KudoZ home » English to Hungarian » Advertising / Public Relations

storyboard

Hungarian translation: képes forgatókönyv


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:storyboard
Hungarian translation:képes forgatókönyv
Entered by: Eva Blanar

18:53 Mar 21, 2002
English to Hungarian translations [PRO]
Marketing - Advertising / Public Relations / advertising
English term or phrase: storyboard
A glossary-oldalon egy csomó ilyen kérdést találtam, de általában azt javasolták, hogy hagyják meg az eredti szót.

Nem adom viszont fel a reményt, hogy van rá valami magyar kifejezés. A storyboard mindenesetre alapvetően reklámeszköz, de úgy nézem, kivitelezésében a leginkább a képregényre hasonlit. (Vö. http://www.grantconsulting.com/usability_storyboard/)

Találkozott már valaki egy magyar megfelelővel?
Eva Blanar
Hungary
forgatókönyv
Explanation:
storyboard - *forgatókönyv*

Animacio / reklam eseten, ha kepek is jarnak vele, akkor képes *forgatókönyv*.

(volt szakmaim reklamgrafikus, majd animacios rajzolo; dolgoztam nemzetkozi cegeknek, ott igy hivjak)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 19:05:53 (GMT)
--------------------------------------------------

jav. : *képes forgatókönyv* (elcsuszott a *)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 19:16:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Idezet: \"Munkaterv: 1. a feladat kivitelezését egy előzetes képes forgatókönyv (\"storyboard\") előzi meg. - A forgatókönyv részeletes formai követelményei: * jobb oldalon kép, mellette a kép leírása, majd a szöveg/hang leírása * általában 1 kép/másodperc, de min. 6 képet tartalmazzon a forgatókönyv 2. A feladat kivitelezését csak a képes forgatókönyv leadása után lehet elkezdeni.\" stb. [http://www.intermedia.c3.hu/oktanyag/computer/992000/cindex....]
Idezet #2: \"Storyboard, previz - A filmes és videós munkák nagy részéhez készül forgatókönyv. Ezek általában változnak a forgatás folyamán, hiszen előre nem látható akadályok vagy érdekes ötletek kerülhetnek elő. A nagyobb produkciók részletes képes forgatókönyvet, vagyis storyboard-ot is készítenek a forgatás megkezdése előtt. Természetesen ez is csak iránymutató a forgatáshoz, hiszen az operatőr kezének megkötése általában sok szép képtől fosztaná meg a filmet.\" [http://www.videopraktika.hu/szamitogepesgrafikai.htm]
Selected response from:

xxxivw
Grading comment
Valamennyiőtöknek nagyon köszönöm, azt hiszem, a képes/rajzos forgatókönyv a legjobb megoldás a reklámszakma esetében. Időrendiségi szempontból ivw-t választottam, de Csabának is külön köszönöm az alapos dokumentálást.

Egyetértek egyébként azzal, hogy érdemes harcolni idegen nyelven meghonosodott kifejezések magyaritásáért is, és ez egy kicsit talán éppen a hivatásos forditók feladata. MÉg egyszer köszönet!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2forgatókönyvxxxivw
5 +2"képes forgatókönyv"
Csaba Ban
51. forgatókönyv illusztrált vázlata 2. filmötlet részletesebb kifejtése
Benedek Liptak
5film-, rádió- vagy tévé-reklámadás vázlatos forgatókönyve
JANOS SAMU
4storyboardMr. George
4Hirdetésvázlat
Attila Piróth
5 -1storyboardxxxbgrocock
4 -2storyboardHarangi


Discussion entries: 3





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
forgatókönyv


Explanation:
storyboard - *forgatókönyv*

Animacio / reklam eseten, ha kepek is jarnak vele, akkor képes *forgatókönyv*.

(volt szakmaim reklamgrafikus, majd animacios rajzolo; dolgoztam nemzetkozi cegeknek, ott igy hivjak)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 19:05:53 (GMT)
--------------------------------------------------

jav. : *képes forgatókönyv* (elcsuszott a *)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 19:16:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Idezet: \"Munkaterv: 1. a feladat kivitelezését egy előzetes képes forgatókönyv (\"storyboard\") előzi meg. - A forgatókönyv részeletes formai követelményei: * jobb oldalon kép, mellette a kép leírása, majd a szöveg/hang leírása * általában 1 kép/másodperc, de min. 6 képet tartalmazzon a forgatókönyv 2. A feladat kivitelezését csak a képes forgatókönyv leadása után lehet elkezdeni.\" stb. [http://www.intermedia.c3.hu/oktanyag/computer/992000/cindex....]
Idezet #2: \"Storyboard, previz - A filmes és videós munkák nagy részéhez készül forgatókönyv. Ezek általában változnak a forgatás folyamán, hiszen előre nem látható akadályok vagy érdekes ötletek kerülhetnek elő. A nagyobb produkciók részletes képes forgatókönyvet, vagyis storyboard-ot is készítenek a forgatás megkezdése előtt. Természetesen ez is csak iránymutató a forgatáshoz, hiszen az operatőr kezének megkötése általában sok szép képtől fosztaná meg a filmet.\" [http://www.videopraktika.hu/szamitogepesgrafikai.htm]

xxxivw
PRO pts in category: 4
Grading comment
Valamennyiőtöknek nagyon köszönöm, azt hiszem, a képes/rajzos forgatókönyv a legjobb megoldás a reklámszakma esetében. Időrendiségi szempontból ivw-t választottam, de Csabának is külön köszönöm az alapos dokumentálást.

Egyetértek egyébként azzal, hogy érdemes harcolni idegen nyelven meghonosodott kifejezések magyaritásáért is, és ez egy kicsit talán éppen a hivatásos forditók feladata. MÉg egyszer köszönet!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elvira Stoianov: A storyboard az alapjaban veve a reklamnak a forgatokonyve
25 mins

agree  Andrea Nemeth-Newhauser: A Hamblock/Wessels/Futász szerint képes/rajzos hirdetési forgatókönyv-vázlat. Értekezleten is használják.
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
1. forgatókönyv illusztrált vázlata 2. filmötlet részletesebb kifejtése


Explanation:
Lásd referencia

Benedek Liptak
Works in field
Native speaker of: Hungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  xxxivw: Ha a 'storyboard' a forgatokonyv illusztralt valtozata, akkor mi a 'forgatokonyv' angolul?...
1 hr
  -> Kedves Ildikó, nem változata, hanem vázlata Üdv. Benedek

agree  Harangi: Ez talan jo alternativa
22 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
storyboard


Explanation:
reklámszövegíró voltam egy nemzetközi(de budapesti) ügynökségnél, s mi bizony mindig az eredeti angol kifejezést használtuk....

xxxbgrocock

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  xxxivw: Ez igen szomorú.
9 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Hirdetésvázlat


Explanation:
A Longman Angol-Magyar Business szótár (Akadémiai kiadó) szerint.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 20:59:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Egy hirdetés vázlatos ábrázolása egyszerű rajzsorozat formájában, amely bemutatja a hirdetés főbb elemeit. Főleg a hirdetések előzetes tesztelésében használják – szól a magyarázat.

Attila Piróth
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
film-, rádió- vagy tévé-reklámadás vázlatos forgatókönyve


Explanation:
Nem szabad nagyon leegyszerűsíteni, inkább írjuk le több szóval , de közpérthetően


    Webster's New World Dictionary of Media and Communication
JANOS SAMU
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 20

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
"képes forgatókönyv"


Explanation:
"1. a feladat kivitelezését egy előzetes képes forgatókönyv ("storyboard") előzi meg.
A forgatókönyv részeletes formai követelményei:"
(http://www.intermedia.c3.hu/oktanyag/computer/992000/cindex....

STORYBOARD (képes forgatókönyv)- kiállítás


"A kiállítás - műfaját tekintve - a képzőművészet és az ismeretterjesztés határán mozog, egyszerre művészeti kiállítás és dokumentatív bemutató. Ezt a kiállítástípust esetünkben az indokolja, hogy a storyboard, a képes forgatókönyv, a filmkészítés, a tervezés egyik munkafázisa, mára különös növekedésnek, terjeszkedésnek indult."
(http://www.fovpi.hu/hirlevel/hirlevfebr/story.html)

"A második fordulóban a sorozatotok egy epizódjának a képes forgatókönyvét (storyboardját), valamint minimum 2 db figura és háttértervet kell beadnotok."
(http://rajz.film.hu/palyazat/torony/pelda2.php)

"A képes forgatókönyv ­- a storyboard­ -elkészítése el tt rengeteg anyagotszedtünk össze a különböz korokangyal ábrázolásáról."
(www.frontfilm.com/munkatarsakmunkai/vassgergo/mediatechnika...

Csaba Ban
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Palko Agi
5 hrs

agree  xxxivw: Termeszetesen egyetertek, hiszen ugyanezt irtam egy nappal korabban, meg a link is stimmel (az elso). Vagy erre ertetted, hogy "References: lasd fent"? :-)
22 hrs
  -> bocs, nem vettem észre a te hasonló megoldásodat

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
storyboard


Explanation:
Sajnos ezt így kell mondani filmesül. A "képes forgatókönyv" jó megoldás, mert kifejezi, hogy miről van szó, de a (filmes) olvasó nem biztos, hogy első ránézésre érteni fogja, mert ő világ élettében storynoard-ot mondott.

Mr. George

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbgrocock: sajnos ez így van, egy-egy, a valóságban használt kifejezés nem mindig egyezik azzal, ami ideális vagy "magyarosabb" lenne...
1 hr

disagree  xxxivw: "Filmes olvasokent" tiltakozom.
1 day1 hr
  -> Javaslom, a Filmszövetségnél tiltakozz (ld. fent)

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
storyboard


Explanation:
A Magyar filmes szavak kilencven szazaleka Nemet eredetu pld. "snitt" "fahrt" etc. Neha egy ket szavat az angolbol is at kell venni ha nincs magyar kifejezese. Ameddig a magyar film ipar nem jon elo egy jobb kifejezessel, a storyboard az storyboard marad.

Harangi
United States

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  xxxivw: A magyar filmipar mar elojott kivalo kifejezessel. Lasd fent. Egyebkent "szot", nem "szavat".
13 hrs

disagree  Csaba Ban: ha mér snitt, akkor inkább "Schnitt". Valamint "szót". "filmipar" egy szó.
18 hrs