KudoZ home » English to Finnish » Medical (general)

Unblind

Finnish translation: selvittää sokkotutkimuslääkitys


12:59 Oct 21, 2006
English to Finnish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: Unblind
Tutkimuksessa potilaille annettava lääkitys on sokkoistettu niin, ettei sitä tiedä hoitohenkilökuntakaan. Hätätapauksessa henkilökunta voi "Unblind the patient", eli saa tietoonsa kaikki potilasta koskevat tiedot. Mitäs tällainen "epäsokkoistaminen" voisi olla suomeksi. Perheneuvostossa jo asiaa käsiteltiin. Yksi esitys oli 'paljastaminen', mikä ei tosin kuulosta kovin hyvältä. "Sokkoistamisen purku" voisi olla yksi (huonolta kuulostava) vaihtoehto. Muita esityksiä?
Timo Lehtilä
Finland
Finnish translation:selvittää sokkotutkimuslääkitys
Explanation:
Olemme tehneet paljon lääketehtaan käännöksiä. Termi on valitettavan kömpelö suomeksi, mutta sananmukaisesti oikein. Joskus voi sanoa myös potilaan 'sokkotutkimuksen selvitys'.
Selected response from:

Veli-Matti Valimaa
United States
Grading comment
Käytin sitten lopulta vähän molempia: 'lääkityksen paljastaminen' ja 'sokkoistuksen poisto'. Kaikkiin yhteyksiin kuin ei millään aina yksi sana sovi.

Veli-Matin jakama kokemustieto oli hyvin tervetullutta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2tietojen paljastusxxxfinntranslat
5 +1selvittää sokkotutkimuslääkitys
Veli-Matti Valimaa


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
unblind
tietojen paljastus


Explanation:
olen tätä mieltä. yksinkertainen selitys on aina paras selitys.

xxxfinntranslat
Finland
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Juha Valtonen
2 hrs

agree  Jussi Rosti
16 hrs

1 day11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
unblind
selvittää sokkotutkimuslääkitys


Explanation:
Olemme tehneet paljon lääketehtaan käännöksiä. Termi on valitettavan kömpelö suomeksi, mutta sananmukaisesti oikein. Joskus voi sanoa myös potilaan 'sokkotutkimuksen selvitys'.

Example sentence(s):
  • Ennenkuin selvität potilaan sokkotutkimuslääkityksen, harkitse, hoitaisitko häntä eri tavalla, jos sinulla olisi tieto hänen lääkityksestään.
  • Potilaan sokkotutkimuslääkityksen selvittämisen ei tulisi olla normaali käytäntö.
Veli-Matti Valimaa
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Käytin sitten lopulta vähän molempia: 'lääkityksen paljastaminen' ja 'sokkoistuksen poisto'. Kaikkiin yhteyksiin kuin ei millään aina yksi sana sovi.

Veli-Matin jakama kokemustieto oli hyvin tervetullutta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat
1 day23 hrs