KudoZ home » English to Finnish » Science

homogenizate

Finnish translation: homogenoitu aine


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:homogenate
Finnish translation:homogenoitu aine
Entered by: Anu Piipponen

06:18 Mar 24, 2003
English to Finnish translations [PRO]
Science
English term or phrase: homogenizate
The cell mass was homogenized and the homogenizate was incubated...

Biotekniikan sanastoa siis. Kyseessähän on tietenkin homogenoinnilla saatu sössö, mutta en ole varma oikeasta suomennoksesta. Onko tälle omaa käännöstä, vai käytänkö käännöstä "homogenoitu aine/massa"?
Anu Piipponen
homogenoitu aine, homogenoinnin tuotto
Explanation:
homogenizate (better, homogenate)is the
writer's attempt to form a noun from the
verb homogenize. Homogenate is given in Merriam-Webster's 10th edition as "a product of homogenizing".

www.finnishtrans.com
Selected response from:

Desmond O'Rourke
United States
Grading comment
Kiitos, arvoin itse vaihtoehtojen homogenoitu aine ja homogenisaatti/homogenaatti välillä. Pyrin yleensä kyllä välttämään kovin keinotekoisen tuntuisia "väännöksiä", vaikka niitä ammattislangissa paljon harrastetaankin.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1homogenoitu aine, homogenoinnin tuotto
Desmond O'Rourke
4 +1Homogenisoida t. tehdä yhdestä aineesta koostuvaksi (tasa-aineistaa)
Kirsikka


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Homogenisoida t. tehdä yhdestä aineesta koostuvaksi (tasa-aineistaa)


Explanation:
homogenisoida (tehdä homogeeniseksi)

Esim. tutkittavan näytteen hienontaminen ja sekoittaminen tasa-aineiseksi. Erityisesti: maidon tai kerman käsittely siten, että rasvapalloset rikkoutuvat niin pieniksi, että emulsio on pysyvä eikä rasva ajan mittaan erotu ja nouse pintaan.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 09:09:10 (GMT)
--------------------------------------------------

Vastasinpa väärään sanaan!
homogenizate =
tasalaatuistettu tai -aineistettu

Kirsikka
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 35

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  erhirvo
14 mins

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
homogenoitu aine, homogenoinnin tuotto


Explanation:
homogenizate (better, homogenate)is the
writer's attempt to form a noun from the
verb homogenize. Homogenate is given in Merriam-Webster's 10th edition as "a product of homogenizing".

www.finnishtrans.com

Desmond O'Rourke
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 435
Grading comment
Kiitos, arvoin itse vaihtoehtojen homogenoitu aine ja homogenisaatti/homogenaatti välillä. Pyrin yleensä kyllä välttämään kovin keinotekoisen tuntuisia "väännöksiä", vaikka niitä ammattislangissa paljon harrastetaankin.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Minna Wood MITI (Purring CAT Ltd.): homogenoitu aine
35 mins