ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Finnish » Telecom(munications)

pound key

Finnish translation: ruutunäppäin

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pound key
Finnish translation:ruutunäppäin
Entered by: Jonathan Widell

23:16 May 20, 2006
English to Finnish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications)
English term or phrase: pound key
Pohjoisamerikkalaisissa puhelimissa on #-merkki (nimeltään pound key). Mikä se on suomeksi?
Jonathan Widell
Canada
ruutunäppäin
Explanation:
Risuaita on ihan oikein, kyllä, kansa sanoo melkein aina "risuaita". Kuitenkin virallisissa yhteyksissä, kuten vaikkapa puhelinvastaajan nauhoituksessa, sanotaan aina "ruutu" tai "ruutunäppäin". (Kuunnelkaa vaikkapa omaa puhelinvastaajaanne.)

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2006-05-21 10:08:40 GMT)
--------------------------------------------------

"Syöta salasanasi, ja paina ruutu." Niin siellä sanotaan, vaikka tietysti näppäimen nimi on ihan väärässä muodossa.
Selected response from:

JonathanBrown
Grading comment
Just näin, just näin. Niinhän se täti siellä puhelinvastaajassa sanoo.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3ruutunäppäin
JonathanBrown
3 -1risuaita
Setti Mulari
3 -2ristikkonäppäin
juhamatti


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
risuaita


Explanation:
....mutta onko tuo slangia on aivan eri juttu... risuaidaksi on meidän piireissä aina tuota kutsuttu.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-05-21 00:31:25 GMT)
--------------------------------------------------

Lisäksi vasemmalla olevan numeron ja keskellä olevan kirjaimen välissä voi olla risuaita (#) ja/tai piste. -- kontu.merri.net/moyrema/soittoaanet

en ole ainakaan löytänyt asetusta jolla saisi tuosta risuaita nappulasta aktivoituvan "äänettömän" tilan oikeasti äänettömälle -- www.matkapuhelininfo.com

...joo... risuaita on oikea vastaus... Google löytää kasapäin sivuja.

Setti Mulari
United Kingdom
Native speaker of: Native in FinnishFinnish, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JonathanBrown: On se ihan oikein, mutta se on vähän slangia. Oikeesti se on "ruutunäppäin", kaikkien virallisten puhelinvastaajien yms. puhelinpalveluiden mukaan.
9 hrs
  -> Niinpä onki! Ruutunäppäin on parempi... risuaita on slangia.

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
ristikkonäppäin


Explanation:
# on tietokonenäppäimistön ristikkomerkki, joten looginen vastaus olisi ristikkonäppäin.


    Reference: http://www.ling.helsinki.fi/filt/info/mes2/merkkien-nimet.ht...
juhamatti
Finland
Native speaker of: Finnish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JonathanBrown: Ei se kyllä mun mielestä mikään "ristikkonäppäin" ole.. varsinkaan kun puhutaan puhelimista. Jos katsot omaa lähdettäsi, huomaat 1) "number key" != "pound key", ja 2) Huomautuksissa: "myös ruutu".
1 hr

disagree  Setti Mulari: Jonathan on oikeassa - ei se ole ristikkonäppäin ollenkaan.
4 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
ruutunäppäin


Explanation:
Risuaita on ihan oikein, kyllä, kansa sanoo melkein aina "risuaita". Kuitenkin virallisissa yhteyksissä, kuten vaikkapa puhelinvastaajan nauhoituksessa, sanotaan aina "ruutu" tai "ruutunäppäin". (Kuunnelkaa vaikkapa omaa puhelinvastaajaanne.)

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2006-05-21 10:08:40 GMT)
--------------------------------------------------

"Syöta salasanasi, ja paina ruutu." Niin siellä sanotaan, vaikka tietysti näppäimen nimi on ihan väärässä muodossa.

JonathanBrown
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in FinnishFinnish
Grading comment
Just näin, just näin. Niinhän se täti siellä puhelinvastaajassa sanoo.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jussi Rosti: näin on, etenkin juuri puhelimissa
30 mins

agree  Setti Mulari: Päällikkövastaus!
3 hrs

agree  xxxAlfa Trans
1 day3 hrs