsi nämä Prozin sivustot), joten olettaisin, että se on huonohko käännös englanniksi jostain muusta kielestä.

"Horizontal tangent ring" voisi varsinaisesti olla englanniksi 'horizontal circle', suomeksi 'vaakakehä'. "Horizontal tangent ring" on kyllä sinänsä loogisesti oikea ilmaus, onhan vaakarengas/kehä maapallon pinnan tangentin suuntainen.

Laitteen vaakakehä siis pannaan ensin karkeasti vaakasuoraan kolmijalan jalkoja säätämällä ja hienosäätö tehdään sitten hienosäätöruuveilla, joista geodeetikot käyttävät nimitystä 'jalkaruuvit'.

Koko lause siis "Säädä pystylinja vaakakehän hienosäätöruuveilla" (Pystylinja säädetään tietenkin pystysuoraan, eikä sitä minun mielestäni tarvitse erikseen mainita)

Timo Lehtilä
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 28