ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Finnish » Tech/Engineering

skew

Finnish translation: skew-säätö


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:skew adjustment
Finnish translation:skew-säätö
Entered by: Minna Wood MITI (Purring CAT Ltd.)

14:20 Jan 20, 2002
English to Finnish translations [PRO]
Tech/Engineering / Satellite TV
English term or phrase: skew
SAT-vastaanottimen toiminto 'skew', jolla voidaan säätää satelliittilautasen asentoa (polarisaatiota?). Mitenkähän tämä sanotaan ammattikielellä suomeksi?

"Skew -- An adjustment that compensates for slight variance in angle between identical senses of polarity generated by two or more satellites."
(http://www.qpcomm.com/s_glossary.html)

"Skew: Fine-tuning of the polarity which accounts for the different angles of signals from various satellites."
(http://www.asiasat.com/glos_s.htm)
Minna Wood MITI (Purring CAT Ltd.)
United Kingdom
skew-säätö
Explanation:
Lähde: TSK 23 Kaapeli- ja satelliittitelevisiosanasto
fi
skew-säätö
sv
fininställning av polarisation
en
skew adjustment

polarisaatiovalitsimen taajuuskanava- tai satelliittikohtainen hienosäätö
Selected response from:

AnneLaiho
Grading comment
Suuret kiitokset, Ansku! Olisihan minun pitänyt muistaa TEPA-termipankki... Kummallista, että Google-haku ei kuitenkaan löytänyt tätä TEPAn tietuetta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4polarisaatiotäsmäys, kierto, kallistusTimo Lehtilä
4skew-säätöAnneLaiho
4vinosäätö
Edipro Finland


  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vinosäätö


Explanation:

elektroniikassa "skew" = vino:

skew distortion = vinovääristymä

skew factor = vinoiskerroin jne.

vinosäätö on vain ehdotus uustermiksi, tuskinpa on yleisesti hyväksyttyä vielä olemassa.

Edipro Finland
Finland
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 37

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skew-säätö


Explanation:
Lähde: TSK 23 Kaapeli- ja satelliittitelevisiosanasto
fi
skew-säätö
sv
fininställning av polarisation
en
skew adjustment

polarisaatiovalitsimen taajuuskanava- tai satelliittikohtainen hienosäätö

AnneLaiho
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 8
Grading comment
Suuret kiitokset, Ansku! Olisihan minun pitänyt muistaa TEPA-termipankki... Kummallista, että Google-haku ei kuitenkaan löytänyt tätä TEPAn tietuetta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Timo Lehtilä: Eipä voi sanoa, että termitalkoissa oltaisiin oltu kovin kekseliäitä. Hyvä termi sopii käyttökieleensä mm. äänteellisesti. Se on kielen ilmaisuvaroja hyödyntävä ja on omiaan jo pelkkänä sanana antamaan kuvaamastaan käsitteen sisällöstä oikean mielikuvan.
1 day3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
polarisaatiotäsmäys, kierto, kallistus


Explanation:
Kaikki sähkömagneettinen säteily voi olla joko polarisoi(tu)matonta (värähtely eli kenttävoimakkuuden vaihtelu tapahtuu säteilyn etenemissuunnan suhteen kaikissa tasoissa) tai polarisoitunutta, jolloin värähtely tapahtuu vain yhdessä tasossa. Käytännön esimerkiksi polarisoitumisesta käy valon (joka myös on sähkömagneettista värähtelyä) heijastuminen esim veden pinnasta. Heijastunut valo on vahvasti vaakapolarisoitunutta ja kun aurinkolaseissa käytetään pinnoitetta, joka vaimentaa vaakapolarisoitunutta valoa, eivät heijastumat häikäise (= polarisoidut aurinkolasit).

TV:n lähetyssignaali on myös vaakapolarisoitua, osittain käsittääkseni siksi, että tällainen säteily etenee paremmin, osittain siksi, että vastaanottoantennit voidaan virittää juuri tietylle polarisaatiolle.

Maanpäälisissä asennuksissa lähetys- ja vastaanottoantennien asento eivät muutu, joten polarisaatioviritystä (-säätöä) ei tarvitse jatkuvasti olla tekemässä. Sateliittivastaanotossa antenni suunnataan sateliitista toiseen sen mukaan, mitä sateliittia halutaan vastaanottaa. Tällöin vastaanottoantennin polarisaatio ei kaiketikaan osu signaalin polarisaation kanssa kohdakkain vaan antennia pitää vähän kiertää.

On vaikea sanoa, miten tämä termi pitäisi suomentaa. Mikäli kysymys on jostain tavalliselle käyttäjälle tarkoitetusta nappulasta, on kaiketikin ihan sama, miten sen suomentaa, yhdestä tai parista sanasta ei kuitenkaan selviä mistä on kysymys (Samaten 'skew' jäänee suurimmalle osalle englanninkielisistä käyttäjistä ymmärtämättä). 'Polarisaatiotäsmäys' voisi kertoa muutamalle ammattilaisellekin, mistä on kysymys. Jos siellä on erikseen nappi 'suuntaus', voisi tämä nappi olla vain 'kierto' tai 'kallistus'.

Timo Lehtilä
Finland
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 524