KudoZ home » English to Finnish » Marketing

localization

Finnish translation: lokalisointi


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:localization
Finnish translation:lokalisointi
Entered by: Jonathan Widell

11:23 May 18, 2003
English to Finnish translations [PRO]
Marketing / translations
English term or phrase: localization
Kun käännöspalvelut puhuvat lokalisaatiosta, miten asia on ilmaistavissa jollakin suomalaisella sanalla, jonka kysyjäkin ymmärtää?
Jonathan Widell
Canada
lokalisointi
Explanation:
Lokalisointi eli jonkun kielen - tai käyttöjärjestelmän tai sovellusohjelman - - muokkaaminen tiettyyn maahan sopivaksi. Esim. suomentaminen, desimaalipisteen vaihtaminen desimaalipilkuksi, jne.

Hukki & Pakarinen. Elektrooninen sanakirja

www.finnishtrans.com

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-18 12:03:38 (GMT)
--------------------------------------------------

p.o. Hukki & Pakarinen: Elektroniikan sanakirja (Otava 1995)
Selected response from:

Desmond O'Rourke
United States
Grading comment
Tämä ehdotus esiintyi tosin jo edellä, mutta en kehdannut tunnustaa, että en tosiaan tarkalleen tiennyt, mitä lokalisointi tarkoittaa, ja tämä selvitti asiaa. Suomenkielistä vastinetta ei kuitenkaan löytynyt. Suomalaisten käännösten vaarana on sekaantua "paikantamiseen" ja muihin vastaaviin asioihin, joten toistaiseksi on kai pakko tyytyä "lokalisointiin".
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1lokalisointi, paikallistaminen
Annira Silver
5 +1lokalisointi
Desmond O'Rourke
5Alueellistuminen; alueellinen
Kirsikka


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
lokalisointi, paikallistaminen


Explanation:
Kyllä tuota ensimmäistä näkee käytettävän yleisesti - eiköhän se ole aivan ymmärrettävä nykyisin.

Annira Silver
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Auri Paajanen
20 hrs

30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Alueellistuminen; alueellinen


Explanation:
Paikallinen, paikallisalueellinen,
esim EU:sta voisi sanoa, että se on paikallisvaltioiden (Euroopan)liittouma




    Reference: http://www.helsinki.fi/ml/maant/paivat2000/sessioA3.html
Kirsikka
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 35

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
lokalisointi


Explanation:
Lokalisointi eli jonkun kielen - tai käyttöjärjestelmän tai sovellusohjelman - - muokkaaminen tiettyyn maahan sopivaksi. Esim. suomentaminen, desimaalipisteen vaihtaminen desimaalipilkuksi, jne.

Hukki & Pakarinen. Elektrooninen sanakirja

www.finnishtrans.com

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-18 12:03:38 (GMT)
--------------------------------------------------

p.o. Hukki & Pakarinen: Elektroniikan sanakirja (Otava 1995)

Desmond O'Rourke
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 435
Grading comment
Tämä ehdotus esiintyi tosin jo edellä, mutta en kehdannut tunnustaa, että en tosiaan tarkalleen tiennyt, mitä lokalisointi tarkoittaa, ja tämä selvitti asiaa. Suomenkielistä vastinetta ei kuitenkaan löytynyt. Suomalaisten käännösten vaarana on sekaantua "paikantamiseen" ja muihin vastaaviin asioihin, joten toistaiseksi on kai pakko tyytyä "lokalisointiin".

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Auri Paajanen
20 hrs