KudoZ home » English to Finnish » Marketing / Market Research

white paper

Finnish translation: asiantuntijaraportti


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:white paper
Finnish translation:asiantuntijaraportti
Entered by: Jussi Rosti

14:34 Sep 16, 2007
English to Finnish translations [PRO]
Bus/Financial - Marketing / Market Research / Marketing to Experts
English term or phrase: white paper
Tämä käännetään joka puolella white paper -raportiksi tai white paper -dokumentiksi
http://tinyurl.com/yryp35

Suomalainen Wikipediakaan ei anna minkäänlaista kyhäelmää suomenkieliseksi nimeksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/White_paper

Jotenkin näin ammattikääntäjänä tuntuu hölmöltä, jollei tolle saa aikaan suomennosta. En kuitenkaan keksi mitään katu-uskottavaa :-(
Jussi Rosti
Finland
taustaselvitys, selonteko, asiantuntijaraportti
Explanation:
Silmiini osui tällainen, kohtalaisen hyvä kuvaus 'white paper'in merkityksestä:

"A white paper can be an authoritative report on a major issue, as by a team of experts;a government report outlining policy; or a short treatise whose purpose is to educate (contrast position paper) industry customers. It is called white paper because it was originally bound in white."

Noista ehdotuksistani 'taustaselvitys' ja 'selonteko' sopinevat paremmin hallinnolliselle puolelle. Niille myös löytyy muutamia google-hittejä 'white paper'in kanssa.

Liike-elämän puolelle kävisi ehkä parhaiten tuo 'asiantuntijaraportti', vaikka se ei kovin hyvältä kuulostakaan.
Selected response from:

Timo Lehtilä
Finland
Grading comment
Asiantuntijaraportti on aika cool. Kiitos kaikille!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hallituksen kannanotto
Desmond O'Rourke
4raportti/tiedonantoxxxAlfa Trans
3taustaselvitys, selonteko, asiantuntijaraporttiTimo Lehtilä


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hallituksen kannanotto


Explanation:
virallisissa tiedonannoissa käytetty termi

Desmond O'Rourke
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
raportti/tiedonanto


Explanation:
Olen nähnyt white paper -julkaisua, -raporttia, -esitystä, -tiedotetta ja -dokumenttia. Linkistä:
WSOY:n sanakirja tarjoaa sanalle white paper käännökseksi (pol) raportti, tiedonanto, (lyhyt) valkoinen kirja




    Reference: http://www.slu.fi/verkkolehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=42564
xxxAlfa Trans
Specializes in field
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 12

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
taustaselvitys, selonteko, asiantuntijaraportti


Explanation:
Silmiini osui tällainen, kohtalaisen hyvä kuvaus 'white paper'in merkityksestä:

"A white paper can be an authoritative report on a major issue, as by a team of experts;a government report outlining policy; or a short treatise whose purpose is to educate (contrast position paper) industry customers. It is called white paper because it was originally bound in white."

Noista ehdotuksistani 'taustaselvitys' ja 'selonteko' sopinevat paremmin hallinnolliselle puolelle. Niille myös löytyy muutamia google-hittejä 'white paper'in kanssa.

Liike-elämän puolelle kävisi ehkä parhaiten tuo 'asiantuntijaraportti', vaikka se ei kovin hyvältä kuulostakaan.

Timo Lehtilä
Finland
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Asiantuntijaraportti on aika cool. Kiitos kaikille!